کدخبر :280570 پرینت
27 اردیبهشت 1402 - 10:43

ببینید| سفرهای استانی جانشین وزیر ارتباطات پیرامون پیگیری روند پیشرفت ابرپروژه فیبرنوری از استان‌های مازندران و گلستان کلید خورد

در راستای تحقق وعده وزیر ارتباطات برای اجرایی کردن پروژه فیبرنوری در سراسر کشور تا سال 1403، سفرهای قائم مقام وزیرارتباطات در حوزه ارتباطات به مناطق مختلف کشور با سفر به استان های مازندران و گلستان در تاریخ 21 و 22 اردیبهشت ماه 1402، به منظور بررسی روند پیشرفت این مگاپروژه (ابرپروژه) و رفع موانع و چالش‌های اجرای آن، آغاز شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، از مزایای فیبرنوری در مقایسه با سیم‌های مسی می توان به قیمت ارزان تر، ظرفیت بالاتر، مصرف برق پایین تر، پایداری و سرعت بیشتر، امنیت بالاتر، اشتغال زایی، کاهش مصرف انرژی، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه سرمایه گذاری توسعه شبکه پهن باند، توسعه نسل پنجم ارتباطی، کاهش شکاف دیجیتالی و غیره اشاره کرد.

گام نخست اجرای پروژه فیبرنوری؛ ارائه ۲۰ میلیون پورت تا پایان دولت سیزدهم

فیبرنوری

تامین، راه‌اندازی و تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای استفاده منازل و کسب‌وکارها، حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد، اما بنا بر قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است تا پایان دولت سیزدهم و ظرف مدت سه سال و چند ماه این پروژه به نتیجه برسد. این طرح اهدافی همچون ایجاد یک شبکه پایدار، پرسرعت و ایمن را دنبال می‌کند.

برای اینکه پروژه فیبرنوری منجر به افزایش سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیتی شود، باید برای کاربران و اپراتورها به موازات یکدیگر ایجاد تسهیلات کرد تا کاربران به سمت استفاده از این امکان بروند و اپراتورها برای مشارکت در راه‌اندازی فیبرنوری در سراسر کشور تمایل پیدا کنند.

پروژه فیبرنوری؛ طرح ملی راهبردی برای راه اندازی شبکه اینترنت پرسرعت و با کیفیت

عیسی زارع پور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، هفتم اردیبهشت ماه سال 1401 در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، طرح ملی بسیار راهبردی برای راه اندازی شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور است که طبق مصوبه هیات دولت، قرار شد، 8 درصد از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری شود. با اجرای این طرح، در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون پوشش فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها ایجاد کنیم.

از طرف دیگر، با امضای تفاهم‌نامه میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ اپراتور ثابت و همراه عملاً عملیات اجرایی کلان‌پروژه «توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری» آغاز شد. شرکت‌های آسیاتک، شاتل، های‌وب، صبانت، پیشگامان، ایرانیان‌نت، فناپ‌تلکام، مبنا‌تلکام و اپراتور رایتل با استقبال از اجرای این پروژه تفاهم‌نامه را امضا و کار اجرایی را در ۹ شهر منتخب آغاز کردند کردند. بدین‌ترتیب هشت شرکت نخست هر کدام با انتخاب یک کلان‌شهر و برخورداری از امتیازات و حمایت‌های قانونی دولت از این پروژه برای ایجاد دسترسی یک میلیون پورت فیبر نوری متعهد شدند.

سرعت بخشی در اجرای پروژه فیبرنوری و رفع موانع در استان مازندران

فیبرنوری

در همین راستا، امیر محمدزاده لاجوردی، جانشین وزیر در امور ارتباطات، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری، با سفر به دو استان مازندران و گلستان، از پیشرفت پروژه فیبرنوری کسب‌وکار و منازل بازدید کرد و پیگیر روند اجرایی و رفع موانع این پروژه شد.

به گزارش سیتنا، بازدید جانشین وزیر ارتباطات پیرامون اجرای طرح ملی توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها و پوشش ۲۰ میلیون خانوار در دولت سیزدهم، از روز پنجشنبه، 21 اردیبهشت ماه سال جاری(1402) با سفر به استان مازندران و شهر بابل آغاز شد.

در دیدار لاجوردی با استاندار مازندران، فرماندار و شهردار بابل و برخی از مدیران این استان گزارشی از روند اجرای پروژه در بابل، موانع و مشکلات اجرایی توسعه فیبر در سایر شهرستان‌های این استان از سوی اپراتورها را ارائه شد.

فیبرنوری

نخستین جلسه لاجوردی با فرمانداری بابل بود. در این جلسه ضمن تشریح پیشرفت پروژه فیبرنوری کسب‌وکار و منازل در استان، از موانع و مشکلات این پروژه نیز گفته شد. همچنین بر بهره برداری بهتر از پروژه به منظور استفاده بهتر و با کیفیت تر مردم نیز تاکید شد.

به دستور امیرلاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات به اپراتور ایرانسل، مقرر شد که پروژه فیبرنوری در بابل یک ماه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد.

