کد مطلب: 

283123

معاون علمی رئیس جمهور در پاسخ به سیتنا: زیست بوم شرکت‌های خلاق با محوریت محتوا و رسانه‌ها شکل می‌گیرد

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: شرکت خلاق شرکت‌هایی هستند که فناوری و خلاقیت را با هم دارا هستند، اما نوآوری آنها تنها در خلاقیت است و در معاونت علمی به دنبال این هستیم که زیست بوم شرکت‌های خلاق را توسعه جدی دهیم که در این زیست بوم یکی از مهمترین موضوعات محتوا و رسانه‌ها هستند.
معاون علمی رئیس جمهور در پاسخ به سیتنا: زیست بوم شرکت‌های خلاق با محوریت محتوا و رسانه‌ها شکل می‌گیرد

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه نشست خبری معرفی نظام های جدید ارزیابی شرکت های دانش بنیان در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون امکان ارزیابی رسانه‌ها و موسسات مطبوعاتی برای حضور در حوزه خلاق و دانش بنیان، گفت: ما در معاونت علمی حوزه ای تحت عنوان شرکت های خلاق داریم که زیست بوم آن از دو الی سه سال پیش شکل گرفته است و در کل منظور از شرکت های دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که فناوری و خلاقیت را با هم دارا هستند، اما نوآوری آنها عمدتا در فناوری است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، تاکید کرد: منظور از شرکت خلاق نیز شرکت هایی هستند که فناوری و خلاقیت را با هم دارا هستند، اما نوآوری آنها تنها در خلاقیت است و ما در معاونت علمی به دنبال این هستیم که زیست بوم شرکت‌های خلاق را توسعه جدی دهیم که در این زیست بوم یکی از مهم ترین موضوعات محتوا و رسانه‌ها هستند.

دهقانی همچنین در نشست خبری معرفی نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان این سازمان، اظهار کرد: این نشست خبری مهم ترین نشستی است که تا پایان دوره خواهیم داشت و مهمترین اتفاق زیربنایی موضوع این جلسه، اساس کل جریان اقتصاد دانش بنیان کشور است و مطالعات علمی ستادهای توسعه دانش بنیان در مفهوم دانش بنیان بر مبنای قانون است و در قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، میزان و حدود حمایت از دانش بنیان ها بسته به سبک تکنولوژی آنها مشخص می شود.

معاون علمی رئیس جمهور در پاسخ به سیتنا: زیست بوم شرکت‌های خلاق با محوریت محتوا و رسانه‌ها شکل می‌گیرد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، ادامه داد: از این قانون ۱۰ الی ۱۲ سال می گذرد و تا ۱۰ سال آن به خوبی اجرا شده است به گونه ای که اگر در سال ۹۰ حدود ۵۰ شرکت دانش بنیان داشتیم، در حال حاضر این تعداد به حدود ۹ هزار شرکت رسیده است و ابعاد و توسعه بازار آنها در مقایسه با گذشته متفاوت است.

وی، تاکید کرد: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بسیار گسترده است و به دنبال آن، آیین نامه ارزیابی و حمایت دانش بنیان ها ارتقا یافته است و سعی می کنیم با جمع کردن نظرات شرکت ها، نقاط مثبت را تقویت کنیم و نقاط منفی را پوشش دهیم تا در حوزه اقتصاد دانش بنیان توسعه داشته باشیم و نگرش کلی این آیین نامه است که شرکت های دانش بنیان را بر اساس پیچیدگی قضاوت نکنیم و در تعریف فهرست، محصولات، خدمات، فعالیت های دانش بنیان در نظر گرفته شود و این سه دسته که بالاتر در فهرست قرار خواهند گرفت و اینکه شرکت های دانش بنیان چقدر تاثیر ملی دارند و در جهت رشد ملی نقش دارند بسیار حائز اهمیت است و میزان بهره وری شرکت های دانش بنیان از نیروهای متخصص، اشتغالزایی و تاثیرگذاری برای جلوگیری خروج ارز در کشور از دیگر مسائل مهم می توان برشمرد.

دهقانی فیروزآبادی، خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان متناسب با نیاز تنظیم شده است و شرکت های نوپا نیاز به حمایت بیشتری دارند و در حال حاضر ۸۰ درصد کل شرکت های دانش بنیان، مالیات‌شان کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است و نیاز به معافیت مالیاتی دارند و در همین راستا حمایت ها به گونه ای است که شرکت های توسعه یافته، اعتباری برای سرمایه گذاری دریافت می کنند و باید در این راستا از نوپاها نیز استفاده کنند، زیرا معتقدیم که شرکت های نوپا از دل دانشگاه ها هستند.

معاون علمی رئیس جمهور در پاسخ به سیتنا: زیست بوم شرکت‌های خلاق با محوریت محتوا و رسانه‌ها شکل می‌گیرد

گفتنی است؛ ارزیابی شرکت ها در دوره های دو یا سه ساله به صورت مقطعی و لحظه ای انجام می شود و مسیر رشد طی شده توسط شرکت ها در طول زمات در ارزیابی ها و حمایت ها در نظر گرفته می شود. در مدل فعلی شاخص های ارزیابی برای همه شرکت ها اعم از نوپا، متوسط و بزرگ و تولیدی و خدماتی تقریبا یکسان است.

نظام ارزیابی فعلی صرفا بر موضوع سطح پیچیدگی تکنولوژی تمرکز دارد و حمایت از شرکت ها متناسب با نیاز واقعی آنها و بر اساس سطح نبوغ و رشد شرکت ها نیست و اثربخشی حمایت اندازه گیری نمی شود.

در نظام فعلی از مشارکت سایر بازیگران زیست بوم از جمله ستادهای توسعه فناوری و پارک های فناوری استفاده نمی شود و به اولویت های آنها توجه کافی نمی شود.

رویکرد پیشنهادی معاونت علمی برای آینده، حمایت از فعالیت های نوآورانه با هدف ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری با نقش آفرینی همه بازیگران است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-07-24 11:52

افزودن دیدگاه جدید