کد مطلب: 

221075
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

سهم "اقتصاد دیجیتال شده" از اقتصاد دنیا طی 5 تا 10 سال آینده به 30 درصد اقتصاد دنیا می رسد/ استارت‌آپ‌ها و صندوق‌های خطرپذیر، جایگاه ویژه‌ای در این اقتصاد دارند

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سه نوع اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دیجیتال شده، گفت: در کشور برنامه ریزی ها برای حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال است که در حوزه های مختلف اما بر پایه ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا شده است که در دنیا سهم آن از کل اقتصاد چیزی بین 15 تا 20 درصد است.
سهم اقتصاد دیجیتال شده از اقتصاد دنیا طی 5 تا 10 سال آینده به 30 درصد اقتصاد دنیا می رسد/ استارت‌آپ‌ها و صندوق‌های خطرپذیر، جایگاه ویژه‌ای در این اقتصاد دارند

به گزارش سیتنا، دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال با اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات متفاوت است، اظهار کرد: اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل شرکت هایی مثل اپراتورهای تلفن همراه است که در این حوزه فعالیت می کنند که در دنیا سهم این نوع از اقتصاد بین 2 تا 5 درصد است که در وضعیت فعلی ایران نیز سهم اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین دامنه قرار دارد.

وی افزود: در واقع اگر مجموعه درآمدهای شرکت های مختلف این حوزه را با هم جمع کنیم، سهم آن از کل تولید ناخالص کشور چیزی بین 2 تا 5 درصد است.

معاون وزیر ارتباطات نوع دیگر اقتصاد را اقتصاد دیجیتال نامید و اظهار کرد: تعریف دوم اقتصاد دیجیتال است که علاوه بر شرکت های ارتباطات و فناوری اطلاعات، شامل فعالیت هایی می شود که از محل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزش افزوده کسب می کند که به عنوان مثال شرکت های حمل و نقل اینترنتی مثل «اسنپ» و «تپ سی» اگرچه جزو شرکت های ارتباطات و فناوری اطلاعات نیستند اما بنیان اصلی آنها بر ارتباطات فناوری اطلاعات بنانهاده شده که اقتصاد دیجیتال است.

ناظمی با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال عملا شرکت هایی را در نظر می گیریم که هسته اصلی فعالیت آنها مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، تصریح کرد: در اقتصاد دیجیتال این شرکت ها تابع دو گونه از مقررات هستند که یکی قوانین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها تحمیل می شود و دیگر قوانین حوزه تخصصی است که در آن فعالیت می کنند. چراکه نمی توان به واسطه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از قوانین حوزه تخصصی خود مستثنی شوند.به عنوان مثال راننده باید گواهینامه های فنی و احراز سو پیشینه داشته باشد در عین حال باید دوره هایی را در ارتباط با تعامل با مشتریان را سپری کرده باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات دامنه اقتصاد دیجیتال را فراتر و گسترده تر از اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست که در دنیا سهم آنها از اقتصاد 15 تا 20 درصد است و خاطرنشان کرد: اقتصاد نوع سوم اقتصاد دیجیتال شده است که اندازه آن از حلقه اقتصاد دیجیتال نیز بزرگتر است. به عنوان مثال ایران خودرو و سایپا دو تولیدکننده خودرو هستند که اگر با استفاده از ابزار GPS، اقدام به رهگیری و ردیابی و هوشمند سازی خودرو کنند (تا در مواقع سرقت امکان رصد آن وجود داشته باشد) بدین طریق ارزش افزوده ای را برای این خودروسازها به همراه آورده اند.

وی با اشاره به ارزش افزوده ایجاد شده از سوی ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ارزش افزوده ای که ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد می کند علاوه بر خودروساز در حیطه مشترکین نیز وجود دارد که برای آنها زیرساخت و تنظیم مقررات نیز لازم است.

ناظمی با برآورد اینکه پنج تا 10 سال آینده سهم اقتصاد دیجیتال شده از اقتصاد دنیا چیزی حدود 25 تا 30 درصد باشد، گفت: در اقتصاد دیجیتال شده همچنین به شرکت هایی احتیاج است تا خدمات را به شرکت های مختلف چون ایران خودرو و سایپا ارایه دهد بنابراین نیاز به استارت آپ ها و صندوق های خطرپذیر در این نوع از اقتصاد جایگاه خود را دارند.

انتهای پیام

گزارش از "مسعود فاتح"

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-11-16 12:11

افزودن دیدگاه جدید