کد مطلب: 

291013

سرویس اطلاعاتی اوکراین: ارتش روسیه از اینترنت استارلینک در اوکراین استفاده می‌کند

اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که نیروهای ارتش روسیه در مناطقی از خاک اوکراین که در حال حاضر در اشغال آن‌ها است از خدمات اینترنتی پایانه‌های ماهواره‌ای استارلینک که توسط شرکت اسپیس ایکس، متعلق به ایلان ماسک طراحی شده‌اند، استفاده می‌کنند.
سرویس اطلاعاتی اوکراین: ارتش روسیه از اینترنت استارلینک در اوکراین استفاده می‌کند

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از رویترز، این پایانه‌ها به طور مشخص توسط تیپ ۸۳ نیروی هوایی روسیه که در شهرهای کلیچچیوکا و آندرییوکا در منطقه دونتسک، واقع در شرق اوکراین در نبرد است، استفاده می‌شود.

استارلینک که در پی حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ پایانه‌های اتصال ماهواره‌ای به اینترنت را به اوکراین ارائه کرد، تاکید می‌کند که با دولت روسیه یا ارتش روسیه ارتباط تجاری ندارد.

رویترز همچنین نوشت که وزارت دفاع روسیه به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده است.

اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین مدعی است که مکالمه دو سرباز روسی در مورد فعال سازی پایانه‌های استارلینک را ردیابی کرده است. به نوشته رویترز، سند صوتی ادعا شده در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر شده است.

با این حال، این منبع اوکراینی مشخص نکرده است که پایانه‌های استارلینک ادعایی از کجا آمده‌اند. هیچ توضیحی درباره اینکه آیا آن‌ها از خارج از کشور خریداری شده‌اند یا اینکه از نیروهای اوکراینی گرفته شده‌اند، ارائه نشده است.

استارلینک هشتم فوریه در یک بیانیه مطبوعاتی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، اعلام کرد که پایانه‌های آن در روسیه فعال نیستند و هرگونه معامله با مقامات روسی را تکذیب کرد.

این شرکت گفت: «اگر اسپیس ایکس متوجه شود که یک پایانه استارلینک توسط یک طرف تحریم شده یا غیرمجاز استفاده می‌شود، ما بررسی می‌کنیم و در صورت تایید برای غیرفعال کردن پایانه اقدام خواهیم کرد.»

چند ماه پیش، یک گزارش تحقیقی نیویورکر فاش کرد که ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس ایکس که در ابتدا با فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای به کمک کی‌یف آمده بود، به تدریج تغییر موضع داده تا تجارتش در عرصه بین‌المللی به واسطه حمایت مستقیم از یک طرف جنگ آسیب نبیند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-02-12 17:22

افزودن دیدگاه جدید