کد مطلب: 

281931

جزئیات ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان

از اول تیر ماه ثبت‌نام دانش آموزان به صورت الکترونیکی آغاز شده است و خانواده‌ها باید این ثبت‌نام را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آموزش و پرورش به نشانی medu.ir انجام دهند.
جزئیات ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان

به گزارش سیتنا به نقل از مهر، همزمان با تکمیل مدارک داوطلبان آزمون‌های استخدامی دبیری در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و والدین هم باید از این سامانه برای ثبت‌نام استفاده کنند.

با وجود اینکه ثبت نام الکترونیکی بسیار بهتر از ثبت نام حضوری خانواده‌ها در مدارس است؛ پیگیری‌ها نشان می‌دهد سایت پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک گاهی همراه با مشکل عدم ارسال پیامک رمز یک بار مصرف و کندی در اتصال مواجه است و برخی از خانواده‌ها از این مشکل گلایه کرده‌اند.

با این حال مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند نیازی به حضور دانش‌آموزان و خانواده‌ها در مدارس نیست؛ بروز مشکل در سایت پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک موقتی است، والدین در صورت مشاهده طولانی مدت در سایت می‌توانند با پشتیبانی سایت تماس بگیرند و ثبت نام در مدارس به صورت الکترونیکی خواهد بود.

سجاد سیاح مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی آخرین جزئیات ثبت نام الکترونیکی مدارس با بیان اینکه روند ثبت نام مدارس با سنجش بدو ورود از چندین ماه قبل آغاز شده است و حدود یک میلیون و پانصد هزار نوآموز سنجش ثبت نام کرده بودند، گفت: ما در پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک آموزش و پرورش به عنوان یکی از پربازدیدترین پنجره‌های سایت خدمات دولت الکترونیک فعالیت داشته‌ایم با این وجود تاکنون با مشکل حادی مواجه نشدیم.

سیاح تاکید کرد: قطعاً ثبت نام الکترونیکی نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد که این موضوع به تدریج صورت خواهد گرفت. ما با ساده‌ترین شیوه ممکن و ساده‌ترین طراحی این اقدام را انجام دادیم و آموزش‌های لازم را ارائه دادیم تا این فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به ثبت نام قطعی که از یکم تیر آغاز شده است؛ گفت: پیش ثبت نام‌هایی هم پیش از این صورت گرفته بود اما ثبت نام قطعی با ارائه مدارک احراز محل سکونت دانش آموز صورت می‌گیرد.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص مشکلات سایت گفت: پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک آموزش و پرورش تاکنون به حدود ۷۰۰ میلیون کاربر خدمات ارائه داده است. طبیعی است که ممکن است سایت مشکلاتی داشته باشد اما در کل ما به عنوان یکی از پربازدیدترین پنجره‌های سایت خدمات دولت الکترونیک فعالیت داشته‌ایم و با مشکل حادی مواجه نشدیم.

سیاح با تاکید بر اینکه مدت‌هاست دو خدمت اصلی را به صورت یکپارچه انجام می‌دهیم، گفت: خدمات سنجش بدو ورود و ثبت‌نام الکترونیکی از یک دیتابیس انجام می‌شود. ما مشکل خاصی در این دو نداشتیم تنها مشکل ما در خصوص استشهاد محلی و احراز محل سکونت دانش آموز بود که موانع قانونی داشت البته خوشبختانه این موانع برطرف شده است.

سید مجتبی هاشمی رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان یک موضوع مهم و جریان ساز در آموزش و پرورش است؛ گفت: فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان با هماهنگی و دقت نظر همه ارکان نظام آموزشی و برخی نهادهای دیگر صورت گرفته است.

هاشمی با اذعان به اینکه ممکن است برخی خانواده‌ها امکان ثبت نام الکترونیکی فرزند خود را نداشته باشند؛ گفت: باید ملاحظات لازم صورت بگیرد و قوانینی را تدوین کنیم که امکان اجرای آن در کل کشور فراهم باشد به همین خاطر امسال در عین حال که ثبت نام الکترونیکی مدارس را اجرایی کردیم امکان ثبت نام حضوری هم فراهم است تا اگر از والدینی نتوانند به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند به صورت حضوری هم این امکان برایشان مهیا باشد و عزیزانی که نیازمند ثبت نام هستند بتوانند با کم‌ترین دغدغه ثبت نام خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در دسته بندی ثبت نام بخش عمده دانش‌آموزان، دانش آموزان میان پایه هستند و سوابق تحصیلی آنها در آموزش و پرورش مهیا است؛ گفت: در پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم نیاز به پیش مقدمات و پیش ثبت نام‌هایی داشتیم که با اقدامات خوبی که همکاران ما در سازمان استثنایی انجام دادند پایگاه‌های سنجش از آذر اقدامات خود را شروع کردند تا والدین نوآموزان به راحتی بتوانند اقدامات لازم را برای ثبت نام انجام دهند.

رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش گفت: ستاد ثبت نام مرکزی شش جلسه داشته است و ۷۳۲ منطقه آموزش و پرورش هم اقدامات خود را شروع کردند. برنامه ریزی این موضوع هم از سال گذشته آغاز شد، همه این اقدامات بخشی از پروژه مهر است و در ادامه ما باید مقدمات لازم را برای میزبانی از دانش آموزان داشته باشیم.

همکاری سامانه املاک و اسکان برای ثبت نام الکترونیکی

هاشمی رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش در خصوص این شائبه که والدین قولنامه جعلی می‌نویسند تا در مدرسه‌ای خاص ثبت نام کنند؛ گفت: وزارت آموزش و پرورش با یک استعلام آنلاین از سامانه املاک و اسکان می‌تواند اطلاعات لازم را برای احراز مناطق محل سکونت خانواده دانش‌آموز داشته باشد.

سیاح در خصوص اتصال پنجره خدمات دولت الکترونیک به سامانه اسکان هم گفت: در یک ماه گذشته نهادهای مختلفی کار کردند تا این اتصال به صورت کامل صورت بگیرد این اتصال از اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است تا نه تنها در خصوص احراز محل سکونت دانش آموزان بلکه برای سایر خدمات ما با سایر نهادها به صورت کامل متصل هستیم. از یکم تیر نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر استعلام محل سکونت را به صورت برخط داشته‌ایم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در خصوص راستی آزمایی اطلاعات ثبت شده گفت: اگر شخص مالک باشد که در سامانه اسناد و املاک کشور به صورت کامل مشخص است؛ اما اگر مستأجر باشد منابع مختلفی همچون معاملات املاک و سامانه معاونت املاک وجود دارد که می‌توان اظهارات او را تصدیق کرد که این اطلاعات به سامانه املاک و اسکان منتقل خواهد شد.‌

رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزانی که قرار است مدرسه خود را عوض کنند هم گفت: از طریق پنجره خدمات الکترونیک آموزش و پرورش می‌توانند اقدامات لازم را برای تغییر مدرسه خود انجام دهند.

هاشمی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش خود را ملزم می‌داند که سلامت الکترونیکی شدن ثبت نام را پیش ببرد گفت: ضمانت‌های اجرایی گام به گام انجام می‌شود. اولین قدم بحث احراز هویت‌ها و پیش ثبت نام‌ها بوده و دومین قدم این است که اگر مدیر مدرسه سندی اخذ کند عملاً بلا استفاده خواهد بود و در سامانه امکان ثبت آن را نخواهد داشت و همه چیز به صورت الکترونیکی ثبت خواهد شد.

هاشمی در خصوص تعیین محدوده برای ثبت نام در مدارس گفت: بحث محدوده بندی برای این است که بتوانیم امکانات خود را به صورت متوازن در خدمت مردم قرار دهیم. به جهت اینکه زیرساخت‌های ما با جمعیت ما همخوانی ندارد، این نگرانی وجود دارد در مناطقی که متقاضیان بیشتری هستند چه مکانیزمی برای ساماندهی آنان وجود داشته باشد.

وی در خصوص امکان تعیین محدوده به صورت شعاعی هم گفت: در جلسات سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که در سال جاری بتوانیم مخصوصاً در شهرهای بزرگ این شرایط را محقق کنیم. امسال این امکان فراهم شد تا مدارسی که در مرز بین دو منطقه هستند با یک تفاهم‌نامه امکان ثبت نام را داشته باشند.

ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان، آزمونی دیگر برای پنجره خدمات دولت الکترونیک

رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش در حالی بر لزوم انجام همه خدمات آموزشی از طریق یک سایت و ضرورت یکپارچه سازی تاکید دارد که این روزها همزمان با تکمیل مدارک داوطلبان آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، دانش آموزان و والدین هم باید از این سامانه برای ثبت نام استفاده کنند.

آن طور که مسئولان نظامی آموزشی گفته‌اند تاکنون بیش از دویست هزار دانش آموز از طریق این سامانه ثبت نام کردند.

در روزهای آینده تداوم ثبت‌نام دانش آموزان می‌تواند محک خوبی برای پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک باشد. طبیعی است که با ثبت نام دانش آموزان به صورت الکترونیکی، بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مصرف کاغذ و سوخت نسبت به سال‌های پیش کمتر می‌شود. با گسترش خدمات دولت الکترونیک در بخش آموزش و پرورش می‌توان به حل بسیاری از چالش‌های نظام آموزشی امیدوار بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-06-24 12:28

افزودن دیدگاه جدید