کد مطلب: 

2984

بازتاب بین المللی خودداری شرکت «اپل» از فروش کالا به ایرانیان

بازتاب بین المللی خودداری شرکت «اپل» از فروش کالا به ایرانیان

بازتاب خودداری شرکت «اپل» از فروش محصولاتش به ایرانی تبارها، بررسی اهداف آمریکا از تطویل مذاکره با ایران، سفر ولادیمیر پوتین به سرزمین های اشغالی، تهدید ایران از جانب همسایگان عرب حاشیه خلیج فارس و بررسی روابط ایران با هند، از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
به گزارش سیتنا به نقل از تابناک، یکی از اخباری که طی 24 ساعت گذشته بازتاب کم و بیش گسترده ای در میان رسانه های جهان داشته، ماجرای خودداری برخی فروشگاه های شرکت رایانه ای «اپل» از فروش محصولات خود به افراد ایرانی تبار است. تاکنون در مورد، فروشگاه های اپل با این بهانه که میان آمریکا و ایران خصومت وجود دارد و قوانین تحریمی آمریکا، شرکت ها را از معامله با ایران منع کرده، از فروش محصولات خود به ایرانیان خودداری کرده اند. البته دولت آمریکا خود طی بیانیه ای شمول تحریم ها به این گونه محصولات را رد کرد و فروش آن ها را بلامانع دانست.
 
بر همین اساس، روزنامه «هافینگتون پست» با انتشار مطلبی اشاره کرده که شرکت اپل باید در دیدگاه خود نسبت به تحریم ها تجدیدنظر کند. نویسنده این مطلب با اشاره به موضوع تشدید تحریم ها علیه ایران، به ماجرای پیش آمده در فروشگاه های اپل پرداخته و سیاست این شرکت در قبال تحریم ها را نادرست دانسته است. سایت نشریه «فوربس» نیز در مطلبی کوتاه، ضمن اشاره به این موضوع نوشته گستره تحریم های آمریکا تنها شامل تجهیزات حساس می شود؛ نه رایانه و گوشی تلفن همراه و بر این اساس، نتیجه گیری کرده که سیاست شرکت اپل احمقانه است.
 
روزنامه «نیویورک تایمز» با اشاره به مذاکرات مسکو و حاصل نشدن دستاوردی عینی از آن برای غرب، می نویسد با این حال، این به نفع ایالات متحده و متحدانش است که به مذاکره اداه دهند؛ به ویژه با توجه به این نکته که دور جدید تحریم ها (تحریم های نفتی) از چند روز دیگر وارد مرحله اجرایی می شود. نکته مهم در مطلب این روزنامه این است که به عقیده نویسنده آن، هدف غرب باید تعطیلی تمام برنامه هسته ای ایران باشد؛ اما در حال حاضر قدرت های جهانی تمرکز خود را بر هدفی کوتاه مدت تر قرار داده اند که تعلیق غنی سازی 20 درصد است.
 
«تایمز اسرائیل» با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته آینده به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد، نوشته این دیدار در تصمیم اسرائیل برای توسل یا عدم توسل به گزینه نظامی علیه ایران تأثیر مهمی خواهد داشت. به نوشته این روزنامه، در دیدار پوتین، یکی از مهمترین موضوعات مطرح، مسئله هسته ای ایران خواهد بود و دولتمردان اسرائیلی سعی خواهند کرد پوتین را برای همراهی با خواسته های خود تحت فشار قرار دهند.  پوتین نیز متقابلاً اسرائیل را برای عدم استفاده از گزینه نظامی تحت فشار خواهد گذاشت.
 
«جروزالم پست»، دیگر روزنامه اسرائیلی نیز مطلبی مرتبط با ایران منتشر کرده که طی آن با اشاره به دیدگاه های یک تحلیلگر و روزنامه نگار اردنی، نوشته ایران و اسرائیل می توانند از جنگ با یکدیگر اجتناب کنند. به ادعای این تحلیلگر، تهدید اصلی ایران نه از جانب اسرائیل، بلکه از جانب کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است و در حقیقت، اسرائیل در انتهای لیست تهدیدات ایران قرار می گیرد. البته وی با این مقدمات در صدد القای این نتیجه گیری بوده که ایران باید باید به خواسته های غرب و اسرائیل تن بدهد و از این راه، از تقابلی مهلک با آن ها بپرهیزد.
 
در نهایت، روزنامه «تایمز اقتصادی» هند، با اشاره به موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران و روابط هند با این دو کشور، به بررسی تأثیر این دو موضوع بر یکدیگر پرداخته است. این روزنامه اشاره می کند که هرچند آمریکا هند را از لیست کشورهای مشمول تحریم ایران حذف کرده، اما موضوع ایران بر روابط هند و آمریکا سایه انداخته و مانع از توسعه بیشتر آن شده است. از سوی دیگر، ایران نیز کشوری مهم برای هند است که از جنبه اقتصادی و نیز جغرافیایی برای هند دارای اهمیت است. بر این اساس، این روزنامه نتیجه گرفته که بهترین سیاست برای آمریکا، مهار ایران است؛ نه تقابل با آن.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-06-22 09:02

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
قیمت محصولاتتان زیاد است
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید