کد مطلب: 

289818

استفاده رایگان چت‌جی‌پی‌تی از داده‌های دارای حق تکثیر و انتشار، صدای نویسندگان را درآورد!

از زمان راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی، چند موسسه از جمله نیویورک تایمز و همچنین افراد مشهور به‌دلیل استفاده بدون مجوز از متن آن‌ها برای آموزش سیستم هوش مصنوعی از این شرکت هوش مصنوعی شکایت کرده‌اند.
استفاده رایگان چت‌جی‌پی‌تی از داده‌های دارای حق تکثیر و انتشار، صدای نویسندگان را درآورد!

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، بر اساس گزارش‌ها، شرکت چت‌جی‌پی‌تی اوپن‌ای‌آی از پارلمان بریتانیا خواسته است که به این شرکت اجازه دهد به صورت رایگان از آثار دارای حق تکثیر و انتشار استفاده کند.

اوپن‌ای‌آی به یک کمیته [پارلمان بریتانیا] گفت که آموزش مدل هوش مصنوعی بدون استفاده از چنین داده‌هایی «غیرممکن» است.

اوپن‌ای‌آی به تلگراف گفت: «از آنجایی که امروزه حق تکثیر و انتشار، تقریبا هر نوع بیان و اظهارنظر انسانی -از جمله پست‌های وبلاگ، عکس‌ها، پست‌های انجمن[های گفت‌وگو]، بخش‌هایی از کد نرم‌افزاری و اسناد دولتی - را شامل می‌شود، آموزش مدل‌های پیشگام هوش مصنوعی امروزی بدون استفاده از منابع دارای حق تکثیر غیرممکن است.»

این شرکت در شواهد ارائه‌شده به کمیته دیجیتال و ارتباطات مجلس اعیان [بریتانیا] گفت: «محدود کردن داده‌های آموزشی به کتاب‌ها و نقاشی‌های با مالکیت عمومی که بیش از یک قرن پیش ایجاد شده‌اند ممکن است آزمایش جالبی را به بار بیاورد، اما سیستم‌های هوش مصنوعی را که نیازهای شهروندان امروزی را برآورده کند، تامین نمی‌کند.»

ابزار هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی اوپن‌ای‌آی به‌عنوان یک مدل زبانی که قادر است طیف گسترده‌ای از پرس‌وجوهای کاربر را درک کند و پاسخ‌های شبیه به [پاسخ] انسان ایجاد کند، از زمان راه‌اندازی آن در نوامبر ۲۰۲۲ محبوب شده است.

این مدل هوش مصنوعی در یک بازه زمانی کوتاه، دستاوردهای مهمی از قبیل توانایی خلاصه کردن مطالعات تحقیقی، پاسخ به پرسش‌های منطقی و حتی یافتن راه و روش‌هایی برای قبولی در آزمون‌های ورودی دانشکده بازرگانی و کالج پزشکی را نشان داده است.

با این حال، از زمان راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی، چند موسسه از جمله نیویورک تایمز و همچنین افراد مشهور و نویسندگانی مانند سارا سیلورمن، مارگارت اتوود، جان گریشام و جُرج آر‌آر مارتین، به‌دلیل استفاده بدون مجوز از متن آن‌ها برای آموزش سیستم هوش مصنوعی از این شرکت هوش مصنوعی شکایت کرده‌اند.

تایمز مدعی شد که در جریان یک «نقض گسترده حق نشر، بهره‌برداری تجاری و سوءاستفاده» از مالکیت معنوی، از «میلیون‌ها» مقاله‌ خبری‌ این روزنامه برای آموزش چت‌جی‌پی‌تی استفاده شده است و این ابزار هوش مصنوعی، اکنون به‌عنوان منبع اطلاعاتی با این روزنامه رقابت می‌کند.

نیویورک تایمز گفت: «اگر مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی بخواهند از کار ما برای مقاصد تجاری استفاده کنند، قانون ایجاب می‌کند که ابتدا از ما اجازه بگیرند. آن‌ها این کار را نکرده‌اند.»

ریچل جمن، وکیل شکایت گروهی که انجمن نویسندگان و ۱۷ نویسنده علیه اوپن‌ای‌آی طرح کرده‌اند، گفت اوپن‌ای‌آی بدون استفاده از چنین آثار دارای حق نشر و تکثیری، «محصول تجاری بسیار متفاوتی خواهد داشت».

خانم جمن گفت: «تصمیم متهمان فراخوانده‌شده به دادگاه برای کپی‌برداری از آثار نویسندگان، که بدون ارائه هیچ گونه حق انتخاب یا غرامتی صورت گرفته است، به طور کلی نقش و معیشت نویسندگان را تهدید می‌کند.»

در همین حال، اوپن‌ای‌آی گفت که این شرکت در تلاش است تا شراکت‌های جدیدی با ناشران برقرار کند و با آسوشیتدپرس و غول رسانه‌ای اکسل اشپرینگر برای دسترسی به محتوای آن‌ها قراردادهایی منعقد کند.

یکی از سخنگویان اوپن‌ای‌آی ماه گذشته گفت: «ما به حقوق سازندگان و صاحبان محتوا احترام می‌گذاریم و متعهدیم که با آن‌ها کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها از فناوری هوش مصنوعی و الگوهای منبع درآمدی جدید بهره‌مند می‌شوند.»

اوپن‌ای‌آی در مورد پرونده جدید گفت که از قوانین حق تکثیر و انتشار پیروی می‌کند و افزود که بر این باور است «از نظر قانونی، قانون حق تکثیر و نشر، آموزش را ممنوع نمی‌کند».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-01-11 10:05

افزودن دیدگاه جدید