کد مطلب: 

290321

تشریح اهداف جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده

مشاور امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اهداف جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده که چندی پیش فراخوان آن منتشر شده بود را تشریح کرد.
تشریح اهداف جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده

به گزارش سیتنا، عاطفه موسوی با اشاره به برگزاری جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده، در مورد اهداف این جشنواره گفت: نفوذ اینترنت و انواع کاربردهای آن در خانواده ها می تواند به ارتقای وضعیت دانشی، شغلی و سلامتی کمک کند به شرط آنکه حواشی و مسایل آن در خانواده مدیریت شود اما در حال حاضر نه امکانات قابل توجهی برای خانواده ها در دسترس است و نه آنچه وجود دارد، توسط خانواده ها شناخته شده است‌.

وی افزود: در این سردرگمی مشخصا خدمات جدید برای خانواده ها قابل توسعه نیست چراکه ورودی بازار مشخصی ندارد و فرهنگ‌سازی و بازارسازی برای آن انجام نگرفته است.

موسوی با اشاره به اهداف سه گانه جشنواره خاطرنشان کرد: نخستین هدف دنبال شدن یک فرایند، هم تنظیم گری تدریجی دولت با بخش خصوصی برای تعبیه شدن فناوری های دوستدار خانواده در خدمات پرکاربرد فاوا یا لاقل بخشی از این خدمات و حرکت به سمت ایجاد مزیت نسبی خدمات ایرانی در حوزه خانواده محوری است که نه تنها در منطقه که در جهان نیز بازار خود را دارد و البته نیاز خانواده ها را نیز مرتفع می کند و این تجمیع به دلیل تطبیق با طراحی انتها به انتهای اینترنت، خودبخود سبب ایجاد اقتصاد دوستدار خانواده می شود و می‌تواند سطحی از معماری زیست بوم را رقم زند.

مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و عملیات ترویجی درباره امکانات موجود در اختیار خانواده ها، هدف دوم به شمار می رود تصریح کرد: ایجاد فرصت برای بازیگران کوچکتر و استارتاپ ها برای قرارگیری در زیست بوم و تجمیع فناوری های نوین دوست دار خانواده در خدمات پرکاربرد داخلی سومین هدف از برگزاری جشنواره محسوب می شود.

وی درباره ارتباط این جشنواره با جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان، افزود: مطابق تقسیم کار شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات متصدی لایه زیرساخت و نه محتوای اینترنت است بنابراین فناوری های زیرساختی نرم یا سخت افزاری دوستدار خانواده در زمره این وظایف قرار می گیرد و در سند بالادستی شورای ابلاغی از مرکز ملی فضای مجازی، وظیفه این توسعه فناورانه را بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته است.

موسوی با اشاره به فراخوان جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده که چندی پیش منتشر شد، توضیح داد: فراخوانی که به همت سازمان فناوری هفته گذشته منتشر شد بخشی از پازل کلی جشنواره است که در آن قصد این است که بازیگران کوچک و بزرگ زیست بوم زیرساختی این حوزه را گرد هم آورده و یک بار نیازهای آنها و توقعاتی که از ما به سبب جایگاه حاکمیتی چه در بحث ریل گذاری و چه در بحث حمایتی وجود دارد را شنیده و فرایند ارتقاء و تسهیلگری را در خصوص واجدین شرایط انجام دهیم. مطابق فراخوان منتشر شده شرکت ها یا هسته های پژوهشی که در این شش عرصه کار کرده اند تا هشتم بهمن فرصت ثبت نام را در سایت جشنواره دارند.

مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات تصریح کرد: در جشنواره لیستی از خدمات پرکاربرد داخلی را داریم که آنها را مستقل از این فراخوان ارزیابی کرده و نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند تا بدانند کدام خدمات اهمیت بیشتری به آنها داده و امکانات بیشتری در اختیار آنها گذاشته است.

وی با اشاره به رای مردمی در نظر گرفته شده در این جشنواره افزود: رای مردمی نتیجه یک فرایند دانش افزایی است چراکه رای دهنده ناچار می شود شاخص های جشنواره را دنبال کند و بعد رای بدهد.
موسوی با بیان اینکه وظیفه فرهنگ سازی اغلب بر دوش نهادهای فرهنگی است، گفت: اما به سبب دغدغه ای که وجود دارد سعی بر آن بوده تا به قدر بضاعت، هم افزایی با دستگاه ها صورت گیرد و این هم افزایی محدود به جشنواره نخواهد ماند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-01-24 15:52

افزودن دیدگاه جدید