کدخبر :4795 پرینت
14 آذر 1391 - 13:05

آموزش رایگان کارآفرینی بر مبنای فناوری اطلاعات ویژه‎ی 10 هزار معلول کشور

متن خبر

در طی سال‎های اخیر دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش عدالت اجتماعی و برابری حقوق شهروندان راهکارهای مختلفی را بکار گرفته اند که از شاخص‎ترین آن‎ها می توان پیاده سازی ساختار دولت الکترونیک را نام برد.

 

به گزارش سیتنا، نوید کمالی دبیر کمیته‎ی فناوری دومین کنفرانس ملی دولت همراه و عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران، به مناسبت 13 آذر روز جهانی معلولین در جمع اعضای دبیرخانه‎ی دومین کنفرانس ملی دولت همراه در مشهد مقدس، افزود: دولت الکترونیک با الگوی اسلامی و منطبق با نگاه ولایی رهبر معظم انقلاب برای اولین بار در جهان باعث شد تا شهروندانی نه از روی جایگاه اجتماعی، بلکه از روی حقوق انسانی خود در یک رابطه برابر در دسترسی به اطلاعات و خدمات جمهوری اسلامی تعریف شوند؛ از این رو دسترسی همگانی به فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور می تواند به رشد و توسعه کشور در منطقه و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه کمک نماید.

وی، ادامه داد: طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از انسانها به دلیل ابتلا به نارسایی های جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می آیند که بیش از 80 درصد انها در کشورهای در حال توسعه قرار دارند.

کمالی گفت: با توجه به آمارهای جهانی افراد معلول یک دهم جمعیت بسیاری از کشورها را تشکیل می دهند و با توجه به اینکه اکثر معلولان جهان با مشکلات فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری روبه رو هستند. موانع اجتماعی، آنها را از استفاده از تسهیلات شهری و رفاهی محروم می سازد و نگرش عوامانه و غیرکارشناسانه اجتماعی نسبت به معلولان، آنان را تا حد زیادی از زندگی و روابط اجتماعی دور می کند.

وی ادامه داد: از این رو استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک ابزار موثر و کم هزینه برای تمام اقشار جامعه گامی موثر در افزایش اشتغال، بهره وری، افزایش کیفیت زندگی، برابرسازی فرصت ها و در نهایت امید به زندگی برای افراد ناتوان است.

کمالی خاطرنشان کرد: پیاده سازی صحیح ساختارهای دولت الکترونیک و به طبع ان دولت همراه می تواند بدلیل تسهیل فرایند زندگی موجبات افزایش اشتغال را نیز فراهم می آورد که این در طول زمان خود منجر به افزایش ضریب امید به زندگی و استقبال جامعه به زاد و ولد بیشتر خواهد شد.

وی گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد اقبال عمومی نسبت به فناوری های نوین در سطح جامعه بوده ایم بطوری که حجم واردات تلفن های همراه در 4 ماهه نخست امسال 4 برابر مدت مشابه در سالهای گذشته است و این در حالی است که نرخ واردات سایر اقلام دیجیتال از جمله رایانه های خانگی بشدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: امروز با توجه به پیشرفت‎های گسترده کشور در حوزه فناوری اطلاعات اسفند ماه سال جاری شاهد افتتاح بزرگترین طرح توانمندسازی و کارآفرینی دیجیتالی معلولان در کشور بر مبنای تکنولوژی های همراه خواهیم بود.

کمالی تاکید کرد: با تلاش کمیته فناوری دومین کنفرانس ملی دولت همراه برای اولین بار در سطح جهان پیش بینی های لازم جهت حضور همزمان 10000 معلول جسمی – حرکتی در کارگاه آموزشی توانیابان و فرصت‎های تحصیلی و شغلی در افق فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب جلسات آنلاین و وبینار در حال انجام است.

وی گفت: با توجه به برنامه ریزی‎های صورت گرفته در کمیته فناوری دومین کنفرانس ملی دولت همراه برای اولین بار در تاریخ فناوری اطلاعات کشور شاهد رونمایی از بزرگترین طرح منحصر به فرد خاورمیانه در حوزه ایجاد فرصت برابر آموزشی و تحصیلی برای هموطنان معلول و ناتوان جسمی خواهیم که این خود می تواند برگی زرین در حوزه خدمت رسانی دولت دهم توسط وزارت فناوری اطلاعات وارتباطات و شرکت مخابرات ایران باشد.

لازم به ذکر است که دومین کنفرانس ملی دولت همراه 16 الی 18 اسفند ماه سال جاری و همزمان با برگزاری نخستین جشنواره ایده ها با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو و فرماندهی پلیس فتا استان خراسان رضوی در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد گشت .

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.