کد مطلب: 

253676

پروژه پایش و اعلام زودهنگام حریق در جنگل‌ گلستان در آستانه بهره‌برداری است

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه، گفت: پروژه طراحی، پیاده سازی، نصب و تحویل سامانه پایش و تشخیص زودهنگام آتش سوزی جنگل‌ گلستان در آستانه بهره‌برداری می‌باشد.
پروژه پایش و اعلام زودهنگام حریق در جنگل‌ گلستان در آستانه بهره‌برداری است

به گزارش سیتنا، دکتر امیرحسین رشیدیان، مدیر تحقیق و توسعه شرکت اتصال صنعت میانه (ESM) در بخش گفت‌وگوی ماه شماره 64 ماهنامه نسل چهارم، اظهار داشت: شرکت اتصال صنعت میانه  از سال 94 در بخش تحقیق و توسعه بیشترین تمرکز خود را بر روی اینترنت اشیاء قرارداد. در همین راستا، بخش ارتباطی این حوزه که به نوعی قسمت Device که همان بخش سنسور و ارتباط سنسورها را با سرورها و پلتفرم ها را برقرار می کند، در اولویت کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: همکاران ما زمانی طولانی را در زمینه تحقیق و پیاده سازی و اجرا در دو پروتکل LoRa WAN و NB-IoT صرف کردند که در هر دو بخش ارتباطـــی در لایه های پایین طراحی کار را پیش بردیم و در بخش LoRa WAN پروژه‌ای را با سازمان تنظیم مقررات داشتیم که طراحی و بومی سازی، استانداردسازی و تدوین استانداردهای پروتکل LoRa WAN را برای ایران بر عهده گرفتیم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در تکنولوژی NB-IoT هم حدود سه سال پیش قرارداد انتقال تکنولوژی را با یک شرکت چیپست ساز فرانسوی منعقد کردیم و در حال حاضر برای بخش NB-IoT ، ما ماژول طراحی شده توسط خودمان را داریم که برای آن ماژول شماره IMEI را به اسم شرکت ESM از GSMA دریافت کرده ایــم و روی این مـــاژول ها ثبت نموده ایم.

وی افزود: با توجه به فناوری فراگیر اینترنت اشیاء یا همان IoT که درچند سال اخیر در همه جای دنیا با سرعت بسیار زیادی در حال پیش روی است، ما به یکی از مهمترین مباحث این فناوری که همان پایش جنگل هاست توجه بیشتری کردیم.

رشیدیان توضیح داد: پایش جنگل ها به صورت بسیار جدی در این فناوری مورد بحث است و پروژه های پایلوتی در سراسر دنیا در مورد آن در حال اجراست. بحـــث پایش جنگل ها، جهت هشدار سریع از اتش سوزی که در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد طراحی و برنامه ریزی می شود. لذا ایده استارت پروژه جنگل های گلستان نیز بر همین مبنا شکل گرفت.

وی افزود: همان طور که مستحضرید، معضل اساسی آتش سوزی که در جنگل ها اتفاق می افتد این است که بعد از گذشت زمان زیادی از شروع آتش سوزی، نیروهای مسوول متوجه این اتفاق می شوند و مهار آتش دشوار می شود. در نتیجه اطلاع رسانی سریع این اتفاق می تواند کمک بزرگی به جلوگیری از وسعت و خسارتی که می تواند این آتش سوزی ها در جنگل ها به بار بیاورند، داشته باشد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت اتصال صنعت میانه گفت: کشور ما نیز کشوری خشک است و مواردی از قبیل آتش سوزی جنگل ها به کرات اتفاق می افتد. حدود دو سال پیش بود که تفاهم نامه ای بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان حفاظت از محیط زیست منعقد شد. در این تفاهم نامه وزارت ارتباطات متعهد شد تا تجهیزاتی را با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء در جنگل ها نصب نماید تا بتواند در صورت بروز آتش سوزی توسط یک سیستم هشدار سریع اطلاع رسانی صورت پذیرد و قبل از فراگیری و گسترده شدن آتش، نیروهای مربوطه از آن مطلع شوند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: در این راستا، این ماموریت به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات داده شد و بهار سال گذشته بود که مناقصه این پروژه در سازمان فناوری اطلاعات کلید خورد. باتوجه به اینکه این موضوع برای اولین بار بنا بود اجرایی شود و مباحثی همچون نوع ارتباط، تجهیزات و محل پیاده سازی آن ها مهم بود، سازمان فناوری تصمیم گرفت تا در وهله اول چند منطقه را به صورت پایلوت مجهز نماید.

