کد مطلب: 

15825

پاسخ به مطالبه مغایر با قانون برنامه توسعه 10 نماینده از وزیر ارتباطات

پاسخ به مطالبه مغایر با قانون برنامه توسعه 10 نماینده از وزیر ارتباطات

چندی پیش 10 نفر از نمایندگان جناح اقلیت مجلس شورای اسلامی (جواد کریمی قدوسی، علی کائیدی، نصرالله پژمان‌فر، اسماعیل کوثری، حسینی، فاطمه آلیا، موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش) به محمود واعظی، وزیر آی‌سی‌تی برای به کارگیری هر چه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات و نپرداختن به موضوعات فرعی همچون رفع فیلترینگ و پهنای باند تذکر دادند. این تذکر درحالی از تریبون مجلس خوانده شد که به گفته کارشناسان، خواسته نمایندگان مذکور در تضاد آشکار با قانون برنامه پنجم توسعه قرار دارد.

 

به گزارش سیتنا، برای بررسی این موضوع با گزارش "صادق سلمانی" در روزنامه ایران همراه شوید.

تذکری خلاف ماده 46
نزدیک به یک سال دیگر عمر قانون برنامه پنجم توسعه کشور به پایان می‌رسد و بر اساس ماده 46 این قانون و به منظور بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‎وری در حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافقنامه سطح خدمات را به صورتی فراهم کند که تا پایان سال دوم تمام دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه و وابسته و تا پایان برنامه، 60 درصد خانوارها و تمام کسب و کارها بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند. همچنین میزان پهنای باند اینترنت بین‎الملل و شاخص آمادگی الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک باید به گونه‎ای طراحی شود که سرانه پهنای باند و سایر شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه در رتبه دوم منطقه قرار گیرد.

آنچه واضح است، اعلام تذکر توسط نمایندگان مجلس، حق قانونی آنها محسوب می‌شود اما این بار تذکر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خلاف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه ارزیابی شده است. این قانون برافزایش پهنای باند اینترنت و همچنین ارتقای جایگاه ایران به رتبه دوم منطقه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید دارد. خبرنگار ایران تلاش بسیاری کرد تا با نمایندگان تذکر دهنده به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌وگو کند و دلایل صدور این تذکر را بداند که به دلیل عدم پاسخگویی نمایندگان، موفق به این کار نشد.

دلایل انتقاد به وزیر
با روی کار آمدن دولت یازدهم و رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محمود واعظی برای تصدی پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی در همان روزهای آغازین از برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه صنعت «آی‌سی‌تی» در کشور خبر داد و با تأکید بر این شعار که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به جایگاه اصلی خود که ارتقا یابد گفت توسعه زیرساخت‌ها، تلفن‌های ثابت و همراه و گسترش پهنای باند اینترنت از برنامه‌های مهم این وزارتخانه محسوب می‌شود.

با توجه به گذشت نیمی از مدت زمان اجرای برنامه پنجم توسعه و عقب‌ماندگی دولت در عمل به تعهدات بخش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه در گام اول موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار خود قرار داد و قرار است تا پایان سال این شبکه به صورت کامل راه‌اندازی شود.
 

همچنین در گام دوم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه‌های «تدبیر یک و دو» و «امید یک و دو» را با هدف بهبود و ارتقای پهنای باند اینترنت در کشور اجرا کرد به گونه ای که تا خرداد ماه گذشته، حجم پهنای باند بین‌الملل از 72 به 140 گیگا هرتز بر ثانیه افزایش یافت.

در گام سوم واعظی معتقد است مردم باید به اینترنت سالم دسترسی داشته باشند و ضمن افزایش سرعت اینترنت و کیفیت آن تنها بخش غیراخلاقی اینترنت را باید محدود کرد که همین اظهار نظرها در خصوص نحوه فیلترینگ موجی از نارضایتی ها را به سمت وزیر نشانه رفت.

