کد مطلب: 

237878

سهم یک درصدی مصرف فرهنگی و هنری در سبد خانوارهای ایرانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارائه آماری از سرانه مصرف فرهنگی و هنری کشور گفت: در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷، میانگین مصرف فرهنگ و هنر، ۸ ونیم درصد از سبد مصرفی کل خانوار است و این رقم در کشورهایی مثل دانمارک و نروژ به ۱۱و نیم درصد می‌رسد، این در حالی است که سهم سبد خانوار ایرانی از مصرف فرهنگی و هنری، تنها یک درصد است.
سهم یک درصدی مصرف فرهنگی و هنری در سبد خانوارهای ایرانی

به گزارش سیتنا، سیدعباس صالحی در مراسم افتتاحیه بازار آثار فرهنگی و هنری مشهد طی طرح «گذر فرهنگ و هنر»، اظهار داشت: امسال به عنوان سال رونق تولید مطرح شده است و حوزه و بخش فرهنگ و هنر غیر از اینکه در حیات معنوی یک جامعه سهم اصلی دارد، در بخش اقتصادی نیز جایگاه قابل توجهی دارد و روز به روز بر اهمیت این نقش اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی به اقتصاد جهانی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که به خصوص در دهه اخیر، سهم فرهنگ و هنر و آنچه به عنوان اقتصاد خلاق شناخته می‌شود در اقتصاد و تولید جهانی نقش قابل توجهی دارد. بیش از ۲۲۵۰ میلیارد دلار فضای بازار فرهنگ و هنر در جهان است و تنها سه درصد GDP جهانی در این حوزه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ۵۴ درصد از این مقدار، سهم تلویزیون، هنرهای تجسمی، رسانه و مجلات است و جریان رو به رشدی را در دهه اخیر و سال به سال، در حوزه اقتصادی فرهنگ و هنر داریم و این جریان، جریان شتابنده‌ای است و هر سال شاهد رقم‌های تازه و جابه‌جایی سهم کشورها در این قسمت هستیم‌.

صالحی جهت ارائه گزاره‌هایی در ارتباط با لزوم اهمیت‌بخشی بیشتر به فرهنگ و هنر در کشور، یادآور شد: گزاره نخست این است که فرهنگ و هنر گرچه وجهی روحانی و معنوی دارد، اما وجه اقتصادی آن هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نکته دوم، فضایی است که از همین منظر اقتصادی در حوزه اشتغال و کارآفرینی مشاهده می‌کنیم. سهم اشتغال در فرهنگ و هنر در اقتصاد جهانی، رو به افزایش است و حدود ۳۰ میلیون شغل بالفعل در جهان در این حوزه داریم و عملا فضای قابل توجهی را از لحاظ کارآفرینی برای حوزه فرهنگ و هنر و اقتصادهای خلاق، مشاهده می‌کنیم.

توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر عامل تقویت هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که ما شاهد یک جریان قابل توجه خلاق اجتماعی در ایران در حوزه فرهنگ و هنر هستیم و نسل جوانی را که دهه به دهه در این حوزه افزایش پیدا کرده‌اند را مشاهده می‌کنیم. در این خصوص باید گفت که سال ۶۷، مجموع دانشجویان هنر کشور ما اندکی بیش از  ۵هزار نفر بود و سال ۹۶ و ۹۷، حدود ۲۹۹ هزار نفر سهم دانشجویان هنر ما بوده است؛ یعنی رشدی بالای ۵۰ برابر در این حوزه داشته‌ایم.

صالحی بیان کرد: البته سهم قابل توجهی از ارتقا و فراگیری نیز در آموزشگاه‌های آزاد اتفاق می‌افتد؛ برای مثال در سال ۹۷ بیش از ۴۰۰ هزار نفر در آموزشگاه‌های هنری به عنوان هنرجو حضور داشته‌اند.

