کدخبر :326197 پرینت
12 مهر 1404 - 09:01

نمایشگرهای پیشرفته، جایگزین پنجره هواپیما شدند

نمایشگرهای نصب‌شده در داخل کابین هواپیمای فانتوم ۳۵۰۰، با استفاده از دوربین‌های پیشرفته که اطراف بدنه نصب می‌شوند، امکان تماشای تصاویر زنده از آسمان و مناظر بیرون را برای مسافران فراهم می‌کنند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، یک هواپیمای فوق‌مدرن به ارزش ۱۴.۵ میلیون پوند با نام «فانتوم ۳۵۰۰» معرفی شده که به جای پنجره، از نمایشگرهای پیشرفته استفاده می‌کند.

این هواپیما ساخته شرکت «اتو اروسپیس» قرار است نخستین پروازهای آزمایشی خود را در سال ۲۰۲۷ انجام دهد و تا سال ۲۰۳۰ وارد ناوگان هوایی شود.

فانتوم ۳۵۰۰ طراحی متفاوتی دارد. بدنه صاف و بدون شکستگی آن موجب بهبود جریان لامینار هوا می‌شود و این موضوع به طور چشمگیری مقاومت در برابر هوا را کاهش داده و مصرف سوخت را بهینه می‌کند. به دلیل حذف پنجره‌ها، میزان مصرف سوخت این هواپیما حدود ۶۰ درصد کمتر از هواپیماهای معمولی برآورد شده و برد پروازی آن نیز افزایش خواهد یافت.

نمایشگرهای نصب‌شده در داخل کابین با استفاده از دوربین‌های پیشرفته که اطراف بدنه نصب می‌شوند، امکان تماشای تصاویر زنده از آسمان و مناظر بیرون را برای مسافران فراهم می‌کنند. کابین دو متری این جت ظرفیت ۹ مسافر را دارد و فضای داخلی آن برای سفرهای خصوصی و تجاری بهینه‌سازی شده است. در کابین خلبان نیز سیستم‌های پیشرفته ناوبری و فناوری‌های نسل جدید به کار رفته تا دقت پرواز به بالاترین سطح برسد.

شرکت «اتو اروسپیس» تأکید کرده است که هدف این پروژه، بازتعریف اقتصاد پروازهای تجاری و خصوصی از طریق کاهش مصرف سوخت، ساده‌سازی نگهداری و ارائه تجربه‌ای متفاوت به مسافران است. پل توو، مدیرعامل این شرکت، در نمایشگاه هوایی پاریس اعلام کرد: «با دستیابی به بی‌طرفی کربنی ۲۰ سال زودتر از هدف ۲۰۵۰، ما فقط انتظارات را برآورده نمی‌کنیم بلکه تعریف تازه‌ای از آینده هوانوردی ارائه می‌دهیم.»

شرکت «فلکس‌جت» تاکنون سفارش خرید ۳۰۰ فروند از این هواپیما را ثبت کرده است. همچنین قرار است اتو اروسپیس با سرمایه‌گذاری ۳۴۰ میلیون پوندی، مقر اصلی خود را به فرودگاه «سسیل» در جکسون‌ویل منتقل و کارخانه تولیدی جدیدی احداث کند.

علاوه بر این پروژه، در سال جاری شرکت هواپیمایی «یونایتد ایرلاینز» قراردادی برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای نوآورانه «جت‌زیرو Z4» امضا کرده که هدف آن کاهش ۵۰ درصدی انتشار آلاینده‌ها تا سال ۲۰۳۰ است.

مهندسان هوانوردی همچنین روی پروژه‌ای به نام «تولد دوباره» کار می‌کنند که هدف آن افزایش ایمنی در برابر سقوط است. این طرح با الهام از کیسه‌های هوای خودرو، به تجهیز هواپیما با کیسه‌های هوای عظیم در دماغه، بدنه و دم می‌پردازد که در مواقع اضطراری با کمک حسگرها و هوش مصنوعی فعال می‌شوند.

این نوآوری‌ها نشان می‌دهد صنعت هوایی جهانی در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد؛ تحولی که در آن فناوری، امنیت و پایداری زیست‌محیطی همزمان به کار گرفته خواهند شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.