غفلت از یک مغایرت حقوقی
«اگر چه بر اساس قانون، نمایندگان حق صدور تذکر را دارند اما این را هم باید در نظر گرفت که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور و تا پایان زمان اجرای آن، وزیر و مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متعهد به افزایش پهنای باند اینترنت کشور و همچنین تأمین دسترسی اینترنت برای 60 درصد از خانوارها شده است. همچنین، شبکه ملی اطلاعات باید تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه پنجم توسعه راه‌اندازی می‌شد که به دلیل بروز مشکلاتی در دولت قبل، این موضوع تاکنون تحقق نیافته است و امیدواریم که تا پایان امسال و با وجود عقب ماندگی زیاد از برنامه پنجم، این شبکه افتتاح شود.»

رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایران با بیان مطلب بالا و در واکنش به تذکر 10 تن از نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات برای پیگیری موضوع شبکه ملی اطلاعات و فرعی عنوان کردن موضوع افزایش پهنای باند اینترنت کشور گفت: ایران در حال حاضر و در بین 22 کشور منطقه، در جایگاه پانزدهم توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است و اگر بخواهیم در مدت زمان نزدیک به یک ساله باقیمانده تا پایان برنامه پنجم توسعه به رتبه دوم منطقه در جهت ارائه اینترنت و توسعه آی‌سی‌تی برسیم باید بتوانیم اینترنت را در دسترس 60 درصد از خانوارها قرار داده و پهنای باند قابل قبولی هم داشته باشیم، در غیر این صورت به رتبه دوم دست پیدا نخواهیم کرد.

رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش شاخص‌های کیفیت اینترنت، ضریب نفوذ تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی ما را به جایگاه دوم ایران در منطقه می‌رساند خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که نمایندگان تذکر دهنده به وزیر ارتباطات، متوجه قانون برنامه پنجم توسعه کشور و وظایف در نظر گرفته شده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت توسعه آی‌سی‌تی در کشور نشده‌اند چرا که در غیر این صورت از تذکر خودشان صرف‌نظر می‌کردند.

کاظم آیت‌اللهی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم در گفت‌وگو با ایران در واکنش به تذکر 10 نماینده مجلس به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، موضوع افزایش پهنای باند اینترنت، یکی از اصلی‌ترین وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرده شده است و می‌توان گفت که فرعی قلمداد کردن موضوع افزایش پهنای باند اینترنت، ناشی از نگاه غیر تخصصی به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور است.
 

احمد نخجوانی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت (PAP) هم درباره مطالبه تذکر نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات و نپرداختن به موضوع پهنای باند اینترنت گفت: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمی‌توان شبکه ملی اطلاعات را جدای از بحث‌های پهنای باند و حتی فیلترینگ تلقی کرد و تمرکز انتزاعی بر شبکه ملی اطلاعات نه تنها نافی برنامه توسعه کشور نیست، بلکه بر خلاف روند و مسیر تجربه شده جهان در توسعه ارتباطات است.
 

نخجوانی معتقد است موضوع‌هایی نظیر کمبود پهنای باند، نقصان‌های جدی کشور در انتقال و توزیع پهنای باند و چالش‌های ناشی از فیلترینگ (صرف نظر از مصلحت اندیشی‌های لازم برای فیلترینگ در کشور)، همه و همه جزو مباحث و ارکان اساسی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور است و بحث شبکه ملی اطلاعات را می‌توان یکی از زیرشاخه‌های این موضوع تلقی کرد، مگر آن که قصد داشته باشیم مفهوم جدیدی از اینترنت و دسترسی به جهان مجازی از خود ابداع کنیم.
 

آنچه مسلم است اینکه مدت زمان زیادی تا پایان برنامه پنجم توسعه باقی نمانده است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به عقب‌ماندگی از برنامه پنجم توسعه (که به دلایل آن به طور مفصل پرداخته شده است) تمام عزم خود را بر اجرای کامل این قانون جزم کرده است و در این بین می‌طلبد که نمایندگان محترم مجلس که خود تصویب‌کننده قانون برنامه پنجم توسعه بوده‌اند، به جای تذکرهایی بر خلاف مصوبات قانونی، در این راه کمک کار دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-07-23 04:55

افزودن دیدگاه جدید