کد مطلب: 

292887

نارضایتی کاربران از تصمیم متا برای حذف برنامه «کراود تنجل»

شرکت «متا» در نظر دارد برنامه «کراود تنجل» ویژه نظارت و تحلیل اطلاعات گمراه کننده در «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» را کنار بگذارد و این تصمیم خشم شمار زیادی از محققان و روزنامه‌نگاران را برانگیخته است.
کراود تنجل

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، «کراود تنجل» برای سال‌ها و به‌ویژه در دوره‌های انتخاباتی قبلی آمریکا، این امکان را به کاربران خود می‌داد تا نشر تئوری‌های توطئه، تحریک به خشونت یا کمپین‌های دستکاری اطلاعات از خارج را دنبال کنند.

شرکت «متا» در نظر دارد برنامه «کراود تنجل» ویژه نظارت و تحلیل اطلاعات گمراه کننده در «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» را کنار بگذارد.

اعلام این تصمیم از سوی «متا» با توجه به نزدیک شدن مناسبت‌های انتخاباتی در سراسر جهان، خشم شمار زیادی از محققان و روزنامه‌نگاران را برانگیخته است.

«متا» اعلام کرد که «کراود تنجل» بعد از 14 اوت آینده یعنی کمتر از سه ماه قبل از انتخابات آمریکا در دسترس نخواهد بود.

شرکت «پالو آلتو» قصد دارد ابزار جدیدی را جایگزین «کراود تنجل» کند که به گفته پژوهشگران از همان ویژگی‌ها برخوردار نیست.

«کراود تنجل» برای سال‌ها و به‌ویژه در دوره‌های انتخاباتی قبلی، این امکان را به کاربران خود می‌داد تا نشر تئوری‌های توطئه، تحریک به خشونت یا کمپین‌های دستکاری اطلاعات از خارج را دنبال کنند.

طبق گفته کارشناسان، لغو این ابزار در چارچوب روند کنونی پلتفرم‌های بزرگ دیجیتال برای کاستن از شفافیت می‌گنجد که به مثابه رویکردی نگران‌زا از احتمال ایجاد زمینه مناسبی برای انتشار اطلاعات گمراه کننده ناشی از انتخابات است که به روند دموکراتیک، صدمه می‌زند.

ملانی اسمیت، مدیر تحقیقات «انستیو گفت‌وگوی استراتژیک»، در مصاحبه با «فرانس پرس» گفت: «توقف در دسترس بودن کراود تنجل در سال جاری که طی آن تقریباً نیمی از مردم جهان برای رای‌دادن فراخوانده می‌شوند، روند نظارت مستقل بر زیان ناشی از اطلاعات گمراه کننده را به شدت محدود می‌کند».

به گفته براندون سیلورمن، مدیر اجرایی پیشین «کراود تنجل»، برنامه جایگزین هنوز در حال ساخت است.

شرکت «متا» که در سال 2016 «کراود تنجل» را خریداری کرد، اذعان دارد که این ابزار در جریان انتخابات 2019 در لوئیزیانا، در رصد اطلاعات نادرست مانند جدول زمان‌بندی انتخابات در شعب رای‌گیری، به مسئولان کمک کرد.

سازمان غیرانتفاعی «موزیلا» در نامه‌ای سرگشاده به «متا»، درخواست کرد که این سرویس حداقل تا ژانویه 2025 ادامه یابد زیرا این کار به اصل شفافیت لطمه زده و تهدیدی مستقیم علیه «سلامت انتخابات» به شمار می‌آید.

این در حالی است که سخنگوی «متا» تاکید دارد، ابزار جایگزین در دست ساخت، مشتمل بر داده‌های جامع‌تر در مقایسه با «کرواد تنجل» است که در دسترس دانشگاهیان و سازمان‌های غیرانتفاعی انتخاباتی قرار خواهد گرفت.

روزنامه‌نگاران در گذشته از «کراود تنجل» برای بررسی بحران‌های مربوط به بهداشت عمومی، نقض حقوق بشر و بلایای طبیعی استفاده کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-02 09:56

افزودن دیدگاه جدید