کد مطلب: 

277399

اختلال در سامانه «ILS»؛ یکی از علت‌های لغو پروازهای فرودگاه اهواز

تعداد ۳۲۰ پرواز در فرودگاه بین‌المللی اهواز طی سه ماه گذشته به دلیل شرایط جوی لغو یا دچار تأخیر شده‌اند که مهمترین عامل این مشکل خرابی سامانه «ILS» بوده است.
هواپیما

به گزارش سیتنا به نقل از مهر، فرودگاه بین‌المللی اهواز با انجام روزانه حدود ۳۰ پرواز ورودی و ۳۰ پرواز خروجی جزو سه فرودگاه اول کشور محسوب می‌شود.

بیش از ۱۳ شرکت هواپیمایی ایران در این فرودگاه به مسافران خدمات ارائه می‌دهد و پروازهایی به استان‌های مختلف از جمله تهران، اصفهان، کیش، خارک، عسلویه، مشهد و شیراز در این فرودگاه انجام می‌شود.

دبی، کویت، ترکیه (در برخی ماه‌های سال)، نجف و عربستان برخی از مقاصد پروازهای خارجی است که در فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام می‌شود؛ تقریباً سالانه ۲۰ هزار نفر در فرودگاه بین‌المللی اهواز تردد دارند؛ همچنین یکی دیگر از ظرفیت‌های فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام روند صادرات است.

معمولاً خلبان هر پرواز برای هدایت به سمت فرودگاه مقصد نیاز به دستگاه‌های ناوبری دارد که بتواند هواپیما را در شرایط بد آب و هوایی تا ارتفاع و فاصله نزدیکی از سطح باند فرودگاه راهنمایی و هدایت کند؛ امروزه یکی از مهمترین و متداول‌ترین دستگاه‌های ناوبری به منظور فرود هواپیما در فرودگاه‌های پرترافیک و یا دارای شرایط جوی نامناسب سیستم نشستن به وسیله دستگاه Instrument Landing System یا هما ن « ILS» است.

اما خرابی این سامانه در اهواز موجب بروز مشکلاتی برای مسافران شده است در تابستان گرد و غبار شدید و در زمستان و پاییز مه گرفتگی موجب لغو پروازها می‌شود.

لغو ۳۲۰ پرواز ِ فرودگاه اهواز در کمتر از سه ماه

در فرودگاه بین‌المللی اهواز طی سه ماه اخیر ۳۲۰ پرواز ورودی و خروجی به دلیل شرایط جوی کنسل شده‌اند؛ اضافه کردن آمار تأخیر و یا کنسلی پروازها به دلایل مختلف از جمله نقص فنی باعث افزایش این آمار می‌شود.

نبود نظارت کافی بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی مختلف باعث شده تا نه تنها مسافران از کار و زندگی خود عقب بمانند بلکه در فرودگاه نیز سرگردان باشند؛ همچنین در ماه‌های اخیر، تأخیر در انجام برخی پروازها حتی به ۲۰ ساعت هم رسیده و با وجود اینکه بر اساس قوانین شرکت‌های هواپیمایی کشور باید تمهیدات لازم برای اسکان و پذیرایی از مسافران فراهم شود ولی این خدمات به مسافران ارائه نشد.

بیش از ۲۰ ساعت معطل شدیم

یکی از شهروندان اهوازی که همراه با پسر خود برای درمان عازم تهران بوده بیان می‌کند: کنسل شدن پرواز مشکلات زیادی را برای امسال بنده که بیمار هستیم ایجاد کرده است.

این بانوی ۶۷ ساله ادامه می‌دهد: سفرم به تهران برای انجام عمل جراحی بوده و حالا با این وضعیت مجبور به سفر زمینی هستم که برای سلامتی من چندان جالب نیست.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی که برای انجام مأموریت کاری خود راهی فرودگاه شده بود تا اهواز را به مقصد تهران ترک کند، می‌گوید: این وضعیت باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود؛ اینکه با گرد و غبار و یا شرایط آب و هوایی پروازها کنسل شود قابل قبول نیست.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی با گلایه از معطلی ۲۰ ساعته در فرودگاه تهران برای انجام پرواز به مقصد اهواز ادامه می‌دهد: بیش از ۲۰ ساعت معطل شدیم تا به مقصد برسیم و شرکت هواپیمایی که از آن بلیط تهیه کرده بودیم، هیچ تمهیداتی برای جبران این تأخیر فراهم نکرده بود.

