کد خبر: 337018
07 خرداد 1405 - 15:29

تمرکز ۹۱ درصدی ترافیک اینترنت در تهران؛ بازگشت توزیع عادی پهنای باند زمان‌بر است

داده‌های بخش توزیع جغرافیایی ترافیک در رادار کلودفلر نشان می‌دهد پس از آغاز بازگشایی تدریجی اینترنت بین‌الملل از ظهر سه‌شنبه (پنجم خردادماه)، بیش از ۹۱ درصد ترافیک اینترنت کشور در تهران متمرکز شده است؛ وضعیتی که در مقایسه با الگوی عادی شبکه و سهم ۵۰ درصدی پایتخت، بیانگر ادامه روند تدریجی بازیابی ارتباطات بین‌المللی در استان‌های مختلف کشور است.

متن خبر
به گزارش سیتنا، بررسی داده‌های منتشرشده در بخش «Geographical distribution» سرویس Cloudflare Radar نشان می‌دهد که در روزهای پس از بازگشایی تدریجی اینترنت بین‌الملل، سهم تهران از ترافیک اینترنت کشور به بیش از ۹۱ درصد رسیده و مجموع سهم سایر استان‌ها کمتر از ۹ درصد بوده است.
اینترنت

این تمرکز کم‌سابقه ترافیک در پایتخت، در حالی رخ داده که بررسی داده‌های همین شاخص در بازه زمانی ۴۸ ساعته نیمه نخست دی‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد در شرایط پایدارتر شبکه، سهم تهران از ترافیک اینترنت کشور حدود ۵۰ درصد بوده و سایر استان‌ها نیز سهم قابل‌توجهی از تبادل داده را در اختیار داشته‌اند.

اینترنت

کارشناسان شبکه معتقدند اختلاف محسوس میان الگوی فعلی و وضعیت عادی، بیش از آنکه ناشی از افزایش واقعی مصرف اینترنت در تهران باشد، به ساختار متمرکز زیرساخت اینترنت کشور و روند مرحله‌ای بازیابی ارتباطات بین‌المللی مربوط است.

بخش عمده مراکز تبادل ترافیک، دیتاسنترهای اصلی، اپراتورهای زیرساخت و درگاه‌های بین‌المللی اینترنت در تهران مستقر هستند و به همین دلیل، در مراحل ابتدایی بازگشت اتصال خارجی، ترافیک قابل مشاهده ابتدا در پایتخت متمرکز می‌شود. همچنین بسیاری از سازمان‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و سرویس‌های ابری که ارتباط پایدارتری دارند، در تهران قرار گرفته‌اند و همین مسئله سهم ترافیکی این شهر را افزایش می‌دهد.

اینترنت

از سوی دیگر، بخشی از استان‌ها ممکن است همچنان با محدودیت ظرفیت، اختلال در routeهای بین‌المللی یا ناپایداری در شبکه‌های دسترسی ثابت و همراه مواجه باشند؛ موضوعی که باعث می‌شود توزیع جغرافیایی ترافیک هنوز به وضعیت متعادل بازنگردد.

بر همین اساس، کارشناسان معتقدند طبیعی است که پس از بازگشایی تدریجی اینترنت بین‌الملل، بازگشت توزیع جغرافیایی پهنای باند در سراسر کشور زمان‌بر باشد و سهم استان‌ها به‌تدریج در نمودارهای ترافیکی افزایش پیدا کند شبکه به شرایط نرمال خود بازگردد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

گروگان
همه کار و تحصیل مون گره خورده به اینترنت ، بعد ۳ ماه انلاین شدیم و میبینم که چقدر تغییرات داشته حوزه فعالیتم و چقدر پیشرفت حاصل شده در سطح جهانی در حالی که من هنوز از ۸ صبح به اونور دیگه نمیتونم بخاطر سرعت به اینترنت متصل بشم .
عبدالله
من این چیزا سر در نمیارم اما اگه اشتباه نکنم بازگشایی بعد از جنگ اول اینطور نبود و همه چیز سریع اوکی شد اما شرایط این دفعه چندان امیدوارکننده نیست.
اینترنت حق ماست
رادار ابرآروان قاطی داره هنوز اختلال دیتاسنترهاش برطرف نشده
سعید
شرکت شبکیه اصفهان که هیچی وصل نشده هنوز در 7 خرداد ساعت 19
محمد
اینترنت قط کردن که به قول خودشون منافق و وطن فروش نتونه به مملکت ضربه بزنه انگاری وطن فروش و منافق دو میلیون نداره اینترنت پرو بخره .الانم اینترنت برا ما بی پولا فرقی با قطع بودن نداره .صدای همرو در اوردید دیگه
دانشجو ارشد
من الان جنوب تهرانم مخابرات و ایرانسل اصلا هیچی نمیاره این چطور وصلی هست
دانیال
هر کی میتونه باید استارلینک بگیره. اینا دیگه شورش رو دراوردن. امکاناتی که سی سال پیش بود رو هم نمیتونن تامین کنند
آرین
به امید اینکه همینطور وصل باقی بمونه 🤲🏻

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.