کد مطلب: 

286365

لزوم نفوذ نوآوری در همه صنایع کشور با هر قدمت و پیشینه‌ای

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، معتقد است: لازم است نوآوری در همه صنایع کشور با هر قدمتی و پیشینه‌ای که هستند، چه کسب‌وکارهای نوپا و چه شرکت‌های بالغ نفوذ کند؛ چراکه در عصر حاضر و در دنیایی که رقابت تا این حد مشکل است بدون بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نمی‌توان در بازار دوام آورد و تاب آوری شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.
لزوم نفوذ نوآوری در همه صنایع کشور با هر قدمت و پیشینه‌ای

به گزارش سیتنا، مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در نگاه ماه شماره 97 ماهنامه نسل چهارم نوشته است:

حدود چند دهه است که در ایران صحبت از استارت‌آپ‌ها و اهمیت مقوله نوآوری رواج پیدا کرده است. در این میان، هرگاه صحبت از نوآوری می‌شود، گمان می‌رود این اکوسیستم تنها شامل شرکت‌های استارت‌آپی و کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است، اما واقعیت این است که نوآوری به هیچ‌وجه نمی‌تواند تنها معطوف به یک بخش از صنعت باشد.

به بیان دیگر، لازم است نوآوری در همه صنایع کشور با هر قدمتی و پیشینه‌ای که هستند، چه کسب‌وکارهای نوپا و چه شرکت‌های بالغ نفوذ کند، چراکه در عصر حاضر و در دنیایی که رقابت تا این حد مشکل است بدون بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نمی‌توان در بازار دوام آورد و تاب آوری شرکتها را کاهش می دهد.

این موضوع در کشور ما که با عدم‌ثبات اقتصادی روبه‌رو هستیم و شرایط کسب‌وکار داخلی در این سال‌ها به واسطه تحریم‌ها بسیار سخت شده است، بیشتر صدق می‌کند. به همین دلیل است که همواره معتقدم نوآوری می‌تواند راهگشای کسب‌وکارها به‌ویژه شرکت‌های کوچک و نوپا باشد.

طبق آمار موجود تعداد زیادی از شرکت‌های نوپا در همان سا‌ل ‎های ابتدایی تاسیس خود محکوم به شکست می شوند و تعداد اندکی از آنها می‌توانند مراحل اولیه را با موفقیت پشت‌سر بگذارند. در ایران این ماجرا شدت بیشتری دارد، چراکه شرایط به مراتب سخت‌تر است. تحریم، بازار پیچیده، قیمت‌گذاری و اقتصاد دستوری حاکم بر کشور عملا فضای رقابت را تنگ کرده و رقابت تنها بر سر مزیت و نوآوری‌های موجود در محصولات و خدمات قابل ارائه است که برای کسب‌وکارها مزیت تلقی می‌شود.

از این رو، ضروری است کسب‌وکارها با تمرکز بر انواع نوآوری در سه حوزه محصول، فرآیند و اجرا بتوانند بقای خود را تضمین کنند. البته، در ایران تمرکز یا روی محصول است یا روی فرآیندها و فناوری‌های نوین و در مباحث اجرایی این فرآیندها کمتر دیده شده است. البته کسب‌وکارهایی که فعالیت اصولی دارند، معمولا این مورد را نیز لحاظ می‌کنند و این دقیقا همان‌جایی است که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا می‌توانند از آن استفاده کنند؛ چراکه‌ نوآوری در محصول و فرآیند هزینه‌بر است، اما نوآوری در اجرا دقیقا همان‌جایی است که شرکت‌های کوچک می‌توانند با صرف هزینه اندک رقبای خود را کنار زده و با پیاده‌سازی نوآوری در ارائه خدمات جایگاه خود را در بازار ثابت نگه دارند.
از طرفی، کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی در ایران هرروزه با قوانین و مقررات جدیدی مواجه هستند که برای به‌روز کردن خود نسبت به این تغییرات باید چابک باشند. موارد بسیاری از این دست است که شاید در هیچ کتاب و دستورالعملی هم نوشته نشده باشد.

همگام شدن با مسائل روز، نیاز به خلاقیت دارد و هر کسب‌وکاری بسته به نوع فعالیتی که دارد می‌تواند با کمک نوآوری در تعامل با ذی‌نفعان خود موفق عمل کند. به نظر می‌رسد کسب‌وکارهای بزرگ و صنعتی برای تحقق این امر بتوانند از پتانسیل‌های شرکت‌های کوچک و متوسط بهره‌مند شوند، چون این شرکت‌ها بسیار چابک‌ترند و به ‌راحتی می‌توانند تغییرات را اعمال کرده و این نوآوری‌های جدید را در هر صنعتی با توجه به ماهیت آن جا بیندازند. از طرف دیگر، جهت همسو شدن این نوآوری ها در کشور که باعث توسعه کشور شود نیاز است نقشه راهی جهت نوآوری های لازم برای کشور تدوین شود تا از طرح هایی حمایت شود که باعث توسعه ایران گردد.
مسلما اکثر کشورهای در حال توسعه از شرکت ها و نوآوری هایی حمایت می کنند که محصولات دارای مزیت رقابتی صادراتی دارند.

دو سطح حمایتی از نوآوری ها وجود دارد که یکی در داخل شرکت ها و دیگری حمایت های دولت ها است.یکی از بنیادی ترین حمایت های دولت ها شامل تخصیص بودجه به واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های دولتی است. که متاسفانه در چند ده سال اخیر شاهد کاهش بودجه این بخش از پیشران نوآوری در کشور به واسطه تورم ها بوده ایم.عمده ترین محصولات صنعتی کشور شامل نفت و گاز و فولاد و سیمان و .. است که این محصولات بیشتر به صورت خام و یا با ارزش افزوده کم صادر می گردد. در صورتیکه با اندک نوآوری در محصولات و یا مانند خیلی کپی برداری های دیگر با ورود فن آوری های جدید و استفاده از آنها می توان محصولات نوآورانه ای که ارزش صادراتی زیادی دارند تولید کرد.

در صنعت گاز نوآوری در دنیای آن به اوج خود رسیده ، استفاده از گاز پاک هیدروژن به عنوان سوخت کلیه وسایل نقلیه به صورتی که خروجی اگزوز خودروها بخار آب است و یا جداسازی و فیلتراسیون انواع گازهای کم یاب در هوا و گاز طبیعی و افزایش خلوص آنها ، به ترتیبی که در برخی گازها در آزمایشگاه به خلوص 999999/99درصد نیز رسیده اند. جالب است بدانید بالاترین خلوص گاز تولیدی در ایران تنها 999/99درصد  می باشد و این اعداد تفاوت نوآوری در ایران و کشورهای دیگر را نمایان می نماید.

از طرف دیگر به جز دولت ها و شرکت ها که تاثیر به سزایی در توسعه نوآوری کشور دارند، خانواده، مدارس و دانشگاه ها جایی است که اندیشه های نوآورانه در افکار افراد شکل می گیرد و خانواده ها می بایست تلاش کنند تا فرزندانی خلاق و نوآور پرورش دهند تا در آینده بتوانند باعث توسعه ایران گردند. متاسفانه با سیستم آموزشی موجود در دنیا، بهای کمی به آمــوزش خلاقیــت داده می شود و لازم است جوانان در این راه خود مهارتهای لازم را کسب نمایند. همسو کردن جوانان خلاق، شرکت های خیلی کوچک و کوچک با صنایع قدرتمند کشور می تواند تلاشی در جهت توسعه ایران باشد. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2023-10-18 14:31

افزودن دیدگاه جدید