او با درخواست از مدیران ذیربط برای تعویض سامانه «ILS» فرودگاه بین‌المللی اهواز عنوان می‌کند: تقویت سامانه «ILS»منجر به کاهش تعداد پروازهای کنسلی شده و در این صورت شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان خواهیم بود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به اینکه یک فرودگاه جایگزین برای فرودگاه اهواز در نظر گرفته شده است، بیان می‌کند: با توجه به محدودیت‌های مختلف، فرودگاه فعلی قابل توسعه نیست ولی اینکه به تجهیزات لازم به ویژه سامانه «ILS»مجهز شود، ضرورت دارد؛ با توجه به گرد و غبار و پدیده مه گرفتگی در اهواز باید نصب سامان ه «ILS» در دستور کار باشد.

سید کریم حسینی ادامه می‌دهد: در آخرین پیگیری‌هایی که از مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان داشتم، این سامانه دچار خرابی شده و همین مساله موجب تأخیر و یا کنسل شدن پروازها می‌شود.

او تصریح می‌کند: بر اساس گزارش مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان این سامانه در حال تعمیر است؛ مقرر شده تا با توجه به وضعیت آب و هوایی و جوی خوزستان هرچه سریع‌تر این تعمیرات انجام شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به اینکه در خصوص توسعه فرودگاه اهواز کمک صنایع مختلف یک ضرورت است، یادآور می‌شود: در حال حاضر بخش اعظم پروازهای فرودگاه اهواز که یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور است.

حسینی اضافه می‌کند: نصب این سامانه یک وظیفه است و این وظیفه برای تردد مردم یک ضرورت است بنا بر این صنایع موجود در استان باید برای توسعه فرودگاه اهواز همکاری کنند.

او با اشاره به لزوم تسریع در احداث فرودگاه جدید اهواز نیز می‌گوید: محل جدید فرودگاه هم قبلاً جانمایی شده ولی کار ادامه پیدا نکرد و انجام این کار یک مطالبه جدی از وزارتخانه مربوطه و دولت است.

مشکل به زودی رفع می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان بیان می‌کند: در فرودگاه اهواز با توجه به اقلیم منطقه گرمسیر، وجود ریزگردها و پدیده مه در زمستان وجود سامانه «ILS»الزامی و با اهمیت است.

سید مهدی رزاز ادامه می‌دهد: این سامانه با توجه به قدمت خدمت سه دهه‌ای عملاً فرسوده شده و ارائه ضعیف سیستم هوانوردی باعث شده بود تا بنا به تشخیص مسئولان، یک سامانه جدید خریداری شود.

او یادآور می‌شود: متولی نصب سامانه «ILS»شرکت فرودگاه‌های کشور و اداره‌کل الکترونیک و ناوبری هوایی ایران است که در سایر استان‌ها نیز نصب سامانه را در دستور کار دارند؛ البته با توجه به کثرت و پراکندگی فرودگاه‌ها و محدودیت در تعداد متخصصان عملیات نصب دستگاه‌ها اولویت‌بندی می‌شود و تمامی پرسنل شرکت فرودگاه‌های کشور با اهتمام بسیار جدی به صورت شبانه‌روزی فعالیت و سیستم‌ها را تعمیر و نگهداری می‌کنند.

رزاز اضافه می‌کند: بر اساس اولویت نصب سیستم «ILS»در فرودگاه اهواز جزو برنامه کاری قرار گرفت و با توجه به بروز گرما و پدیده گرد و غبار در تابستان‌ها عملیات برچیده شدن سامانه قدیمی به نیمه دوم سال موکول و نصب سامانه جدید را با اولویت‌سنجی شروع کردیم.

او بیان می‌کند: در حال حاضر عملیات نصب آنتن‌ها و تجهیزات جانبی و همچنین محوطه‌سازی اطراف آنتن‌ها انجام شده و به زودی مراحل تنظیمات آنتن‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری این سامانه آغاز می‌شود.

