کد مطلب: 

263296

چگونگی استفاده از واقعیت مجازی برای خدمت به سالمندان

به منظور کاهش تنهایی و انزوا سالمندان، برنامه‌های کاربردی بسیاری گسترش یافته‌اند که با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی و اتصال آن‌ها به یک گوشی هوشمند، فرد می‌تواند در یک تجربه شبیه سازی زندگی کامل با بسیاری از فعالیت‌های متنوع زندگی کند که باعث تجدید فعالیت و افزایش تقاضای او برای این فعالیت‌ها و بازگشت به زندگی عادی می‌شود.
سالمندان

به گزارش سیتنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز هزاره سوم، با افزایش تقاضا برای واقعیت مجازی، این فناوری به یکی از پر رونق‌ترین صنایع در جهان تبدیل شد و اگرچه آغاز آن با رویکرد بازی‌های ویدئویی بود، اما مزایای آن تا حد زیادی کاربری پیشین آن را تحت الشعاع قرار داد و بیمارستان‌ها اکنون از آن برای آموزش جراحان، مهندسان در طراحی معماری و همچنین در کارگردانی فیلم‌ها از این فناوری استفاده می‌کنند.

برای سالمندان و کسانی که مجبور به گوشه گیری از دنیا شده اند، چه با شیوع کووید-۱۹ و چه در نتیجه بیماری‌های ناشی از کهولت سن و سختی حمل و نقل، واقعیت مجازی به یکی از مهم‌ترین خروجی‌ها برای آن‌ها تبدیل شده است.

سالمندان فعالیت‌هایی را که قبلاً قادر به انجام آن‌ها نبودند، علاوه بر تسهیل ارتباط با دیگران، می‌توانند تمرین کنند. مطالعات نشان می‌دهد که تنهایی و انزوا می‌تواند منجر به آسیب‌های متعدد شود و همچنین مشارکت اجتماعی و تحریک شناختی می‌تواند شروع زوال عقل را به تاخیر بیاندازد یا از آن جلوگیری کند و بالعکس، بنا بر این دامن زدن به این تنهایی به ویژه در دوران سالمندی، یک خطر جدی برای سلامت عمومی تلقی می‌شود.

به منظور کاهش این پدیده خطرناک، برنامه‌های کاربردی بسیاری گسترش یافته اند که با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی و اتصال آن‌ها به یک گوشی هوشمند، فرد می‌تواند در یک تجربه شبیه سازی زندگی کامل با بسیاری از فعالیت‌های متنوع زندگی کند که باعث تجدید فعالیت و افزایش تقاضای او برای این فعالیت‌ها و بازگشت به زندگی عادی می‌شود.

چگونه از واقعیت مجازی استفاده کنیم؟

ورود به دنیای واقعیت مجازی به هیچ کامپیوتری نیاز ندارد، بلکه فقط باید عینک‌های پیشرفته واقعیت مجازی مانند Oculus Go و Gear VR را تهیه کنید که هر دو در فروشگاه‌های الکترونیکی موجود هستند. چه به صورت آنلاین و چه در فروشگاه‌های خرده فروشی می‌توان آن‌ها را با قیمت‌های مقرون به صرفه خریداری کرد.

ویژگی خاص مدل Oculus Go این است که افراد مسن می‌توانند به سادگی از آن استفاده کنند، زیرا به هیچ سخت افزار یا اتصال پیچیده‌ای نیاز ندارد و به راحتی آماده استفاده است. در حالی که Gear VR نیازمند استفاده از گوشی هوشمند به عنوان نمایشگر برای تازه سازی است که می‌تواند به خصوص برای افراد مسن کمی پیچیده باشد.

بهترین اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی برای سالمندان

انواع برنامه‌های کاربردی VR وجود دارد که برای همه سنین مناسب است به خصوص سالمندان که به آن‌ها کمک می‌کند تا با تجربه واقعیت مجازی همراه شوند، انگیزه شناختی را افزایش دهند و علاوه بر برقراری ارتباط با اقوام و دوستان یا حتی بازدید از کشور‌های دیگر، ورزش یا فعالیت‌های شناختی زیادی انجام دهند!

