کد مطلب: 

287209

رئیس صندوق نوآوری: دولت پای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان ایستاده است

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان به خصوص ماده 11 این قانون راهگشای بسیار خوبی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است، البته در دولت قبل با این طرح مخالفت شد اما بعد از استقرار دولت جدید، با این طرح موافقت شد و دولت پای اجرای قانون جهش تولید دانش‌‎بنیان ایستاده است.
رئیس صندوق نوآوری: دولت پای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان ایستاده است

به گزارش سیتنا، سومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران، به میزبانی پارک علم و فناوری یزد آغاز به کار کرد و تا فردا (۱۸ آبان) ادامه خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه این کنفرانس با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دکتر مهران فاطمی استاندار یزد، دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، دکتر اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، مدیران پارک‌های علم و فناوری و مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور برگزار شد.

خیاطیان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: در اکوسیستم نوآوری، فعالانی حضور دارند که با هم در تعامل هستند تا بتوانند مبتنی بر فناوری و نوآوری، خلق ثروت کنند. وقتی از اکوسیستم صحبت می‌کنیم، عنصر مهم اکوسیستم و به‌طور خاص در اکوسیستم طبیعی، جهش ژنتیکی است. به طور مثال گفته می‌شود که اگر یک دسته آهو جهشی کرده و تندتر حرکت کنند، یوزپلنگ‌ها هم به‌تبع آن‌ها باید تندتر بدوند، درغیر این‌صورت از گرسنگی می‌میرند؛ به این موضوع «هم‌تکاملی» می‌گوییم.

باید همپای جهش‌های زیست‌بوم نوآوری کشور حرکت کنیم

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه هم‌تکاملی در اکوسیستم به معنای آن است که اگر جهشی در زیست‌بوم اتفاق افتاد، ما نیز همپای آن جهش بتوانیم حرکت کنیم، تصریح کرد: وقتی در زیست‌بوم نوآوری که شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در آن حضور دارند، جهشی صورت می‌گیرد، اگر سایر اجزای اکوسیستم همپای این جهش حرکت نکنند، (حرکت) محکوم به شکست است. فرهنگ نوآوری باید در همه اجزا و ارکان دولت رسوخ و نفوذ کند و همه پای جریان نوآوری بایستند، اما چقدر خود اجزای این اکوسیستم پای کار هستند؟ تلاش زیادی در این حوزه در حال انجام است و جهت‌گیری‌های خوبی صورت گرفته است. مشوق‌های خوبی اعطا می‌شود و مدیرانی داریم که واقعا به حوزه نوآوری باور دارند، اما آیا واقعا توانسته‌ایم پارک نوآور داشته باشیم یا هنوز در دهه گذشته سیر می‌کنیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سوال که سازمان‌های متولی حوزه فناوری در کشور چقدر تاکنون به موفقیت دست یافته‌اند و متخصصان حوزه نوآوری ما چقدر توانسته‌اند در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور حرفه‌ای عمل کنند؟ تأکید کرد: این موارد به هیچ عنوان، به معنای نادیده گرفتن زحمات فعالان این حوزه نیست؛ نکته اصلی این است که با این سرعت (رشد و توسعه) نوآوری، کجای کار و این جریان قرار داریم؟ در این حوزه چقدر از آموزه‌های قرآنی بهره ‌گرفته‌ایم؟ چقدر به سمت کارآفرینی که اتفاقا می‌خواهد مبتنی بر فناوری و نوآوری فعالیت کند، رفته‌ایم و مبتنی بر آموزه‌های قرآنی به وی گفته‌ایم که خدا فرموده دستت را در دست من بگذار، ولی حرکت در این مسیر نیازمند استقامت است. مسیر با سختی و شکست (احتمالی) همراه است، ولی نیازمند استقامت است.

خیاطیان در ادامه با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری، پارک‌های علم و فناوری، شتابدهنده‌ها و سایر اجزای زیست‌بوم نوآوری، در درجه اول وظیفه هدایتگری را برعهده دارند، گفت: چقدر بشارت داده‌ایم که وعده خداوند است که اگر استقامت کردید، حتما پیروز می‌شوید. ما که متولی این امر هستیم، این‌ها را نمی‌گوییم. باید در درجه اول این مأموریت را برای خودمان قائل باشیم.

