کد مطلب: 

17315

رییس جمهور در جمع نخبگان تاکید کرد: ایران، مرکز طلای خاکستری است

رییس جمهور در جمع نخبگان تاکید کرد: ایران، مرکز طلای خاکستری است

رییس جمهور در جمع نخبگان جوان کشور اعلام کرد: استعداد و هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی‌رساند بلکه هوش برتر توأم با جهاد، تلاش، از خود گذشتگی و شهامت ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، حسن روحانی در مراسم افتتاحیه‌ی هشتمین همایش سالانه‌ی نخبگان جوان و اولین جشنواره فرهنگی- ورزشی نخبگان، با تاکید بر نقش نخبگان در تاریخ یک ملت، گفت: هر ملتی برای رسیدن به قله‌ی‌ آرزوها و حتی رویاهایش توسط نخبگان جوان به این امکان دست پیدا می‌کند و این نخبگان هستند که می‌توانند ملتی را در سطحی بالاتر برای نگاه به جهان قرار دهند.

وی در ادامه افزود: اما استعداد و هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی‌رساند بلکه هوش برتر توأم با جهاد، تلاش، از خود گذشتگی و شهامت ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

دکتر روحانی در این همایش، ضرورت حمایت نخبگان از سوی دولت و پذیرش ریسک ایده‌های آنان را عنوان کرد و گفت: البته بنیاد ملی نخبگان و دولت باید خسارت این گونه شهامت‌ها و شکست‌ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کند تا طرف بداند، این امکان برای ریسک وجود دارد.

رییس جمهور در بخشی از سخنان خود با اشاره به تاثیرگذاری نخبگان در سرنوشت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: اگر گفته‌اند ایران مرکز طلای سیاه و مرکز طلای خاکستری است، این حرف صحیح و درست است. ایرانیان با مغزشان، با استعدادشان، با تلاششان در گذشته تاریخ توانسته‌اند و امروز نیز ثابت کردند که می‌توانند؛ ما چه طور توانسته‌ایم در طول این 35، 36 سال در برابر انواع فشارها بایستیم، مقاومت کنیم و پیروز شویم؟

دکتر روحانی با اشاره به تعامل علم‌دوستی و میهن‌دوستی در دستیابی به توسعه پایدار کشور، تاکید کرد: همه چیز از خودباوری آغاز می‌شود. همه چیز از حس ایثار و فداکاری آغاز می‌شود. تنها علم دوستی کافی نیست، ما نیاز به میهن دوستی هم داریم. ما نیاز به انسان دوستی و اخلاق گرایی نیز داریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به مسئله امنیت و کیفیت زندگی در کشور اشاره کرد و گفت: توسعه‌ی ما باید همه جانبه باشد. شما بهترین علم و فناوریرا  داشته باشید؛ اگر خود شما در خیابان که راه می‌روید احساس امنیت نکنید، برای شما آن زندگی و جامعه ارزش دارد؟ اگر خدای ناکرده روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش جسم و روان ما باشد، تبدیل به نیروی ترس و دلهره و اضطراب شود دیگر آن جامعه و تلاش در آن جامعه برای ما ارزشمند خواهد بود؟ خیر.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی، همچنین در جمع نخبگان جوان کشور با اشاره به مسئله برابری و عدالت آموزشی برای همه ایرانیان، خاطرنشان کرد: امیدوارم بنیاد ملی نخبگان این بار سنگین را بر دوش بگیرد. نخبه را کشف کند، بشناسد هر کجا که هست، روستا یا شهر، مبادا که حق روستاییان در نظر گرفته نشود و آن‌ها محروم شوند. ما استعدادهای بسیار فراوانی در روستاها داریم. در نخبگی هیچ فرقی بین اقوام و مذاهب نیست، ترک و لر و فارس و ترکمن و بلوچ و عرب و همه اقوام ایرانی و همه مذاهب شیعه و سنی و زرتشتی و مسیجی و یهودی هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ نخبه نخبه است.

به گزارش سیتنا، وی در همین راستا ابراز کرد: نخبگان بسیار عزیزند. آرای آن‌ها، نظرات آن‌ها می‌تواند برای ما مسیر هدایت و گاهی تصحیح راه باشد. نخبه فقط در بحث علوم تجربی یا فقط در بحث فناوری نیست، در مدیریت هم با نخبگان بزرگی داشته‌ایم و داریم. در هنر نیز این چنین است. در فرهنگ و ادب نیز این چنین است. در ورزش و مسائل اجتماعی نیز این چنین است. گاهی یک طرح خوب دقیق به اندازه ده‌ها فناوری نو می‌تواند به یک کشور کمک کند.

رییس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود به پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه یک بار وزیر را معرفی کردیم گفتند رای اعماد نیاورد گفتیم اهلا و سهلا، فردی دیگری را معرفی کردیم به عنوان سرپرست گفتند او را به مجلس معرفی نکنید که رای نخواهد آورد و رای نخواهیم داد گفتیم باز هم اهلا و سهلا سومی را معرفی کردیم و رای گرفت در کمتر از یک سال حدود نه ماه به قضاوت رسیدند؛ اما کار ناقص وزیر دانشمند آقای دکتر فرجی دانا توسط سرپرست محترم جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهد شد و من امیدوارم تا پایان این هفته تا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها به اطلاع همه ملت ایران برسد.

گفتنی است؛ هشتمین همایش نخبگان جوان امروز با مراسم و نشست‌های تخصصی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی ادامه دارد و روز چهارشنبه، نخبگان بعد از دیدار با مقام معظم رهبری به سمت سواحل دریای خزر برای شرکت در نخستین جشنواره فرهنگی- ورزشی نخبگان جوان حرکت می‌کنند.

انتهای پیام

 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-21 07:44

افزودن دیدگاه جدید