کد مطلب: 

285760

رئیس کل گمرک: گمرک ماه‌های آتی به سامانه هوشمند تجهیز می‌شود

رئیس کل گمرک ایران از تجهیز گمرک به سامانه هوشمند ظرف ماه‌های آتی خبر داد که برای نخستین بار در تملک خود گمرک قرار خواهد گرفت.
محمد رضوانی‌فر

به گزارش سیتنا، محمد رضوانی‌فر در جمع مسئولین و معاونین حراست گمرکات کشور، انتظارات خود از این مجموعه در جهت ایفای شایسته تر تکالیف و وظایف حراست گمرک را بیان کرد.

وی در این کارگاه آموزشی، با برشمردن فواید کار عملیاتی توام با برنامه، خواستار تمرکز در انجام امور و توجه به هماهنگی با سلسله مراتب در درون سازمان شد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: اساس کار در مجموعه حراست می‌بایست بر محور نگاه حمایتی و دستگیرانه استوار باشد و کارکنان حراست می‌توانند با ارائه مشاوره به موقع و یادآوری مستمر نقاط ضعف و قوت، مدیران را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های سازمان یاری کنند.رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه حجم عملیات، فراوانی ارباب رجوع، تعدد رویه‌ها و قوانین متعدد طبعاً بروز ریسک در گمرک را افزایش می‌دهد، بیان کرد: صیانت و حفاظت از کارکنان وظیفه حراست است و در این راستا حراست می‌بایست نقش پیشگیرانه و موثر خود را به خوبی ایفا کند.

به گفته رضوانی‌فر یکی دیگر از خدمات حراست به مدیران سازمان، شناسایی افراد شایسته، دلسوز و متخصصی است که کمتر در معرض دید قرار دارند؛ چراکه به‌کارگیری این دسته از پرسنل در مناصب بالاتر و ارتقای آنها، تأثیر بسزایی در عملکرد مطلوب گمرک دارد.وی همچنین از تجهیز گمرک به سامانه هوشمند ظرف ماه‌های آتی خبر داد که برای نخستین بار در تملک خود گمرک قرار خواهد گرفت.

به گفته رئیس کل گمرک ایران از آنجایی که تمام عملیات گمرکی لاجرم در بستر این سامانه صورت خواهد پذیرفت، تسلط بر این سامانه و سایر سامانه‌ها و زیرسیستم‌های کنونی گمرک را شرط ضروری و منطقی ایفای نظارت موثر دانست و با تاکید بر اهمیت آموزش پرسنل حراست، خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه شد.

معاون وزیر اقتصاد مرکز آموزش را موظف کرد تا با برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با سامانه و زیرسیستم‌های آن برای تمام همکاران، به شرکت‌کنندگان در این دوره پس از موفقیت در آزمون مربوطه، گواهینامه اعطا کنند.

رضوانی‌فر با بیان این نکته که فعالیت اصلی در گمرک امور فنی است، خاطرنشان کرد: بدون تسلط به مباحث فنی، اساساً امکان نظارت وجود ندارد و انتظار این است تمام کارکنان حراست تا پایان سال دوره ارزیابی را طی کنند.

وی در ادامه، بحث حفاظت فیزیکی را مورد توجه قرار داد و ساماندهی محوطه‌های عملیاتی در گمرک را یک ضرورت دانست و بر اهمیت و ساماندهی موثر موضوعاتی از قبیل ورود و خروج، حفظ آراستگی، نظم در تردد، پرهیز از پراکندگی، پارک خودرو، متحدالشکل شدن لباس پرسنل یگان حفاظت از سوی حراست خاطرنشان کرد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های دیگر مجموعه حراست، نظارت بر حسن اجرای تعهدات سازمان‌های همجوار است، اظهار کرد: حراست گمرک می بایست به نحوه انجام تعهدات این سازمان‌ها دقت کند چراکه عدم انجام تعهدات آنها به حساب گمرک گذاشته می‌شود و ما باید بر اساس وظایف ذاتی و با توجه به روح قانون، مطالبه‌گر از سازمان‌های همجوار باشیم چراکه این مطالبه‌گری بدون تردید در جهت تسهیل تجارت خارجی کشور خواهد بود.

رصد و پوشش تصویری کامل و دقیق در گمرکات اجرایی و تجهیز دوربین‌ها، لزوم تسلط کارکنان حراست بر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، حضور میدانی و بازدید مداوم از محوطه های عملیاتی، تاکید بر داده‌محوری و کمی‌سازی در گزارش‌های تحلیلی، تسلط نسبی به انجام کار با دستگاه‌های آشکارساز، حفظ حرمت و حفظ اسرار اشخاص ولو خطاکار به موازات انجام وظیفه طبق روال قانونی، کنترل بر نحوه استفاده خدمت‌گیرندگان از کارت‌های بازرگانی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از آنها از دیگر توصیه‌ها و دستورات رئیس کل گمرک خطاب به مسئولین حراست در این کارگاه آموزشی بود.

معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: مسئولین حراست در دفاع قاطع از وجهه گمرک در برابر برچسب های ناروا و حرف خلاف واقع در جلسات و نشست‌های استانی لحظه‌ای درنگ نکنند و دفاع از عملکرد عموم پرسنل زحمتکش در گمرک را به طور جدی سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-10-02 10:52

افزودن دیدگاه جدید