کد مطلب: 

291004

ضرورت توسعه ابررایانه سیمرغ و بهبود خدمات رسانی آن در جهت رفع نیاز پردازش کشور

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در وزارت ارتباطات تلاش می‌کنیم که هرگونه حمایتی را در توسعه مراکز پردازشی فوق سریع نظیر ابررایانه سیمرغ انجام دهیم و امیدواریم با مطالعات همکاران ما در پژوهشگاه ارتباطات و همچنین حمایت وزارت ارتباطات، موجبات این طرح فراهم شود تا شاهد توسعه بهره وری و پردازش بیشتر توان پردازشی در کشور باشیم.
ضرورت توسعه ابررایانه سیمرغ و بهبود خدمات رسانی آن در جهت رفع نیاز پردازش کشور

به گزارش سیتنا، دکتر محمد رضوی زاده جهت بررسی آخرین وضعیت فعالیت ابررایانه سیمرغ در دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کرد و از این پروژه ملی بازدید کرد. 

رضوی زاده در ابتدای این بازدید ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مدیران دانشگاه امیرکبیر جهت راهبری این ابررایانه، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات بر توسعه خدمات ابررایانه ملی سیمرغ که با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی شده است تاکید دارد.

وی بیان کرد که ابررایانه سیمرغ با همکاری بین دانشگاه امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و در چارچوب یکی از برنامه های کلیدی وزارت ایجاد شد و همواره تاکید بر این بوده که این ابررایانه بتواند علاوه بر پاسخگویی به نیازهای بخش دانشگاهی و پژوهشی، به بخشهای صنعتی و شرکت های خصوصی هم خدمات رسانی مناسب انجام دهد.

وی افزود یکی از برنامه های کلیدی وزارت ارتباطات در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات، ایجاد مراکز قطب داده در کشور است؛ هدف از این برنامه این است که در حال حاضر با توجه حضور فناوری های نوین در کشور و نیاز این فناوری ها، این مراکز داده باید به سمت تبدیل شدن به مراکز پردازشی فوق سریع حرکت کنند.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: با توجه به جایگاه پردازش اطلاعات در کشور و همچنین رشد چشمگیر دیتا توسط بخش خصوصی و دولتی، اگر در آینده به سمت توسعه زیرساخت های پردازشی حرکت نکنیم، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد و باید مراکزی همچون سیمرغ در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور داشته باشیم تا نیازهای پردازشی داخلی را تأمین کنند.

وی همچنین با بیان اینکه سیمرغ یک تجربه موفق در حوزه ابررایانه در کشور بود، افزود: حضور سیمرغ در دانشگاه به معنی اهمیت دولت به فضای علمی و پژوهشی است و ما در وزارت ارتباطات در حال بررسی این فضا می باشیم که چطور می توانیم این مدل پیاده سازی و همکاری را به نحو احسن در سطح کشور توسعه دهیم.

رضوی زاده در پایان تأکید کرد: ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش میکنیم هرگونه حمایتی را در توسعه مراکز پردازشی فوق سریع نظیر ابررایانه سیمرغ انجام دهیم و امیدواریم با مطالعات همکاران ما در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین حمایت وزارت ارتباطات، موجبات این طرح فراهم شود تا شاهد توسعه بهره وری و پردازش بیشتر توان پردازشی در کشور باشیم.

گفتنی است؛ ابررایانه سیمرغ با توان پردازشی ۵۰۰ ترافلاپس در حال ارائه خدمت به بیش از هشت هزار کاربر در کشور است. نرم افزارهای مهندسی، پردازشگر گرافیکی مجازی، اینترنت اشیا، بستر تحلیل کلان داده، ذخیره سازی ابری، مرکز داده مجازی و رندرینگ از جمله حوزه های استفاده از اخدمات این ابررایانه می باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-12 13:11

افزودن دیدگاه جدید