کد مطلب: 

288179

رئیس مایکروسافت: خلق هوش مصنوعی «ابر هوشمند» در آینده نزدیک ناممکن است

رئیس شرکت مایکروسافت ضمن رد ادعاهای مربوط به اکتشافات خطرناک مرتبط با هوش مصنوعی در آینده نزدیک، تاکید کرد که خلق هوش مصنوعی «ابرهوشمند» طی یک سال آینده ناممکن است و تولید این فناوری ممکن است دهه‌ها طول بکشد.
رئیس مایکروسافت: خلق هوش مصنوعی «ابر هوشمند» در آینده نزدیک ناممکن است

به گزارش سیتنا، سم آلتمن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت «اوپن‌ای آی» خالق چت جی‌پی‌تی حدود ۱۰ روز پیش توسط هیئت مدیره از مقامش برکنار شد ولی پس از چند روز در پی اعتراض یکپارچه کارمندان و سهامداران در این مقام ابقاء شد.

خبرگزاری رویترز هفته پیش در یک گزارش اختصاصی نوشت که برکناری سم آلتمن پس از آن روی داد که پژوهشگران شرکت «اوپن‌ای آی» در مورد یافته‌های خطرناکی که می‌تواند پیامدهای ناخواسته داشته باشد به هیئت مدیره این شرکت هشدار دادند.

یکی از منابع مطلع که در گزارش رویترز به آن استناد شده است گفت که موضوع هشدار پژوهشگران پروژه‌ای در شرکت «اوپن‌ای آی» به نام هوش عمومی مصنوعی است که «کیو استار» نام گذاری شده است. شرکت «اوپن‌ای آی» هوش عمومی مصنوعی یا «ای‌جی‌آی» را سیستمی خودگردان می‌داند که قادر است از قابلیت انسان در اکثر کارها و مشاغل با ارزش اقتصادی پیشی بگیرد.

با این همه، برد اسمیت، رئیس مایکروسافت روز پنجشنبه در یک نشست خبری در لندن ادعاهای مربوط به اکتشافات خطرناک در آینده نزدیک را رد کرد.

او گفت: «تولید فناوری که هوش عمومی مصنوعی (ای‌جی‌آی) نام گرفته که رایانه از انسان قدرتمندتر هستند در ۱۲ ماه آینده به هیچ وجه محتمل نیست. تولید چنین فناوری ممکن است سال‌ها و حتی دهه‌ها طول بکشد ولی با این همه معتقدم که از هم اکنون باید روی ایمنی این فناوری تمرکز کرد.»

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که دلیل برکناری سم آلتمن از مقام مدیریت شرکت «اوپن‌ای آی» علاوه بر هشدار پژوهشگران، مجموعه‌ای نارضایتی از جمله نگرانی در مورد عرضه تجاری برخی از پیشرفت‌های فناوری محصول این شرکت قبل از ارزیابی دقیق از میزان ایمنی آنها بوده است.

در بخشی از نشست خبری روز پنجشنبه از رئیس مایکروسافت سئوال شد که آیا برملا شدن این موارد دلیل برکناری سم آلتمن بوده است؟ او در پاسخ گفت: «به نظرم اصلا این طور نبوده است. شکی نیست که بین هیئت مدیره و دیگران اختلاف نظرهایی وجود داشته ولی مبنای اصلی آن این نوع نگرانی‌ها نبود.»

برد اسمیت افزود: «آنچه که به آن نیاز داریم ترمزهای ایمنی است. درست مثل ترمزهای ایمنی در یک اتوبوس و یا یک آسانسور در عرصه فناوری هوش مصنوعی نیز باید ترمزهای ایمنی وجود داشته باشد که همواره کنترل زیر ساخت‌های حساس این فناوری توسط انسان را تضمین کند.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-12-01 13:24

افزودن دیدگاه جدید