کد مطلب: 

280856

جنگ آمریکا علیه صنعت تراشه‌سازی چین؛ اپل قرارداد بزرگ نیمه‌رسانا با تولیدکننده آمریکایی بست

شرکت فناوری اپل، سازنده آیفون، می‌گوید که یک قرارداد چند میلیارد دلاری با شرکت «برادکام»، شرکت الکترونیکی آمریکایی سازنده تراشه، برای استفاده بیشتر از قطعات ساخت آمریکا بسته است.
جنگ آمریکا علیه صنعت تراشه‌سازی چین؛ اپل قرارداد بزرگ نیمه‌رسانا با تولیدکننده آمریکایی بست

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، بر اساس این قرارداد چند ساله، این دو شرکت آمریکایی قطعات نیمه‌رسانا (نیمه‌هادی) را که در آمریکا طراحی و تولید خواهند شد، برای دستگاه‌های جی-۵ توسعه خواهند داد.

اپل می‌گوید این معامله بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری ۴۳۰ میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۲۱ برای کمک به اقتصاد ایالات متحده آمریکا تعهد کرد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مناقشه تجاری حول صنعت فناوری بین واشنگتن و پکن تشدید شده است.

مناقشه طولانی‌مدت بین دو کشور باعث شده است که آمریکا یک سری اقدامات را علیه صنعت تراشه‌سازی چین اعمال کند و میلیاردها دلار برای تقویت بخش نیمه‌رسانا در کشورش سرمایه‌گذاری کند.

در ماه‌های اخیر، غول‌های فناوری آمریکا به دلیل اتکای خود به تولیدکنندگان و قطعات چینی تحت نظارت و واکاویی بیشتر از طرف نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قرار گرفته‌اند.

اپل به تدریج زنجیره‌های تامین قطعات خود را متنوع کرده است، به طوری که اکنون شمار بیشتری از قطعاتش در کشورهایی مانند هند و ویتنام ساخته می‌شوند.

سال گذشته، اپل اعلام کرد که نیمه‌رساناها را از یک کارخانه در آمریکا خواهد خرید؛ آن کارخانه توسط غول تراشه‌سازی تایوانی «تی‌اِس‌اِم‌سی» در ایالت آریزونا در دست ساخت بود.

در سال ۲۰۲۲، اپل همچنین اعلام کرد که قصد دارد آیفون ۱۴ را در هند تولید کند که نقطه عطفی در استراتژی این شرکت برای تنوع بخشیدن به تولیداتش در خارج از چین است.

این اقدام اپل فعالیت‌های تولیدی این شرکت در هند را گسترش داده است؛ اپل از سال ۲۰۱۷ آیفون‌ها را در ایالت جنوبی تامیل نادو تولید می‌کند.

ماه گذشته، اپل اولین فروشگاه‌های هندی خود را در مومبای (بمبئی)، مرکز مالی هند، و دهلی، پایتخت کشور، راه‌اندازی کرد.

بر اساس تازه‌ترین قرارداد، که روابط تجاری موجود اپل با برادکام را گسترش می‌دهد، اجزای دستگاه‌های اپل در کلرادو و سایر بخش‌های ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته خواهند شد.

تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، در بیانیه‌ای گفته است: «ما از انجام تعهداتی که از نبوغ و خلاقیت و روحیه نوآورانه تولیدات آمریکایی استفاده می‌کند، در شوق و هیجان هستیم.»

تنش‌ها بین آمریکا و چین در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در اوایل این هفته، چین در اولین اقدام عمده خود علیه یک سازنده تراشه آمریکایی، اعلام کرد که محصولات تولیدی «میکرون تکنولوژی»، غول آمریکایی سازنده تراشه‌های حافظه، یک خطر امنیت ملی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-05-24 16:43

افزودن دیدگاه جدید