کد مطلب: 

292555

تصویب نخستین قطعنامه مرتبط با هوش‌ مصنوعی در سازمان‌ ملل؛ تاکید بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا نخستین قطعنامه‌ خود درباره هوش مصنوعی را تصویب کرد و خواستار احترام این فناوری به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی شد.
تصویب نخستین قطعنامه مرتبط با هوش‌ مصنوعی در سازمان‌ ملل؛ تاکید بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، در این قطعنامه‌ که به ابتکار ایالات متحده و ماهها مذاکره با کشورهای دیگر و نهایتا حمایت چین و ۱۲۱ کشور دیگر همراه شد، طرح و تصویب شد بر حصول اطمینان از «ایمن، مطمئن و قابل اعتماد‌بودن فناوری نوین» و همچنین مدیریت خطرات هوش‌ مصنوعی در عین استفاده از مزایای آن، تاکید شده است.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد در این زمینه گفت: «امروز که سرانجام سازمان‌ملل متحد و هوش‌مصنوعی به هم رسیدند، ما این فرصت و مسئولیت را داریم که به عنوان یک جامعه‌ جهانی متحد، برای مدیریت این فناوری تصمیم بگیریم و اجازه ندهیم هوش‌مصنوعی بر ما حکمرانی کند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خاطر‌نشان کرد: «ما تاکید داریم که هوش مصنوعی باید از دریچه انسانیت، کرامت، امنیت، حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی ایجاد و به کار گرفته شود.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر درباره طرح پیشنهادی آمریکا به سازمان ملل گفته بود که ایالات متحده با ارجاع این موضوع به مجمع عمومی می‌خواهد «یک گفت‌وگوی جهانی درباره چگونگی مدیریت پیامدهای فناوری در حال پیشرفت سریع هوش‌ مصنوعی، ایجاد کند.»

آمازون، گوگل، متا، مایکروسافت و سایر شرکت‌هایی که در توسعه فناوری هوش مصنوعی پیشرو هستند، توافق کرده‌اند با نقش‌آفرینی دولت جو بایدن، مجموعه‌ای از اقدامات ایمنی را در رابطه با هوش مصنوعی رعایت کنند.

اتحادیه اروپا به تازگی قانونی را برای نظارت بر این فناوری به تصویب رساند و قطعنامه جدید سازمان ملل قدم مهم دیگری در این مسیر ارزیابی می‌شود.

در ماه نوامبر ۲۰۲۳، ایالات متحده، بریتانیا و بیش از ۱۲ کشور دیگر، اولین توافق بین‌المللی در مورد چگونگی حفظ امنیت فناوری هوش مصنوعی در برابر افراد یا نهادهای خطرآفرین را منتشر کردند. این توافق، شرکت‌ها را به ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی ایمن تشویق می‌کند.

اعضای پارلمان اروپا نیز روز ۲۳ اسفند سال گذشته رسماً «قانون هوش مصنوعی» را که اولین مجموعه قوانین جامع جهان برای هوش مصنوعی است، تصویب کردند و در این زمینه از ایالات متحده پیشی گرفتند.

کاخ سفید در ماه اکتبر با یک دستور اجرایی جدید، به دنبال کاهش خطرات هوش مصنوعی برای مصرف‌کنندگان، کارگران و گروه‌های اقلیت و در عین حال تقویت امنیت ملی بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-03-22 10:31

افزودن دیدگاه جدید