کدخبر :295658 پرینت
20 خرداد 1403 - 07:06

جلوگیری از مرگ صدها هزار نفر با کمک هوش مصنوعی!

پژوهشگران دانشگاه فلوریدای جنوبی برای مقابله با مالاریا، از هوش مصنوعی برای شناسایی و نظارت بر پشه‌های ناقل این بیماری با بودجه ای ۳.۶ میلیون دلاری از مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، استفاده می‌کنند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پژوهشگران دانشگاه فلوریدای جنوبی در تلاشی نوآورانه برای مقابله با مالاریا، بیماری که سالانه جان صدها هزار نفر را در آفریقا می‌گیرد، از هوش مصنوعی برای شناسایی و نظارت بر پشه‌های ناقل این بیماری استفاده می‌کنند.

پروژه «EMERGENTS» با بودجه ۳.۶ میلیون دلاری از مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) آغاز شده است. این پروژه در پی آن است که با استفاده از تله‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی، پشه آنوفل استفنسی، ناقل اصلی مالاریا، را شناسایی و ردیابی کند.

دکتر رایان کارنی، استاد زیست‌شناسی و دکتر سریرام چلاپان، استاد علوم و مهندسی رایانه در USF، رهبری این پروژه را بر عهده دارند. آنها قصد دارند با همکاری دانشمندان محلی، چندین نمونه اولیه از این تله‌های هوشمند را در غرب آفریقا مستقر کنند.

دکتر چلاپان می‌گوید: "ما تنها گروهی در جهان هستیم که می‌تواند با موفقیت، پشه‌ها را از روی عکس و براساس آناتومی‌شان شناسایی کند. الگوریتم ما به‌طور خودکار اجزای بدن پشه مانند سر، قفسه سینه و بال‌ها را تشخیص می‌دهد و از این اطلاعات برای شناسایی نوع پشه استفاده می‌کند."

این پیشرفت در زمانی حاصل می‌شود که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۴۹ میلیون مورد جدید مالاریا در جهان ثبت شد که منجر به مرگ ۶۰۸ هزار نفر شد. آفریقا با ۹۵ درصد از این مرگ‌ومیرها، بیشترین آسیب را می‌بیند.

این پروژه همچنین از مشارکت مردمی بهره می‌برد. وب‌سایت mosquitodashboard.org که با حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا راه‌اندازی شده، به شهروندان اجازه می‌دهد تا با آپلود عکس‌های پشه‌ها از گوشی‌های هوشمند خود، به این تلاش جهانی کمک کنند.

دکتر کارنی امیدوار است این پروژه به پیشبرد تحقیقات مالاریا کمک کند: "هدف ما فقط شناسایی پشه‌ها نیست، بلکه می‌خواهیم راه‌حل‌هایی نوآورانه برای هدف قرار دادن مستقیم پشه‌های آلوده پیدا کنیم."

دکتر چلاپان نیز به آینده این فناوری خوش‌بین است: "امیدواریم با پیشرفت این تکنولوژی، بتوانیم تله‌ها را با قیمتی مناسب به مردم بفروشیم. این کار می‌تواند نظارت و کنترل پشه‌ها را به طور چشمگیری گسترش دهد."

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.