کد مطلب: 

5435

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران در گفت‎وگو با سیتنا: در سال 90 بالغ بر 2400 میلیارد تومان به خزانه‎ی دولت واریز کردیم

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران در گفت‎وگو با سیتنا: در سال 90 بالغ بر 2400 میلیارد تومان به خزانه‎ی دولت واریز کردیم

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران، می‎گوید: در سال آخر دولتی بودن مخابرات حدود 800 میلیارد تومان از مخابرات به خزانه‎ی دولت واریز شد، در حالی که در سال 90 بالغ بر 2400 میلیارد تومان از مخابرات به خزانه‎ی دولت واریز شد که این رقم به غیر از واریزی شرکت زیرساخت بود.

 

گفت‎وگوی دست اندرکاران پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات "سیتنا" با صابر فیضی مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران که هم اکنون عهده دار مدیرعاملی شرکت اعتماد مبین شده است، را در سه بخش پیش از تصدی مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران، مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران و دوره جدید فعالیتش به عنوان مدیرعامل شرکت اعتماد مبین  را در ادامه می‎خوانید.

 

صابر فیضی متولد 1339 در یکی از روستاهای شهرستان اهر است. وی دیپلم خود را در سال 59 اخذ  و به دلیل تعطیلی دانشگاه در آن زمان تا سال 65 از ادامه تحصیل دور ماند، ولی در آن سال تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و علی رغم قبولی در رشته فیزیک دانشگاه تبریز ترجیح داد در رشته الکترونیک دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهد.

وی آبان ماه 66 وارد شرکت مخابرات شد و حدود دو سال و اندی به عنوان حسابدار مشغول به کار بود، ولی علاقه وی به کامپیوتر و نوآوری هایش در این حوزه سبب شد تا سال 69 به عنوان رئیس اداره کامپیوتر شرکت مخابرات آذربایجان شرقی انتخاب شود. سال 70 شبکه WAN را به کمک همکارانش در استان راه انداخت که به ادعای وی راه اندازی این شبکه تا آن سال در ایران بی سابقه بود.

سفر خردادماه سال 70 مهندس غرضی وزیر وقت پست، تلگراف و تلفن به آذربایجان شرقی به مناسبت سالروز رحلت امام (ره) سبب شد تا بخشی از توانمندی های وی در حوزه‎ی مکانیزاسیون اداری در حضور وزیر وقت به نمایش درآید و زمینه‎ی حضور وی در پست های کلان مدیریتی مهیا شود.

فیضی در سال 75 عهده دار پست معاونت مالی و اداری شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی شد و پس از آن در سال 76 به عنوان معاونت نگهداری و بهره برداری آن شرکت، سال 77 به عنوان معاونت مدیریت ارتباطات راه دور و سال 80 به عنوان عضو اصلی هیات مدیره و قائم مقام شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی عهده دار مسوولیت شد. وی در سال 82 به ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی منصوب شد تا این مسوولیت زمینه ساز ورود وی در پست های کلان مدیریتی در سطح مخابرات کشور گردد.

فیضی اندک زمانی پس از آغاز بکار دولت محمود احمدی نژاد یعنی مهرماه سال 84 به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران منصوب شد و در سال های مدیریت عاملی شرکت مخابرات ایران خصوصی سازی شرکت را به ثمر نشاند.

فیضی در مهرماه سال جاری از مخابرات بازنشته شد و به عنوان مدیرعامل شرکت اعتماد مبین که سهامدار اصلی شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی سازی است عهده دار مسوولیت است.

 

مرحوم دکتر غفاریان حامی من در شرکت مخابرات ایران بود

 

فیضی در تشریح نحوه‎ی انتصابش به مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران به خبرنگار سیتنا می‎گوید: دکتر سلیمانی و مرحوم دکتر غفاریان در بدو ورود به وزارت ارتباطات نسبت به ارزیابی مدیران ارشد شرکت مخابرات اقدام کردند که پس از این ارزیابی بنده را به عنوان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران انتخاب کردند.

