کد مطلب: 

277197

دو ماهواره بومی طلوع ۳ و ناهید ۲ رونمایی شدند

ماهواره‌های طلوع ۳ و ناهید ۲ پس از پایان طراحی و ساخت، امروز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شدند.
ماهواره

به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی امروز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی در محل موزه ارتباطات برگزار شد.

حسن سالاریه، رییس سازمان فضایی ایران، در برنامه گفت وگوی ویژه خبری هم که شب گذشته 17 بهمن ماه، پخش شد، اعلام کرد که ماهواره طلوع ۳ یک ماهواره سنجشی بومی با دقت عکس رنگی ۱۰ متر و عکس سیاه و سفید ۵ متر است و ماهواره ناهید ۲، یک ماهواره مخابراتی است که با ساخت آن وارد صنعت ارتباط فضاپایه می شویم که بعد از آن باید به یک سکوی استانداردی برای ارسال و دریافت داده های مخابراتی در باندهای مختلف فرکانسی برسیم.

رییس سازمان فضایی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید که به همین مناسبت ۱۴ بهمن روز ملی فناوری فضایی نامیده شد، تصریح کرد: هم اکنون به قابلیت پرتاب ماهواره های زیر ۲۰۰ کیلوگرم دست پیدا کرده ایم و در مسیر صنعتی شدن فناوری فضایی از تولید تک سازی ماهواره به سمت انبوه سازی آن در حال حرکتیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در برنامه دهساله فضایی که تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد، چشم انداز تعریف شده دستیابی به صنعتی شدن فناوری فضایی است، خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون به آن در صنعت فضایی دست یافتیم باید تثبیت شود و ضمن افزایش محصولات ساخته شده، هزینه را کاهش دهیم.

وی با اشاره به شروع فرایند ساخت ماهواره های راداری در برنامه ده ساله فضایی افزود: استفاده از فناوری فضایی باید برای افزایش بهره وری در حوزه های مختلف گسترش پیدا کند. بنابراین در برنامه ده ساله علاوه بر بومی سازی که هم اکنون وجود دارد باید ضریب نفوذ فناوری های فضایی در زندگی مردم افزایش پیدا کند که با حضور بخش خصوصی ضمن افزایش اقتصاد فضاپایه، امکان پذیر است.

ماهواره «ناهید ۲»

دو ماهواره بومی طلوع ۳ و ناهید ۲ رونمایی شدند

ماهواره «ناهید ۲» دارای وزن حدود ۱۲۰ کیلوگرم و طول عمر بیش از ۲ سال در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر زمین قرار می‌گیرد.

این ماهواره دارای سیستم پیشرانش با قابلیت جابجایی ارتباطات است و تست ارتباطات مکالمه را روی باند مایکروویو فراهم می‌کند.

ماموریت‌های این ماهواره در دو دسته ماموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است. در ماموریت‌های اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی است. از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مؤلفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی ۲ سال آزمون موقیعت‌یابی رادیویی مستقل از GPS با قابلیت استخراج TLE، آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش، ارتباط مخابراتی S&F اندازه‌گیری تشعشعات (دزیمتری) و آزمون ارتباط هم‌زمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه در دستور کار قرار دارد.

از جمله دستاوردهای این ماهواره می‌توان به آزمودن فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های زمین آهنگ، کسب دانش و فناوری انتقال مداری و تنظیم و کنترل موقعیت و وضعیت ماهواره، توسعه و تثبیت بخشی از فناوری‌های ضروری در سیستم‌های پیشرانش، توان الکتریکی، محموله‌های مخابراتی، OBDH، کنترل حرارتی و ... اشاره کرد.

گفتنی است که ماهواره ناهید ۲ به سفارش سازمان فضایی ایران ساخته شده که کار ساخت آن بر عهده پژوهشگاه فضایی ایران بود.

 ماهواره «طلوع ۳» با کاربرد سنجشی

دو ماهواره بومی طلوع ۳ و ناهید ۲ رونمایی شدند

در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی ماهواره سنجشی «طلوع ۳» به همراه نمونه کیفی ماهواره «ناهید ۲» به صورت آنلاین رونمایی شدند.

ماهواره «طلوع ۳» ماهواره‌ای سنجشی است که سازمان فضایی ایران سفارش ساخت آن را داد که شرکت صنایع مخابراتی ایران (صا ایران) کار ساخت آن را به عهده داشت.

این ماهواره با وزن ۱۵۰ کیلوگرم سنگین‌ترین ماهواره ساخته شده در کشور تلقی می‌شود و با دقت تصویربرداری ۵ متر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.

این ماهواره با بهره‌گیری از زیرسامانه‌های پیشرانش فضایی بومی، دارای قابلیت اصلاح و مانور مداری در فضاست.

بیش از ۸۰ درصد تجهیزات و زیرسامانه‌های این ماهواره بومی بوده و با بهره گیری از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی توسعه یافته است.

این ماهواره تمام آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده پرتاب است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-02-07 12:58

افزودن دیدگاه جدید