رشیدیان گفت: این کار باعث می شد تا سازمان بتواند با توجه به عملکرد تجهیزات مختلفی که در مناطق مختلف نصب می شد، پروتکل های ارتباطی مورد استفاده و پیمانکاران مجری در این پایلوت ها را مقایسه کند تا در گام بعدی بتواند این طرح را در بحث ملی و در کل کشور اجرایی نماید.

وی ادامه داد: در این راستا، مناقصه ای برای جنگل های استان گلستان طراحی شد و این جنگل ها به چهار زون تقسیم بندی شد. سازمان فناوری اطلاعات بــرای هر زون مناقصــه ای جداگانه ترتیب داد و در نتیجه چهار مناقصه مختلف برگزار شد. در اسنادی که برای این پروژه منتشر شد، اتفاق خوب این بود که در یکی از زون ها شرکت ایرانسل متعهد به اجرای پوشش NB-IoT  شد و در نتیجه قرار شد تا سه زون دیگر با پروتکل LoRa WAN اجرایی شود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت اتصال صنعت میانه (ESM)، توضیح داد: بحث ارتباطات بی سیم در اینترنت اشیاء در کل دنیا بر روی دو پروتکل مانور بیشتری می دهد و ترند هستند. یکی از این پروتکل ها LoRa WAN است که بر روی باندهای فرکانسی آن لایسنس سرویس می دهد و پروتکل دیگر NB-IoT  است که بر روی بستر ارتباطی اپراتورها و شبکه سلولار قرار دارد.

وی گفت: در این مناقصه شرکت های مختلفی شرکت کردند و شرکت اتصال صنعت میانه توانست برنده دو زون از چهار زون شود و قرار بر این شد تا یکی از زون ها با پروتکل LoRa WAN و دیگری با پروتکل NB-IOT  طراحی، تجهیزات آماده سازی و پیاده شود. دو زون دیگر به دو شرکت دیگر واگذار شد که تنها با پروتکل LoRa WAN طراحی و اجرایی می شود.

وی ادامه داد: این ها نقطه آغازین پروژه بود و از تیرماه سال گذشته پروژه آغاز شد و قرار بود تا بهمن سال گذشته پایان پذیرد که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا مراحل پایانی کار با کمی مشکل رو به رو شد و از زمانبندی اجرایی پروژه عقب افتادیم.

رشیدیان اظهار داشت: در خصوص روند پروژه، ما متعهد شدیم تا در جنگل ها از دو طریق آتش سوزی را پایش نماییم. یک روش از طریق نصب سنسورهای IoT است که یک سری ایستگاه های سنسوردار طراحی نمودیم، تا در این ایستگاه ها پنج پارامتر محیطی شامل دما، رطوبت، گاز CO، گاز CO2 و دود را اندازه گیری نماییم.  در این طراحی هر پنج دقیقه یک بار اطلاعات را از طریق همان مدل های ارتباطی که پیشتر عرض کردم برای سرور یا پلتفرم ارسال می کنیم و در آنجا این اطلاعات داده کاوی و آنالیز می شود. در صورتی که نتیجه داده ها از الگوریتم های تعیین شده و آستانه هایی که برای اعلام آتش سوزی در نظر گرفته شده بالاتر باشد سیستم به صورت خودکار اعلام حریق می کند.

پروژه پایش و اعلام زودهنگام حریق در جنگل‌ گلستان در آستانه بهره‌برداری است

وی گفت: در این راستا ما با توجه به تجربه‌ای که از سال 94 روی بحث IoT داشتیم، بنا را بر آن گذاشتیم که تمام تجهیزات را در داخل کشور طراحی و تولید کنیم و خدا را شاکریم که این اتفاق افتاد و محصول بسیار خوبی آماده شد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه خاطرنشان کرد: ما فقط سنسورها و مواد اولیه مثل IC ها، خازن، مقاومت و یا قطعات اصلی همچون میکروکنترلرها و قطعات الکترونیکی را خریداری کردیم و کل ایستگاه را داخل مجموعه R&D شرکت طراحی کرده و تست های اولیه را انجام دادیم. در نهایت نتایج تمامی تست ها با موفقیت همراه شد و ما برای هر کدام از این دو زون تعداد 30 ایستگاه سنسوری را آماده کردیم و در بحث طراحی، تولید، کیسینگ و مونتاژ تمامی کارها داخل مجموعه خودمان انجام شد.

وی افزود: نکته ای که باید در مورد این تجهیزات خدمتتان عرض کنم این است که تجهیزات ما همگی به صورت ماژولار طراحی شده و شما می توانید بخش ارتباطی آن را به صورت بسیار راحت از LoRa WAN به NB-IoT و یا بالعکس تغییر دهید. یعنی با توجه به نیازی که در این پروژه مشاهده می کردیم و احتمالی که در پروژه های آتی می دادیم این ایده را پیاده سازی کردیم و تجهیز نهایی با هر دو تکنولوژی، تست و آماده بهره برداری گردید.

رشیدیان گفت: امیدواریم طی همین روزها در زون های مربوط به ما که یکی ایران پل و دیگری سایت اداری پاک هستند تمامی تجهیزات نصب شوند. همه این تجهیزات با باتری کار می کنند و انتظار می رود با باتری تعبیه شده در این تجهیزات، بین 8 تا 12 ماه اطلاعات پایش و به صورت مرتب برای سرور ارسال شود ولذا نیـازی به تعـــویض باتری ها نخواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار این تجهیزات یک دوربین حرارتی با دقت بالا برای تشخیص آتش از فاصله 5 کیلومتری در دایره ای که مرکز زون‌ها است نصب می شود و به صورت چرخش 360 درجه تمام منطقه را پایش می کند. به نوعی تجهیزات IoT نصب شده، مکمل دوربین هستند و در جاهایی نصب می شوند که دوربین دید کافی ندارد و احتمال خطر حریق وجود دارد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت اتصال صنعت میانه (ESM) ، گفت: پیش بینی ما این است که انشالله تا 10 روز اول بهمن ماه سال جاری تمام تجهیزات و دوربین ها در محل های مناسب نصب شوند. در زونی که پوشش LoRa WAN را داریم، گیت وی هـا نصب شده اند و تجهیزات هم آماده نصب هستند و ما منتظر شرایط جوی مناسبی هستیم تا بتوانیم کار را به اتمام برسانیم و کل منطقه را زیر بار برده و از عملکرد آن بهره ببریم.

رشیدیان افزود: نکته دیگری که در مورد تجهیزات باید اضافه کنم این است که تمام ایستگاه های سنسوری که شامل قسمت ارتباطی ، پردازشی و بخش سنسورهاست داخل ایران طراحی و تولید شده است. در واقع کار طراحی و تولید این تجهیزات درسطح بالایی در ایران انجام شده که با نمونه های خارجی خود برابری می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر هم پیشنهادهایی از طرف شهرداری تهران برای جلوگیری از آتش سوزی پارک های جنگلی تهران داریم که درحال بررسی و ارائه طرح به این دوستان هستیم. امیدواریم بتوانیم این تجهیزات را در پارک هایی همچون چیتگر و سرخه حصار هم نصب کنیم.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان افزود:  امیدواریم بعد از نصب این تجهیزات در استان گلستان و نتایج حاصل از آن بتوانیم ادامه پروژه را در سطح ملی انجام دهیم و پیش بینی می کنیم در سال 1400 این پروژه را در ابعاد بزرگتری در جنگل های زاگرس و نقاط مختلف ایران پیاده و توسعه دهیم.

وی افزود: در مورد صادرات هم بسیاری از تجهیزات در سطح بسیار بالایی طراحی و تولید شده است. بهترین قطعات و سنسورها در طراحی آن ها استفاده شده است تا بتوانیم سال آینده بعد از تجهیز جنگل های کشورمان به کشورهای دیگر هم صادر نماییم.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت اتصال صنعت میانه در پایان ابراز امیدواری کرد که نتیبجه زحمات همکارانش در واحد تحقیق و توسعه این شرکت که در یک سال و نیمه گذشته به صورت پیوسته و درگیر این پروژه بودند و با دقت فراوان و در نظر گرفتن تمامی جزئیات مراحل طراحی را پیش برده اند بتواند برای کشور عزیزمان مسمر ثمر باشد و بتواند از تمام زیان هایی که این سال ها به منابع طبیعی کشورمان وارد آمده جلوگیری کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2021-01-18 15:35

افزودن دیدگاه جدید