وی افزود: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی به وسع خود این موضوع را مهم‌ترین مأموریت‌مان قرار داده‌ایم. می‌دانیم که نمی‌توانیم به بودجه دولت وابسته باشیم. با حجمی که در حوزه دانش‌بنیان‌ها با آن روبرو هستیم نمی‌توانیم به بودجه دولت اتکا کنیم. دولت به وظیفه‌اش عمل و از زیست‌بوم حمایت می‌کند و قوانین بسیار خوبی نیز در مجلس وضع شده است، اما ما باید نوآوری به خرج داده و راه‌های جدید باز کنیم. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان به خصوص ماده 11 این قانون راهگشای بسیار خوبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است، گفت: در دولت قبل خون دل خوردیم برای اینکه این طرح خوب مجلس تصویب شود، اما دولت وقت با آن مخالفت کرد. بعد از استقرار دولت جدید، با این طرح موافقت شد و دولت پای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان ایستاده است.

نمی‌توانیم در کارکرد‌های ۱۵-۱۰ سال پیش بمانیم

خیاطیان در ادامه با تاکید بر اینکه همه اجزای زیست‌بوم نوآوری کشور خود باید نوآوری را در دستور کار قرار دهند، گفت: اگر موضوع ما، موضوع سازمان‌های نوآوری ایران است و جمع ما، جمع سازمان‌های نوآور است، باید بدانیم که نوآوری را باید از خود شروع کنیم و نمی‌توانیم در کارکرد‌های ۱۵-۱۰ سال پیش بمانیم. 

وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر در توسعه اقتصاد دانش بنیان، گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری باید موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) را با جدیت پیگیری کنند. ما نیز در عین حال در صندوق نوآوری و شکوفایی صرفا به حوزه تسهیلات اکتفا نکرده‌ و با جدیت به حوزه  VC نیز ورود کرده‌ایم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) باید با کمک نهادهای متولی نوآوری در کشور نظیر صندوق‌های پژوهش و فناوری و پارک‌های علم و فناوری توسعه پیدا کند. ما چاره‌ای جز این نداریم و اگر می‌خواهیم این حوزه رشد کند و سازمان‌ها، نوآور شوند، باید این کار را پیگیری کنیم.

مهاجرت معکوس با پای کار آمدن پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری

خیاطیان با تاکید بر اینکه جهت‌گیری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به سمت رونق صنعت سرمایه‌گذاری  خطرپذیر در حوزه فناوری کشور گفت: امروز برخی کشور‌های اطراف، عدد‌های بزرگی را برای جذب نخبگان در حوزه‌های دانش‌بنیانی و استارت‌آپی مطرح می‌کنند که نشان از برنامه‌ریزی آنها در این حوزه دارد. ما در بحث مهاجرت دو تحلیل داشتیم که دو دسته عوامل در مهاجرت نخبگان تأثیرگذار هستند: عوامل رانشی داخلی (دست‌اندازی و سنگ‌اندازی داخلی) و عوامل کششی خارجی که همین عدد و رقم‌هایی است که کشور‌های اطراف برای جذب نخبگان ما مطرح می‌کنند.

وی افزود: جایی که پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری و شتابدهنده‌ها پای کار بوده‌اند، مهاجرت معکوس واقعا اتفاق افتاده است. این تجربه در کشور وجود دارد و ببینید همین برنامه Connect که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری درحال اجراست، چقدر باعث بازگشت نخبگان شده است؛ بنابراین اگر منسجم و با برنامه عمل کنیم، می‌توانیم زمینه‌ساز مهاجرت معکوس شویم و به اعتقاد من، پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، مراکز رشد و شتابدهنده‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند و تجربه موفق آن در کشور وجود دارد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه اینگونه گردهم‌آیی‌ها در کشور توسعه پیدا کند، گفت: فلسفه انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران همین بحث هم‌افزایی، دورهم جمع شدن و تبادل تجربیات است. این فرصت را غنیمت بشماریم، وقت بگذاریم و محتوا تولید کرده و تجربیاتمان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم که برکات بسیار زیادی برای کشور به همراه دارد. امیدواریم همه با هم در مسیری که در آن قدم گذاشته‌ایم، به یک سرانجام خوب برای کشور دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-11-09 09:05

افزودن دیدگاه جدید