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران ادامه داد: بعد از ورود بنده به مدیریت عاملی شرکت مخابرات ایران، مرحوم دکتر غفاریان جداولی را به بنده نشان داد که از نحوه‎ی ارزیابی مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران و استان ها حکایت داشت. ایشان بر اساس ملاک های مورد نظر، بنده را به دکتر سلیمانی پیشنهاد داده بود و در سال های مدیریت بنده در شرکت نیز از بنده حمایت می‎کرد.

 

بنده مجری تصمیمات کمیته خصوصی سازی مخابرات بودم

 

فیضی در تشریح نحوه‎ی خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران، گفت: خصوصی سازی امری تکلیفی بود که پس از سخنان مقام معظم رهبری و اعلام تکلیف دکتر احمدی نژاد به وزیر وقت ارتباطات، بنده به عنوان مجری تصمیمات کمیته‎ی چهارده نفره‎ی خصوصی سازی در وزارت ارتباطات انتخاب شدم. اگر چه بعدا آقایان اعلام کردند اسنادی در مورد این کمیته وجود ندارد؛ که البته بعدا مدارک را ارائه دادیم.

وی ادامه داد: خصوصی سازی بحث کلانی بود که علاوه بر کمیته‎ی چهارده نفره، اعضای هیات مدیره‎ی شرکت مخابرات ایران نیز برآن تاکید داشتند.

 

  

 

مدیریت بسیار مهم تر از ذات خصوصی سازی بود

 

فیضی در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا که آیا خصوصی سازی مخابرات را بزرگترین دست آورد دوران مدیریت خود می دانید؟ یادآور شد: بزرگترین دست آورد، خصوصی سازی نبود، بلکه بزرگترین دست آورد طی کردن آن دوران توسط کارمندان بود. مدیریت بسیار مهمتر از ذات خصوصی سازی بود. آفت‎هایی که ممکن بود مجموعه را به جد درگیر خود کند که به حمد خدا و با تلاش مجموعه این دوران سپری شد.

 

سخنان رحیمی در مورد فروش مخابرات تحریف شد

 

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران، در واکنش به سخنان محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مراسم معارفه‎ی نیکزاد به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات که گفته بود "مخابرات را به توصیه آقایان فروختیم رفت. نوش جانشان، اما ای کاش این کار را نمی کردیم". به خبرنگار سیتنا گفت: حرف‎های آقای رحیمی توسط رسانه‎ها تحریف شد. در آن جلسه که رحیمی برای معارفه‎ی سرپرست جدید وزارت ارتباطات سخن می‎گفت زمانی که دید که جو جلسه علیه بحث ادغام وزارت است وارد بحث مخابرات شد، اما خبرنگاران از این سخنان سوء برداشت کردند. وی این چنین گفت که خود حوزه‎ی فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه‎ی خوبی است اما در این حوزه آن قدر مخابرات را بزرگ کرده‎اند که من نیز این وزارت را به اسم مخابرات می شناختم. ما مخابرات را فروختیم اما ای کاش این حوزه و این وزارت با اسم مخابرات باقی می‎ماند، اما مخابرات فروخته شد.

فیضی خاطرنشان کرد: به یاد دارم در سال 89 طی مراسم افتتاحی در وزارت ارتباطات، رئیس جمهور وارد بحث مخابرات شد و یکی از بزرگترین اقدامات وزارت ارتباطات را خصوصی سازی مخابرات اعلام کرد.

 

مخابرات در سال 90 بالغ بر 2400 میلیارد تومان به خزانه‎ی دولت واریز کرد

 

فیضی ادامه داد: آقای رحیمی می‎داند در سال آخر دولتی بودن مخابرات حدود 800 میلیارد تومان از مخابرات به خزانه‎ی دولت واریز شد، در حالی که در سال 90 بالغ بر 2400 میلیارد تومان از مخابرات به خزانه دولت واریز شد که این رقم به غیر از واریزی شرکت زیرساخت بود.

 

کدام مجموعه در کشور می‎توانست وارد یک معامله‎ی 8000 میلیاردی شود؟

 

فیضی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا "citna.ir" در خصوص اینکه در زمان فروش سهام مخابرات اطلاعات به صورت کامل به همه‎ی خریداران ارائه نشد، گفت: در آن زمان اطلاعات به صورت کامل و شفاف به همه‎ی متقاضیان خرید مخابرات ارائه شد. وقتی یک شرکت بورسی می‎شود اطلاعات دیگر محرمانه نیست و همه‎ی اطلاعات به صورت کامل به متقاضیان ارائه می‎شود.

