کد مطلب: 

294536

سالانه یک میلیون کنتور هوشمند جدید در کشور نصب می‌شود

طی دو سال گذشته علاوه بر اقدام موثر وزارت نیرو به منظور نصب کنتور هوشمند برای صنایع انرژی‌بر، مشترکان پرمصرف خانگی و چاه کشاورزی، مقرر شد تا تمامی اشتراکات جدید با نصب این نوع کنتور تجهیز شود و بر همین اساس سالانه یک میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان جدید در بخش‌های مختلف نصب می‌شود.
سالانه یک میلیون کنتور هوشمند جدید در کشور نصب می‌شود

به گزارش سیتنا، شمار کنتور‌های هوشمند کشور تا پیش از آغاز دولت سیزدهم چیزی حدود ۹۰۰ هزار مورد بود، در دو سال و نیم گذشته با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین مرتبط ظرفیت افزایش نصب کنتور‌های کشور تا شمار سه میلیون و ۶۰۰ هزار مورد فراهم شد.

نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان بخش‌های مختلف مصرف کننده برق به ویژه مشترکان پرمصرف این امکان را فراهم می‌کند تا امکان اندازه‌گیری و مدیریت میزان مصرف هم برای مشترکان و هم برای صنعت برق به سهولت امکان پذیر شود.

از جمله نکات قابل توجهی که در جریان توسعه کنتور‌های هوشمند در دولت سیزدهم محقق شده است، ارتقای سطح مدیریت این کنتور‌ها از امکان رویت پذیری به رویت پذیری و کنترل پذیری است که با کمک شرکت‌های دانش بنیان و توانمندی داخلی محقق شد.

بر اساس آمار و ارقام موجود از میان سه میلیون ۶۰۰ کنتور هوشمند نصب شده در کشور چیزی حدود دو میلیون کنتور برای مشترکان خانگی پرمصرف و نیز چیزی حدود ۲۰۰ هزار کنتور هوشمند نیز بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شده است و نصب مابقی کنتور‌ها نیز برای بخش‌های اداری، عمومی و تجاری صورت گرفته است.

طی دو سال گذشته علاوه بر اقدام موثر وزارت نیرو به منظور نصب کنتور هوشمند برای صنایع انرژی‌بر، مشترکان پرمصرف خانگی و چاه کشاورزی همچنین مقرر شد تا تمامی اشتراکات جدید با نصب این نوع کنتور تجهیز شود و بر همین اساس سالانه یک میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان جدید در بخش‌های مختلف نصب می‌شود.

از جمله اقداماتی که در افزایش شتاب توسعه کنتور‌های هوشمند در کشور موثر بود می‌توان به اصلاح قوانین بودجه سالانه در دو سال گذشته و سال جاری در این خصوص اشاره کرد که در کنار ماده ۳ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق شرایط مناسبی را به لحاظ تامین اعتبار و سایر الزامات حمایتی برای پیشبرد این طرح فراهم کرد.

در حال حاضر سه شرکت دانش بنیان با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی و زیر نظر شرکت توانیر اقدام به فروش کنتور‌های هوشمند در کشور می‌کنند و تمهیدات لازم برای توسعه هرچه بیشتر این نوع کنتور در کشور اتخاذ شده است.

اتفاق امیدوارکننده‌ای که نه تنها به مدیریت صنعت برق در اطلاع دقیق از میزان مصرف لحظه‌ای برق و نیز کنترل میزان مصرف مشترکان پرمصرف و در نتیجه حفظ پایداری شبکه سراسری کمک شایانی می‌کند، همچنین فرصت مطلوبی را برای مشترکان بخش‌های مختلف به منظور مدیریت زمان و میزان دقیق مصرف برق فراهم خواهد کرد و آن‌ها می‌توانند با آگاهی کامل ضمن جابجایی زمان استفاده از وسایل برقی در طول شبانه روز از اعمال هزینه‌های سنگین در قبوض برق خود جلوگیری کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-05-12 14:01

افزودن دیدگاه جدید