کد مطلب: 

289447

زیرساخت پردازشی، داده، نیروی انسانی و قوانین؛ از پیش نیازهای توسعه هوش مصنوعی در کشور

رئیس پژوهشگاه ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بحث هوش مصنوعی یکی از دانش‌های بسیار مهم به حساب می آید که دارای سرعت رشد بالایی نیز می باشد و در آینده ی نزدیک به عنوان یکی از معیار‌های مقایسه کشور‌ها در نظر گرفته خواهد شد؛ به همین منظور برای توسعه هوش مصنوعی در کشور پیش نیازهایی همچون اهمیت به موضوع داده، نیروی انسانی، زیرساخت‌های پردازشی مناسب در کنار قانون و مقررات در حوزه هوش مصنوعی را باید در نظر گیریم.
زیرساخت پردازشی، داده، نیروی انسانی و قوانین؛ از پیش نیازهای توسعه هوش مصنوعی در کشور

به گزارش سیتنا، برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با موضوع ابلاغ مصوبه نهایی سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی و با حضور دکتر سید محمد رضوی زاده، رییس پژوهشگاه ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی درکشور برگزار گردید.

رضوی زاده در ابتدای گفتگوی ویژه خبری با اشاره به سرعت رشد هوش مصنوعی در کشور و سایر نقاط جهان، اظهار کرد: بحث هوش مصنوعی یکی از دانش‌های بسیار مهم به حساب می آید که دارای سرعت رشد بالایی نیز می باشد و در آینده ی نزدیک به عنوان یکی از معیار‌های مقایسه کشور‌ها در نظر گرفته خواهد شد؛ به همین منظور برای توسعه هوش مصنوعی در کشور پیش نیازهایی همچون اهمیت به موضوع داده، نیروی انسانی، زیرساخت‌های پردازشی مناسب در کنار قانون و مقررات در حوزه هوش مصنوعی را باید در نظر گیریم.

وی همچنین در ارتباط با اهمیت وجود قوانین و مقررات هوش مصنوعی در کشور بیان کرد: قوانین این حوزه در دو بعد است، یکی برای توسعه این فناوری در کشور‌ و دیگری برای جلوگیری از مضرات و خطراتی که ممکن است داشته باشد که بحث نقشه راه یا بحث سند ملی توسعه هوش مصنوعی به همین منظور تدوین شده است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دغدغه موازی کاری دستگاه های مختلف کشور در حوزه توسعه هوش مصنوعی گفت: شاید در نگاه اول اینطور به نظر بیاید اما در لایحه برنامه هفتم بیشتر دیدگاه فنی و عملیاتی به قضیه وجود دارد؛ یعنی تدوین برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی به منظور تعیین چهارچوب‌ها و سازوکار‌ها تعامل با ذینفعان و کاربرد‌های آن است. موضوعی که رئیس جمهور در ابلاغ ماده واحده به آن تأکید داشته، همکاری دستگاه های مختلف مثل مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، وزارت علوم و وزارت ارشاد برای نهایی سازی یک برنامه ملی بر پایه بنیان‌های نظری دینی فلسفی فقهی اخلاقی فرهنگی و با در نظر داشتن پیامد‌های آن در ابعاد مختلف این حوزه است.

رضوی زاده در ادامه درباره رشد هوش مصنوعی در کشور خاطرنشان کرد: همانطور که مطرح شد، هوش مصنوعی در کشور نیازمند پیش نیازهای متعددی است تا رشد کند که یکی از آن‌ها بحث قانون و مقررات می باشد، قانون و مقررات باید تسهیلگر بخش خصوصی باشد و هدف ما در وزارت ارتباطات این است که رگولاتوری و بحث حقوقی هوش مصنوعی را به سمتی ببریم که بتواند به توسعه کاربرد‌های هوش مصنوعی در سطح کشور کمک نماید و دارای کاربرد‌هایی باشد که اولویت کشور است.

رضوی زاده افزود: وزارت ارتباطات به عنوان یکی از محور‌های اصلی هوش مصنوعی در کشور می باشد به دلیل این که داده بسیار زیادی در دست دارد و زیرساخت‌های پردازشی و زیرساخت‌های ارتباطی و بحث اقتصاد دیجیتال در حوزه وزارت ارتباطات است.

وی همچنین در پایان با تأکید بر اینکه مساله زیر ساخت پردازشی به اندازه مساله قانون گذاری در هوش مصنوعی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: بحث زیرساخت‌های پردازشی در حوزه هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد، موضوعی که یکی از فعالیت های ما در وزارت ارتباطات نیز میباشد، تا زمانی که زیرساخت پردازشی مناسب و داده‌های کافی برای بحث هوش مصنوعی در کشور نباشد، نمی‌توانیم انتظار توسعه هوش مصنوعی را داشته باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-01-01 09:38

افزودن دیدگاه جدید