کد مطلب: 

293079

آموزش انواع گام و گام نوازی در سبک های مختلف موسیقی

آواز نوعی بیان جاودانه است که بدون محدودیت مرزی پیش می‌رود و بر گوش و جان شنونده می‌نشیند؛ درک گام و تسلط بر آن یکی از مهم‌ترین عناصری است که خواننده حتماً باید درباره آن آگاهی داشته باشد.
آموزش انواع گام و گام نوازی در سبک های مختلف موسیقی

گزارش آگهی/ آواز نوعی بیان جاودانه است که بدون محدودیت مرزی پیش می‌رود و بر گوش و جان شنونده می‌نشیند؛ درک گام و تسلط بر آن یکی از مهم‌ترین عناصری است که خواننده حتماً باید درباره آن آگاهی داشته باشد. بهتر است بدانید که گام‌ها در واقع ستون فقرات موسیقی را تشکیل می‌دهند و یک چهارچوب مرتب به ملودی شما می‌بخشد. ما امروز اینجا هستیم تا گام نوازی در سبک‌های مختلف موسیقی را برای شما شرح دهیم. پس چنانچه مایل هستید؛ بیشتر با گام‌های موسیقی آشنا شوید و به یک تسلط نسبی در این باره برسید مقاله پیش رو را از دست ندهید.

شایان به ذکر است که گام‌ها یک دنباله از نت‌های موسیقی به حساب می‌آیند که به ترتیب از صعودی یا نزولی چیده می‌شوند و بلوک های اصلی را می‌سازند. بهتر کردن دامنه صوتی و همچنین تقویت لحن برای خوانندگان بسیار مهم و حیاتی به حساب می‌آید.

انواع گام

گام‌های موسیقی انواع مختلفی دارند، که یک خواننده برای گام نوازی ابتدا باید با این گام‌های متنوع آشنا شود، تا بتواند به درک بهتری از آن ها برسد. ما در این بخش انواع گام را برای شما شرح می‌دهیم.

گام ماژور

گام ماژور پرکاربردترین و محبوب‌ترین گام در موسیقی غربی محسوب می‌شود. این نوع گام هفت نت با الگوی مشخص از مراحل نیمه و کامل ساخته شده‌اند. اغلب خواننده‌ها برای گرم کردن صدای خرد از گام ماژور استفاده می‌کنند. این گام طیف بسیار گسترده‌ای از زیر و بم‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

گام مینور

گام مینور اکثراً با لحنی مرموز و مالیخولیایی همراه است و صداهای متمایز دارد. جالب است بدانید که خواننده‌ها از این گام برای منتقل کردن اسات و تفاوت‌های ظریف و اجرای خود استفاده می‌کنند.

گام  پنتاتونیک

گام پنتاتونیک از ۵ نت ساخته شده است که در ژانرهایی همچون فولک، راک و بلوز کاربرد دارد. از آنجایی که این گام بسیار تطابق پذیر و ساده است خیلی مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیرد. به خواننده این امکان را می‌دهد تا به صورت بداهه سازی کار خود را انجام دهد.

آموزش گام نوازی در آواز

چنانچه خواننده به طور منظم گام‌ها را تمرین کند قطعاً به مرور زمان می‌تواند ردیف‌های بالا و پایین خود را گسترش دهد تا کنترل بهتری روی صدای خود داشته باشد و انعطاف پذیری صدای خود را افزایش دهد. علاوه براین‌ها باید اضافه کنیم که تمرین منظم خواننده می‌تواند باعث شود تا او با یک طیف بسیار وسیعی از سبکهای موسیقی روبرو شود. آموزش گوش نیز یکی دیگر از تمرینات مهم و حیاتی در گام نوازی محسوب می‌شود. زیرا به خواننده این امکان را می‌دهد تا خیلی بهتر و دقیق‌تر زیر و بم صدا و آهنگ را ایجاد کند.

تمرین مستمر و منظم موجب توانمند کردن خواننده در تشخیص و همچنین بازتولید بخش‌های مختلف موسیقی می‌شود.آموزش بیان از دیگر مراحل مهم و ضروری در گام نوازی به حساب می‌آید؛ در واقع خوانندگان با کمک گام‌ها یک بستر مناسب برای خود فراهم می‌کنند تا بیان خود را بهبود بخشند.  اینکه خواننده بر تلفظ صحیح و‌ واضح هر نت تمرکز کند باعث بیان بهتر آن می‌شود.

روش‌های پیشرفته برای مسلط شدن به گام‌ها

چنانچه خواننده تمرینات خود را به درستی انجام دهد و به یک تسلط قابل قبولی در گام‌های ماژور و مینور برسد باید در گام‌های پیشرفته‌تر و قوی‌تری تمرین کند. در این بخش از مقاله تعدادی از این گام‌ها را برای شما نام می‌بریم.

گام‌های مدال

گام مدال از گام‌های ماژور و مینور نیز فراتر است؛ این گام ویژگی‌های منحصر به فردی دارد . بخش‌ها و حالتهای مختلفی مثل Phrygian, Dorian  و Mixolydian  که در این گام وجود دارند تونالیته های مختلف و متمایزی دارند که به کارهای خواننده پیچیدگی هدیه می‌دهد . این آزمایش‌ها باعث گسترش واژه‌های ملودیک خواننده شده و باعث می‌شود که خواننده درک عمیق‌تری از کاربردها و حالات موسیقی دسترسی پیدا کند.