وی ضمن اشاره به اندک بودن محصولات فرهنگی و هنری در سبد خرید خانوار ایرانی، تصریح کرد: گزاره چهارم این است که متاسفانه نکته‌ای را به عنوان یک حلقه مفقوده در حوزه فرهنگ و هنر حس می‌کنیم که کشش تقاضا و مصرف فرهگی و هنری ما در خانوارهای ایرانی بالا نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ارائه آمارهایی در این خصوص، گفت: در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷، میانگین مصرف فرهنگ و هنر، ۸ ونیم درصد از سبد مصرفی کل خانوار است و این رقم در کشورهایی مثل دانمارک و نروژ به ۱۱و نیم درصد می‌رسد.

صالحی افزود: در کشور ما زمانی در طبقه‌بندی که مرکز آمار انجام می‌داد، فرهنگ، تفریح و آموزش یکی بود و اخیراً آموزش از آن جدا شده است و آمارهای تفریح و فرهنگ و هنر در یک بخش است. آمار این حوزه در سال ۹۶، کمی کمتر از ۲ درصد سبد خانوار بود و در خوشبینانه‌ترین برداشت، اگر ۵۰ درصد این مقدار را برای تفریح در نظر بگیریم که در واقعیت اینطور نیست و سهم تفریح بیشتر است، سهم سبد خانوار ایرانی از مصرف فرهنگی و هنری، تنها یک درصد است.

در گذرهای فرهنگی و هنری بخش خصوصی جایگاه بسیار مهمی دارد

وی دلیل کم بودن مصرف آثار فرهنگی و هنری در ایران را ضعیف و ناپیوسته بودن دسترسی به این محصولات دانسته و بیان کرد: اگر بتوانیم فرصت‌های دیده شدن محصولات فرهنگی و هنری را بیشتر کنیم، به طور طبیعی این مسئله بر کشش تقاضا و کشش مصرف تاثیر می‌گذارد. بخش قابل توجهی از محصولات فرهنگی و هنری در انبارهای پشت پرده خود هنرمندان است و این خلا این برنامه‌ را ایجاد کرد که در داخل آن، یکی از اقدامات، همین گذرهای فرهنگ و هنر است‌.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به نظر می‌آید یکی از مناطقی که مزیت نسبی قابل توجهی برای این اتفاق دارد، شهر مشهد است که می‌تواند فرصت‌سازی وسیعی برای اینکه ما بتوانیم بر بحث کشش تقاضا اثر بگذاریم و ارتقای فرهنگی را ایجاد کنیم، برای ما داشته باشد. باتوجه به فضای سرمایه‌گذاری خصوصی که در شهر مشهد وجود دارد و ۱۰ها میلیون نفری که به مشهد می‌آیند، می‌توان از این طریق، ذائقه‌هایشان را با این فضای فرهنگی و هنری، با طبع جدیدی آشنا کرد.

صالحی ضمن اشاره به نقش مفید بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر، تاکید کرد: در ایده گذرهای فرهنگی و هنری، حتما بخش خصوصی جایگاه بسیار مهمی دارد و از آنجایی که مسجد و مدرسه در کنار بازار در حیات دینی و فرهنگی ما نقش موثری دارد، خوشحالیم که این اتفاق در کالبد بازار می‌افتد.

وی اضافه کرد: البته ما نیازمند به این هستیم که تجربه‌هایی که شکل می‌دهیم را با صیانت همه‌حانبه بخش دولتی، عمومی و خصوصی، به بلوغ برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن تاکید دوباره بر اهمیت فرهنگ و هنر در زیست روزمره، تصریح کرد: همانطور که روح و بدن ارتباط پیوسته‌ای دارند و در تعبیر فلسفه صدرایی حتی روح از دل بدن برمی‌خیزد، حوزه فرهنگ و هنر نیز از دل اقتصادش برمی‌خیزد و به عروج می‌رسد؛ هر مقدار اقتصاد فرهنگ و هنر را قوی‌تر ببینیم، به محصولات قوی‌تر فرهنگی و هنری نیز می‌توان امیدواری بیشتری داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-12-01 11:02

افزودن دیدگاه جدید