کدخبر :294809 پرینت
29 اردیبهشت 1403 - 05:21

رونمایی دانشمندان دانشگاه هاروارد و گوگل از مفصل‌ترین نقشه مغز انسان

گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد و محققان گوگل توانستند نقشه‌ای با جزئیات بی‌سابقه از مغز انسان را با استفاده از یک میکروسکوپ فوق پیشرفته و ابزارهای نوین پردازش داده‌ها بسازند که این نقشه سه بعدی نمایشگر میلیون‌ها اتصال در اطراف نرون‌های مغز انسان است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، یک گروه متشکل از پژوهشگران دانشگاه هاروارد و محققان گوگل موفق شدند « نقشه»ای با جزئیات بی‌سابقه از مغز انسان را با استفاده از یک میکروسکوپ فوق پیشرفته و ابزارهای نوین پردازش داده‌ها بسازند.

این نقشه سه بعدی نمایشگر میلیون‌ها اتصال در اطراف نرون‌های مغز انسان است.

نمونه مغز انسان مورد مطالعه قرار گرفته در این پروژه سال‌ها پیش و در جریان عمل بخش «هیپوکامپ» مغز یک بیمار مبتلا به صرع برداشته شد.

نتیجه این پژوهش همراه با تصاویر نقشه سه‌ بعدی مغز در آخرین شماره مجله ساینس منتشر شده است.

این نقشه سه بعدی که کوچک‌تر از یک تیله است، تجمع ده‌ها هزار اتصال میان نرون‌ها را نشان می‌دهد.

گفتنی است که یک میلی‌متر مکعب از بافت مغز ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما با توجه به این که همین قسمت کوچک حاوی ۵۷ هزار سلول، ۲۳۰ میلی‌متر رگ خونی و ۱۵۰ میلیون سیناپس است و حدود ۱۴۰۰ ترابایت داده را در بر دارد، پژوهشگران از آن برای یک پروژه بزرگ استفاده کرده‌اند.

پژوهشگران هاروارد و گوگل پیش از این نیز یک نقشه سه‌بعدی را از یک میلیونیم قشر مغز با استفاده از ۲۲۵ میلیون تصویر و ۱.۴ پتابایت داده ارائه داده بودند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.