توالی گام و تزیینات

اجرای توالی گام به چابکی و دقت بسیار زیادی نیاز دارد؛ تمرین توالی گام می‌تواند مهارت فنی  خواننده را بالا ببرد و به بخش‌های مختلف دامنه آوازی کمک می‌کند. تزییناتی مثل نت‌های زیبا و تریل‌ها اجرای خواننده را زیباتر و گوش نوازتر می‌کنند.

گام میکروتونال

به طورکلی می‌توان گفت که موسیقی کلاسیک غربی بر اساس سیستم با ۱۲ نت است. این گام می‌توانند فواصل کمتر از نیم پرده را اجرا کنند. این گام به گونه‌ای خواننده‌ها را به چالش می‌کشد تا بتوانند کنترل صدا خود را تقویت کنند.

گام نوازی در ژانرهای مختلف موسیقی

همان گونه که می‌دانید ما ژانرهای بسیار متفاوتی در موسیقی داریم که گام نوازی در این ژانرها متفاوت است. چنانچه مایل هستید گام‌ها را در ژانرهای مختلف شناسایی کنید ادامه این بخش از مقاله را از دست ندهید.

موسیقی کلاسیک

در موسیقی کلاسیک رشد صدا اهمیت بسیار زیادی دارد؛ خوانندگانی که در این سبک موسیقی کار می‌کنند، معمولاً زمان زیادی برای دسترسی به خلوص لحن، وضوح صدا و کنترل صدای خود از طریق تمرین گام‌ها می‌گذارند. گام‌های تزیین شده که در بخش‌های پیشتر به آن اشاره کردیم مانند؛ گام‌هایی که در موسیقی باروک پیدا می‌شوند. به دقت و بیان بسیار بالایی نیاز دارند و در این ژانر موسیقی طرفداران بسیار زیاد دارند.

موسیقی پاپ

قطعاً می‌دانید که موسیقی پاپ پرطرفدارترین و محبوب‌ترین موسیقی در میان افراد است و خوانندگان پاپ اکثرا از گام‌هایی همچون پنتاتونیک که سادگی و جذابیت بیشتری دارند استفاده می‌کنند. ملودی‌هایی که در گام پنتاتونیک وجود دارند بسیار جذاب هستند. معمولاً خواننده‌ها به راحتی می‌توانند آن را اجرا کنند.

جاز و بلوز

خوانندگان جاز و بلوز معمولاً الگوهای پیچیده و منحصر به فردی دارند؛ گام بلوز در درجه‌های سوم و هفتم مخصوص خواننده مشخص می‌شود. عنصر اصلی در موسیقی بلوز قرار دارد که احساسات و شدت خام را انتقال می‌دهد.

گام نوازی در آلات موسیقی

همان گونه که پیشتر اشاره کردیم گام نوازی یکی از تکنیک‌های بسیار مهم و حیاتی در موسیقی است که در سازهایی همچون ساز دهنی نیز استفاده می‌شود. تکنیک به کار رفته در این کار به گونه‌ای نحوه تولید صدا و همچنین تغییر فرکانس را در ساز مورد نظر مشخص می‌کند. برای مثال در ساز هارمونیکا یا ساز دهنی می‌توان گفت که گام نوازی با ساز دهنی به معنای تغییر فرکانس صدای ایجاد شده با کمک حرکات دهان، لب و زبان است. برای گام نوازی با ساز دهنی فرد باید بتواند حرکات این اجزا را به خوبی کنترل کند تا صدای دلنوازی از ساز شنیده شود. علاوه بر این‌ها باید اشاره کنیم که صداهایی که در ساز دهانی تولید می‌شود به شکل و حالت دستگاه گفتار نوازنده نیز بستگی دارد. چنانچه جز آن دسته افرادی هستید که به نواختن ساز دهنی علاقه دارید می‌توانید با مراجعه به سایت نواکده و بررسی قیمت ساز دهنی، ساز مورد نظر خود را انتخاب و خرید نمایید.

آموزش انواع گام و گام نوازی در سبک های مختلف موسیقی

کلام آخر

گام نوازی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین کارهایی است که خواننده و نوازنده آلات موسیقی حتماً باید با تکرار و تمرین بسیار آن را یاد بگیرند تا بتوانند صدای دلنشینی را به شنونده منتقل کنند. همان گونه که در بخش‌های قبل اشاره کردیم گام‌های موسیقی انواع مختلفی دارند و هرکدام از این گام‌ها در موسیقی‌های مخصوصی کاربرد دارند. برای مثال؛ گام پنتاتونیک در موسیقی پاپ و گام تزیینی در موسیقی کلاسیک بیشترین کاربرد را دارند. چنانچه به گام نوازی و خوانندگی یا حتی نوازندگی علاقه دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که همین حالا به سراغ علاقه و کشف استعداد خود بروید. تا در آینده نه چندان دور به یکی از بهترین‌های موسیقیدان ها تبدیل شوید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-07 10:04

افزودن دیدگاه جدید