کد مطلب: 

243098
نقش اقدامات دولت در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فضای مجازی برای مقابله با کرونا؛

آموزش از راه دور و جبران عقب ماندگی تحصیلی/ دورکاری در شرایط قرنطینه و کاهش ارتباط مستقیم/ افزایش پهنای باند و سرعت دسترسی به اینترنت

دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن، برنامه منسجمی برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و بالا بردن ضریب نفوذ اینترنت در اقصی نقاط کشور دنبال کرد؛ به طوری که حالا فضای مجازی در شرایط شیوع کرونا در کشور، توانسته بخش مهمی از نیازهای کشور را برطرف کند.
آموزش از راه دور و جبران عقب ماندگی تحصیلی/ دورکاری در شرایط قرنطینه و کاهش ارتباط مستقیم/ افزایش پهنای باند و سرعت دسترسی به اینترنت

به گزارش سیتنا، رشد ارتباطات و توسعه فضای مجازی از برنامه های مهم دولت یازدهم و دوازدهم در راستای توسعه کشور بوده و با وجود فشار و موانع زیاد برای تحقق این امر، دولت توانست دستاوردهای مهمی در این زمینه داشته باشد. در این مدت پهنای باند، سرعت اینترنت و دسترسی به آن افزایش پیدا کرد که قابل مقایسه با سال های قبل از آن نیست.

همچنین روند توسعه اینترنت، نسل‌های جدید و دسترسی به گوشی‌های هوشمند باعث شد تا تکنولوژی‌های نوین ارتباطی هر چه بیشتر در جامعه فراگیر شود. اثرات اصرار دولت بر گسترش زیرساخت های ارتباطی و اقدامات انجام شده در این زمینه، شاید در شرایط فعلی و برای مهار کرونا بیش از هر زمان دیگر مشهود باشد.

طی یک ماه گذشته و در پی تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مهار این ویروس، مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مشاغل و خدمات رفاهی تعطیل شد و در این مدت فعالیت آنها از طریق فضای مجازی صورت گرفت که در غیر این صورت می توانست آسیب‌های به مراتب بیشتری در پی داشته باشد.

آموزش از راه دور و جبران عقب ماندگی تحصیلی

توسعه فضای مجازی موجب شد تا با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در شرایط شیوع ویروس کرونا، روند آموزش متوقف نشود. آموزش از طریق فضای مجازی کمک کرده تا بخش قابل توجهی از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان جبران شود. با استفاده از بستر شبکه‌های مجازی ارزیابی ها و حتی حضور و غیاب دانشجویان نیز طبق روال کلاسهای حضوری انجام شد و اینترنت رایگان برای تسهیل در دسترسی اختصاص یافت به طوری که اگر زیرساختهای ارتباطی فراهم نبود عملا امکان آموزش از راه دور وجود نداشت.

دورکاری در شرایط قرنطینه  و کاهش ارتباط مستقیم

همچنین بسیاری از کسب و کارها و کارمندان ادارات نیز توانستند در قرنطینه خانگی، در بستر فضای مجازی فعالیت خود را از راه دور انجام دهند و این امکان، خسارت‌های ناشی از تعطیلی کسب و کارها را کاهش داد.

علاوه بر این موارد توسعه فضای مجازی، شرایط را برای برقراری ارتباطات و تعاملات مردم در بستر شبکه اینترنت فراهم کرد و این فضا برای کاهش ارتباط مستقیم و تعامل چهره به چهره برای مقابله با ویروس کرونا موثر واقع شد. گسترش ضریب نفوذ  شبکه های اجتماعی در دولت تدبیر و امید همچنین باعث شده تا آموزش‌های مناسب و اخبار صحیح از منابع رسمی در اختیار مردم قرار گیرد.

افزایش پهنای باند و سرعت دسترسی به اینترنت

آمارها از افزایش تعداد کاربران اینترنتی و سرعت دسترسی به آنها طی هفت سال گذشته حکایت دارد. در حال حاضر مشترکان پهن‌باند ثابت به بیش از هشت میلیون نفر رسیده‌اند که ضریب نفوذ را به ۱۰.۵۶ درصد می‌رساند و مشترکان پهن‌باند سیار نیز بیش از ۶۶ میلیون نفر هستند که ضریب نفوذ ۸۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین با وجود افزایش سه برابری تعداد کاربران اینترنتی در دولت یازدهم و دوازدهم، سرعت دسترسی آن‌ها به اینترنت هفت و نیم برابر شده است.

پیش از دولت تدبیر و امید در شهریور ۹۲ میزان کل پهنای باند کشور، کمتر از ۸۰ گیگابایت بود که با تقسیم بر تعداد کاربران آن زمان به هر کاربر به اندازه ۳.۵۳ کیلوبایت، فضای انتقال اطلاعات می‌رسید. میانگین جهانی در آن زمان نزدیک به ۱۵ کیلوبایت بر ثانیه به ازای هر کاربر بود. یعنی میزان سرعت به ازای هر کاربر در کشور، نزدیک به یک چهارم میانگین جهانی بوده است. این در شرایطی است که بر اساس آخرین آمارها میزان پهنای باند در مهر ماه ۹۷، ۱۸۰۵ گیگابایت است که نشان دهنده افزایش ۲۲ برابری پهنای باند است.

همچنین تعداد کاربران نیز در این مدت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. پیش از دولت تدبیر و امید تعداد کاربران اینترنتی حدود ۲۴ میلیون نفر بود و در حال حاضر این رقم به بیش از ۷۱ میلیون کاربر اینترنت رسیده است.

اگر رقم افزایش پهنای باند را بر ۷۱ میلیون کاربر اینترنت پرسرعت در کشور تقسیم کنیم به رقمی معادل ۲۶.۵۷ کیلوبایت به ازای هر کاربر می‌رسیم.  

با توسعه پهنای باند، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیز افزایش یافته است. پیش از این رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای توسعه زیرساختهای ارتباطی، پهنای باند را یکی از اصول سیاست های دولت عنوان کرده و گفته بود: «از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند بیش از ۲۰ برابر شده است و این روند را ادامه می دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.»

پایگاه اطلاع رسانی دولت، نوشت: دکتر حسن روحانی با اشاره به اصرار دولت برای توسعه زیرساختهای ارتباطی گفت: «اگر پهنای باند وجود نداشت، بسیاری از این امور امکان تحقق پیدا نمی‌کرد و این در حالی است که دولت برای اینکه امروز بتوانیم در حوزه پهنای باند امکانات لازم را داشته باشیم، فشارهای بسیاری را تحمل کرده است.»

توسعه ارتباطات مجازی شکل جدیدی از ارتباط اقتصادی، پولی، آموزش و دورکاری را بدون اتصال و تماس ایجادکرده است و می توان با تجزیه و تحلیل مطالب فضای مجازی که به صورت تعاملی بین کاربران در شبکه ها و رسانه های اجتماعی برقرار است، از مشکلات موجود برای مقابله با ویروس کرونا درکشور مطلع شد و در جهت رفع این اشکالات اقدام کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-03-28 15:53

افزودن دیدگاه جدید