اپلیکیشن Zen Zone

قیمت این اپلیکیشن ۴.۹۹ دلار بوده و دستگاه‌های پشتیبانی شده برای آن Gear VR - Oculus Go است، نیاز به اتصال به اینترنت ندارد و یکی از لذت‌بخش‌ترین برنامه‌های پلتفرم واقعیت مجازی است، زیرا با مجموعه‌ای از تکنیک‌های مدیتیشن، تجربه آرامش کاملی را برای سالمندان فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توانند وارد یک باغ خصوصی شوند، شن‌ها را جمع‌آوری کنند و سنگ‌ها را مرتب کنند یا بنشینید و استراحت کنند و به صدای طبیعت گوش دهند که باعث افزایش احساس آرامش می‌شود و استرس را به کمترین میزان ممکن کاهش می‌دهد.

اپلیکیشن Appility

قیمت این برنامه رایگان بوده، دستگاه‌های پشتیبانی شده برای آن Gear VR - Oculus Go است و نیاز به اتصال به اینترنت ندارد این برنامه که به زبان‌های مختلف مانند عربی، هلندی، انگلیسی، فرانسوی و ... موجود است، دیدگاه شما را نسبت به ناتوانی کاملاً تغییر می‌دهد چرا که بیننده خود را به جای فردی با نیاز‌های ویژه قرار می‌دهد، رنج خود را در بسیاری از مسائل و موقعیت‌های رایج مانند پایین آمدن از پله‌ها یا رسیدن به اشیاء دور و ... احساس می‌کند و در حالی که ما در مورد برنامه‌های کاربردی مفید برای سالمندان صحبت می‌کنیم، این اپلیکیشن احساس درد را برای افراد با نیاز‌های ویژه کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که آن‌ها از صحنه‌هایی که می‌بینند در بهبود زندگی خود بهره ببرند.

از سوی دیگر، داشتن این نرم افزار برای فرزندان و نوه‌های سالمندان آن‌ها را در این تجربه همراه می‌کند و منجر به درک بیشتر نیاز‌ها و رنج روزانه سالمندان می‌شود.

اپلیکیشن National Geographic

قیمت آن رایگان بوده، دستگاه‌های پشتیبانی شده برای این اپ Gear VR - Oculus Go هستند و نیاز به دانلود محتوای درون بازی دارد. اگر اپلیکیشن “Wander” به شما امکان بازدید از جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان را می‌دهد، “نشنال جئوگرافیک” شما را مستقیماً در یک ماجراجویی چشمگیر قرار می‌دهد و یکی از برنامه‌های متمایز برای تمام سنین است.

اگر می‌خواهید با کوسه‌ها شنا کنید، گوریل‌ها را از نزدیک مشاهده کنید. یا حتی در مورد فرهنگ‌ها و مردم دیگر بیاموزید، حتی از آدم خوارها، برنامه مجموعه‌ای جالب از ویدئو‌های هیجان انگیز ۳۶۰ درجه را در اختیار شما قرار می‌دهد، چه در فضا، دریا‌ها و اقیانوس‌ها و یا در اعماق مناطق ناشناخته و حتی اعماق زمین، و برای افراد مسن یا تنها کاملا رایگان و ضروری است.

در پایان، آیا واقعیت مجازی واقعا قابل اعتماد است؟

شکی نیست که اپلیکیشن‌هایی که بررسی کردیم بسیار سرگرم کننده هستند و علیرغم اینکه تنها راه بهره مندی از فناوری‌های واقعیت مجازی نیستند، حوزه‌هایی وجود دارد که استفاده از این فناوری‌ها برای جذب خاص سالمندان گسترش یافته است و در حالی که دسترسی کاربران به این اپلیکیشن‌ها در مناطقی از اروپا و آمریکا آغاز شده است، بهره مندی از آن‌ها در جهان عربی دور از ذهن نیست.

اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی از جمله فرصت‌های هدر رفته برای خارج کردن سالمندان از انزوا و ارائه جایگزینی امن برای حضور در جامعه هستند که بدون احساس اینکه باری بر دوش فرزندان و نوه‌ها بگذارند باعث می‌شوند سالمندان از سال‌های آخر زندگی خود لذت ببرند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 5
2021-11-11 11:05

افزودن دیدگاه جدید