لزوم افزایش محل پارک هواپیما در فرودگاه اهواز

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان با تأکید بر اینکه سامانه جدید خریداری شده به روزترین سامانه موجود بوده و ارتقای نیازمند زیرساخت‌های مشخصی است، ادامه می‌دهد: قیمت خرید خود دستگاه ILS یک میلیون یورو و حدوداً ۳۰ میلیارد تومان برای نصب و راه‌اندازی هزینه شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان یادآور می‌شود: در فرودگاه اهواز به عنوان چهارمین فرودگاه کشور با یک باند روزانه ۳۰ پرواز ورودی و ۳۰ پرواز خروجی انجام می‌شود؛ همچنین در این فرودگاه فقط شش محل پارک هواپیما است در حالی که فرودگاه‌های دیگر حتی تا ۱۸ و ۳۰ محل پارک دارند.

ارتباط مستقیم پدیده‌های آب و هوایی با لغو یا تأخیر پروازها در خوزستان

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خوزستان می‌گوید: فرودگاه اهواز به دلیل شرایط آب و هوایی استثنایی از جمله گرد و غبار و مه‌گرفتگی پروازهای کنسلی دارد؛ هر ساله بین ماه‌های دی و بهمن یک روزهایی به علت مه‌گرفتگی و دید کم افقی و عمودی نه تنها در فرودگاه اهواز بلکه در جاده‌های خوزستان برخی سفرها کنسل می‌شود.

وحید خادمی با اشاره به اینکه مه‌گرفتگی اتفاق طبیعی بوده و خاص خوزستان و ایران نیست، ادامه می‌دهد: در بسیاری از فرودگاه‌های دنیا که سیستم ILS را دارند (سیستم پیشرفته ELS که به عنوان پیشرفته‌ترین سیستم ناوبری در بزرگترین فرودگاه‌های دنیا است) اما با دید صفر هم امکان پرواز وجود دارد.

او با اشاره به اینکه دید طبیعی در اهواز از یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار متر است، تصریح می‌کند: در فرودگاه بین‌المللی اهواز سیستم «ILS» وجود دارد ولی خلبانان با دید ۸۰۰ متر امکان پرواز دارند و این میزان دید بر اساس مقررات جهانی تعیین شده و نمی‌توان با دید کمتر از ۸۰۰ متر پرواز کرد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خوزستان یادآور می‌شود: در صورت انجام پرواز با دید کمتر از ۸۰۰ متر امکان رخداد اتفاق و حوادث ناگوار وجود دارد؛ امنیت پرواز حکم می‌کند که مقررات جاری سازمان هوانوردی دنیا را در فرودگاه اهواز رعایت کنند.

او با اشاره به اینکه به غیر از کنسل شدن پروازها به دلیل گرد و غبار و یا مه‌گرفتگی باز هم تأخیر در انجام پروازها وجود دارد، می‌گوید: مسئله‌ای که کل سیستم هوانوردی را درگیر کرده تحریم‌های اقتصادی است که اروپا از سازندگان ایرباس و بوئینگ به ایران تحمیل و تجهیزات هواپیمایی به کشور نمی‌دهند.

او عنوان می‌کند: در طول تابستان کنسلی و تأخیر به دلیل گرد و غبار و در زمستان هم تعطیلی و کنسلی پرواز را در دی و بهمن ماه داریم؛ پیشنهاد دادیم برای زمستان پروازهای صبح زود تا ظهر را کنسل و بعدازظهر به بعد انجام دهند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خوزستان می‌افزاید: از ۱۰ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه مرتب در طول هر هفته یک تا دو روز کنسلی پرواز را داریم ولی امسال افزایش کنسلی داشتیم.

فرودگاه بین‌المللی اهواز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور و همچنین قرار داشتن در لیست پرترددترین فرودگاه‌های کشور باید از بهترین تجهیزات مدرن ناوبری برخوردار باشد؛ بدیهی است صنایع ملی مستقر در این استان باید برای توسعه و تجهیز این فرودگاه همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.1 (20 رای)
سیتنا 5
2023-02-13 14:10

افزودن دیدگاه جدید