کد مطلب: 

287121

بهترین لژیونر تاریخ ایران چه کسی است؟

ادعای علی خطیر در روزهای اخیر حواشی زیادی را به همراه داشته است.
بهترین لژیونر تاریخ ایران چه کسی است؟

به گزارش سیتنا، در طول تاریخ فوتبال ایران، بازیکنان زیادی وجود دارند که دوران حرفه‌ای خودشان را به دور از وطن تجربه کردند و به اصطلاح لژیونر شدند. این بازیکنان با عملکرد درخشانی که در عرصه ملی و باشگاهی داشتند به فوتبال کشورهای دیگر معرفی شده‌اند و نام خود را در تاریخ تیم های خارجی ثبت کردند. در روزهای اخیر و طی یک اظهار نظر جنجالی، یک سوال ذهن فوتبال دوستان ایران را مشغول کرده است؛ چه کسی بهترین لژیونر تاریخ ایران است؟ هفته گذشته مدیرعامل باشگاه استقلال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از جواد نکونام به عنوان برترین لژیونر تاریخ فوتبال کشورمان نام برد. اظهارنظری که با واکنش‌های زیادی از جانب اهالی فوتبال در فضای مجازی همراه شد و البته اکثرا این نظر را برای ادامه کل کل بین باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌دانستند.

اما برای اینکه بتوانیم بهترین لژیونر تاریخ ایران را مشخص کنیم باید چه معیارهایی در نظر بگیریم؟ بدون شک مهمترین فاکتور برای ارزیابی بهترین لژیونرها اعتبار لیگی است که بازیکن به آن منتقل می‌شود، در کنار لیگ،ثبات بازیکن نیز نقش به سزایی در این انتخاب خواهد داشت. مثلا بازیکنی مانند آندرانیک تیموریان که دو فصل در بولتون بازی کرد اما در فولام و بارنزلی عملکرد خوبی نداشت در لیگ بالاتری نسبت به خیلی از بازیکنان قرارداشت اما عدم ثبات او در لیگ انگلیس می‌تواند سامورایی را در لیست لژیونرهای نا موفق تاریخ ایران قرار دهد.

با ثبات،مثل مهدی مهدوی کیا

شاید لیگ آلمان از نظر کیفیت بالاتر از لالیگا نباشد اما لژیونرهایی داشتیم که از نظر ثبات عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر لژیونرها داشته‌اند. برای درک بهتر باید عملکرد مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان را به یاد آوریم؛ موشک هامبورگی‌ها ۱۱ سال در این تیم درخشید و نامش را به عنوان یکی از ۱۱ بازیکن برتر تاریخ این باشگاه به ثبت رساند. مهدوی‌کیا در بازی‌های اروپایی هم برای هامبورگ گل زد و به عنوان بهترین پاسور بوندس‌لیگا در یک فصل هم دست یافت.او حتی در بازی های زیادی هم بازوبند کاپیتانی تیمش را هم بر بازو بست.دیگر بازیکن باثبات فوتبال ایران که در فوتبال ماشینی آلمان دوام آورد و موفق هم کار کرد وحید هاشمیان است. هاشمیان طی ۱۱ سال حضور در بوندس‌لیگا افتخار پوشیدن پیراهن بایرن‌مونیخ را هم به دست آورد و همچنین در یک فصل ۱۶ گل برای بوخوم در بوندس‌لیگا به ثمر رساند تا کارنامه پرباری با این باشگاه اروپایی داشته باشد.

خاطره دایی آرزوی هر لژیونر

شهریار فوتبال ایران، علی دایی که پانزده سال رکورددار گل ملی فوتبال دنیا بود پای ایرانی‌ها را به یکی از قدرتمندترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال یعنی بایرن‌مونیخ باز کرد. دایی با بایرن به فینال جام باشگاه‌های اروپا هم رسید اما بهترین عملکردش در فوتبال آلمان با هرتابرلین بود. اوج کار شهریار با هرتا گلزنی به چلسی و میلان بود و پس از پنج سال فوتبال اروپا را ترک کرد. بازیکن مثال‌زدنی دیگر علی کریمی است. جادوگر فوتبال ایران در بایرن‌مونیخ فوق‌العاده کار کرد و بازی‌هایی که او با پیراهن بایرن انجام داد در خاطر هواداران فوتبال ایران نقش بسته است‌. کریمی با یک مصدومیت بدموقع دچار بدبیاری شد اما با این تیم فاتح بوندس لیگا و جام حذفی شد و بعدها پیراهن شالکه آلمان را هم بر تن کرد. مهدی طارمی که هم‌اکنون در پورتو بازی می‌کند هم با کسب چند قهرمانی در پرتغال و آقای گل در این کشور و گلزنی در مقابل تیم‌های مطرحی همچون لیورپول و یوونتوس هنوز فرصت درخشش در فوتبال اروپا و اضافه کردن به افتخاراتش را دارد.سردار آزمون، مهرداد میناوند، رحمان رضایی، علیرضا جهانبخش، امیر عابدزاده و علیرضا حقیقی هم تجربه خوبی از بازی در فوتبال اروپا را دارند.

جواد نکونام؛اولین ایرانی لالیگا

جواد نکونام، هافبکی که بدون تردید جزو بهترین بازیکنان تاریخ ایران به شمار می رود، یک لژیونر بسیار موفق بودنکونام اولین بازیکن ایرانی بود که راهی لالیگا شد و از سال 2006-2012 به مدت 6 سال پیاپی در این باشگاه توپ زد. روزنامه دیناوارا اسپورت چاپ پامپلونا اسپانیا در نظرسنجی از کارشناسان این روزنامه، جواد نکونام را به عنوان بهترین بازیکن اوساسانا در فصل 2006-2007 برگزید. نکونام در سومین فصل حضورش در اوساسونا موفق شد در دیدار تیم های رئال مادرید و اوساسونا که در ورزشگاه برنابئو بر گزار می شد دروازه کاسیاس را باز کند.

با این حال شاید انتخاب بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران کار بسیار سختی باشد.به خصوص اینکه قرار باشد فلش بکی هم به گذشته ها زد.یعنی زمانی که کریم باقری،خداداد عزیزی،رضا شاهرودی،محمد خاکپور،مهدی پاشازاده،ایمان مبعلی،جواد کاظمیان،مهرداد اولادی،رضا عنایتی،حامد کاویانپور،علیرضا امامی فر،داریوش یزدانی،محمدرضا مهدوی و عقب تر از این ها،مجید نامجو مطلق،حمید درخشان،پرویز قلیچ خانی،حمید علیدوستی لژیونر شدند و انصافا هم عملکرد خوبی در تیم هایی که بازی می کردند داشتند.

از نظر شما کدام بازیکن بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران بوده است؟

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2023-11-07 07:32

افزودن دیدگاه جدید