وی ادامه داد: اما دوستان به موضوع سیاسی فکر می‎کنند. آیا در کشور مجموعه‎ای وجود دارد که بتواند وارد یک معامله‎ی 8000 میلیاردی شود؟

فیضی ادامه داد: نهایتا کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین با نام فعلی شرکت اعتماد مبین با ترکیب سهام داران وارد معامله‎ی خرید مخابرات شد، اما این مجموعه کم کم به سمت بخش خصوصی سوق داده می‎شود که این نکته بسیار قابل تقدیر است.

 

  

 

تمرکز شرکت مخابرات بر جوان گرایی است

 

مدیرعامل شرکت اعتماد مبین در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا که وضعیت کارمندان شاغل در مخابرات در شرایط خصوصی شدن این شرکت چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: طبق بحث مطرح شده در متن اصل 44 باید تا 5 سال سطح اشتغال در شرکت‎های خصوصی شده حفظ شود. اما نباید یک نکته را از یاد برد که توجه در شرکت مخابرات ایران به جوان گرایی است.

وی ادامه داد: شرکت توسعه اعتماد مبین تعریفی را به عنوان سود تنها ندارد و در زمینه‎های مختلف فنی، تخصصی، اقتصادی و فرهنگی وارد شده است. پایداری سرویس ها، توسعه‎ی مخابرات، امنیت اطلاعات شبکه، اشتغال زایی و مدیریت اقتصادی از مباحث کلیدی مورد توجه ما در شرکت مخابرات ایران است.

وی ادامه داد: نشان اصلی این ادعا، طرح استراتژیک در شرکت مخابرات است. در مباحث مطرح شده در سمینارها نیز بحث اقتصادی به تنهایی مطرح نمی شود بلکه بحث اصلی حفظ منافع از ارائه سرویس است.

 

نیروهای خارجی مخابرات به 50 نفر هم نمی رسند

 

فیضی در خصوص به کارگیری مشاوران خارجی در شرکت مخابرات گفت: نیروهای خارجی در شرکت مخابرات به 50 نفر هم نمی‎رسند که به دلیل تجربه در کشورهای مشابه کشور ما به کار گرفته شده‎اند و ما مشاوران و متخصصان داخلی را همراه با مشاوران خارجی به کار گرفته ایم.

 

اکثر سهام داران شرکت اعتماد مبین، شرکت‎های سهامی عام هستند

 

مدیرعامل شرکت اعتماد مبین در خصوص ترکیب سهامداران این شرکت، گفت: اکثر سهامداران شرکت اعتماد مبین، شرکت‎های سهامی عام هستند که تمام صورت وضعیت آنها شفاف و در بورس قابل بررسی است.

وی در خصوص تفکیک این سهامداران نیز گفت: شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران (سهامی خاص)، شرکت شهریار مهستان (سهامی عام)، شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد (سهامی عام)، بانک سینا (سهامی عام)، شرکت سرمایه گذاری گنجینه شایستگان (سهامی عام)، بانک پارسیان (سهامی عام) و شرکت گروه اعتماد مهر پارس (سهامی خاص) سهامداران شرکت اعتماد مبین هستند.
 

بحث اصلی ما سرمایه گذاری است

 

مدیرعامل شرکت اعتماد مبین در پایان گفت‎وگوی خود با سیتنا در خصوص نحوه فعالیت این شرکت خاطرنشان کرد: شرکت ما سهامی خاص است و حوزه‎ی فعالیت ما سرمایه گذاری است. در کنار همه‎ی مباحثی که داریم با تولیدکنندگان داخلی برای تامین نیازهای مخابرات وارد بحث هایی شده ایم اگرچه در این بحث سرمایه گذاری نمی کنیم.

انتهای پیام

گفت‎وگو از "مونا ارشادی فر"

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-01-26 07:13

افزودن دیدگاه جدید