لازم به ذکر است مقدار شبکه اجرا شده تاکنون در شهر بابل ، ۵۰ کیلومتر و اتصال ۲۵ سایت به فیبر انجام شده است. طراحی انجام شده برای ایجاد شبکه فیبر نوری در شهر بابل شامل ۱۱۸ کیلومتر (علاوه بر ۵۰ کیلومتر) می باشد.انجام پروژه فیبر نوری در شهر بابل در سه فاز انجام خواهد شد و دسترسی ۸۰ هزار خانوار بابلی به اینترنت پایدار، امن و پرسرعت بر بستر فیبر نوری مقدور خواهد بود. این پروژه در فاز نخست حدود ۲۵هزار خانوار و در فاز دوم ۳۰ هزار و در فاز سوم به ۲۵ هزار خانوار بابلی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

فیبرنوری

در ادامه نیز معاون وزیر ارتباطات به یکی از نقاط اجرای پروژه فیبر نوری در بابل رفت و به صورت مستقیم از مراحل ابر پروژه فیبرنوری بازدید کرد.

اپراتور ایرانسل عهده دار اجرای پروژه فیبرنوری در بابل است و در این بازدید نیز مدیران ایرانسل، شهردار بابل، رئیس رگولاتوری را همراهی کردند و همچنین از مرکز ایرانسل در این استان دیدن کردند.

فیبرنوری

در این بازدید گزارشی از مراحل اجرایی پروژه فیبرنوری و گزارشی در حوزه زیرساختی و ارتباطی توسط اپراتور ایرانسل داده شد و همچنین در ادامه این بازدید، لاجوردی از مرکز مانیتورینگ و ارائه خدمات ایرانسل بازدید کردند.

فیبرنوری

همچنین ایشان به عنوان راهبر شرکت ارتباطات زیرساخت، از وضعیت تجهیزات و زیرساخت های ارتباطی در مرکز ایرانسل مطلع شد.

فیبرنوری

جلسه با استاندار مازندران سومین جلسه از اولین روز بازدید لاجوردی از استان مازندران بود.

وی در این دیدار با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۳، 20 میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار میگیرند،گفت: به منظور کمک به توسعه مطلوب این پروژه در استان مازندران، تمامی مدارس این استان به صورت رایگان به شبکه فیبر نوری متصل می شوند.

فیبرنوری

به گزارش سیتنا، سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران نیز با اشاره به آمادگی تمامی نهادهای مرتبط جهت توسعه فیبر نوری در این استان اظهار کرد: استان مازندران ظرفیت بالایی در صنعت گردشگری و جذب توریست دارد که امیدواریم با توسعه فیبر نوری و پوشش صد در صدی منازل و کسب و کارها، شعار "طعم شیرین فناوری" در این استان محقق شده و به گسترش صنعت توریسم کمک کند.

تلاش برای رفع موانع موجود در استان، سرعت بخشی به اجرای پروژه و پوشش کامل خانوارها به فیبر نوری از موضوعات دیگری بود که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این نشست مطرح کرد.

گفتنی است، مقدار شبکه اجرا شده تاکنون، ۵۰ کیلومتر و اتصال ۲۵ سایت به فیبر انجام شده است. طراحی انجام شده برای ایجاد شبکه فیبر نوری در شهر بابل شامل ۱۱۸ کیلومتر (علاوه بر ۵۰ کیلومتر) می باشد.انجام پروژه فیبرنوری در شهر بابل در سه فاز انجام خواهد شد و دسترسی ۸۰ هزار خانوار بابلی به اینترنت پایدار، امن و پرسرعت بر بستر فیبر نوری مقدور خواهد بود. این پروژه در فاز نخست حدود ۲۵هزار خانوار و در فاز دوم ۳۰ هزار و در فاز سوم به ۲۵ هزار خانوار بابلی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

قائم مقام وزارت ارتباطات در این سفر تاکید کرد: ما به ازای هر شهر به غیر از مرکز استان برای هر خانوار که تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفت, یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به اپراتور مشوق می دهیم و برای خانوارهایی که در مراکز استانها قرار دارند ۵۰۰ هزار تومان تخصیص خواهیم داد.

لاجوردی اظهار کرد: هر اپراتوری که مسئول پوشش هر شهری است باید مدارس و مراکز درمانی را به صورت کاملا رایگان تحت پوشش فیبر نوری قرار دهد و یک سال هم سرویس رایگان به همراه مودم رایگان به مدارس ارائه بدهد.

در ادامه این سفر استانی، رئیس رگولاتوری به استان گلستان و شهرستان گرگان سفر کرده و روند پروژه فیبرنوری کسب و کار و منازل در این منطقه را طی جلساتی با استاندار، فرماندار و مسوولان اپراتور مربوطه در این استان، پیگیری کرد.

در بدو ورود به این استان، افتتاح پروژه فیبر در مدارس را از مدرسه ستارزاده شهرستان گرگان آغاز کردند که از دیگر اقداماتی بود که در سفر جانشین وزیر ارتباطات به استان گلستان عملیاتی شد.

دیدارهای لاجوردی با استاندار و فرماندار استان یکی پس از دیگری در روز پنجشنبه برگزار شد و به بررسی رفع موانع و مشکلات اجرای پروژه فیبرنوری در این استان پرداخته شد.

فیبرنوری

اپراتور های وب، اپراتوری است که در این استان عهده دار اجرای مگا(ابر پروژه) فیبرنوری کسب و کار و منازل است.

فیبرنوری

در سفر به استان گلستان مدیرعامل های وب به عنوان مجری طرح و مدیرکل ارتباطات استان گلستان همراه بودند.

فیبرنوری

مدیرعامل های‌وب در بازدید لاجوردی از عملیات اجرایی این پروژه وی را همراهی کرد. در این دیدار نقشه اجرایی پروژه فیبرنوری به جانشین وزیر در حوزه ارتباطات تشریح شد.

گفتنی است که این سفرها و دیدارها  به منظور هماهنگی اجرای پروژه FTTX (توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری) با حضور قائم مقام وزیر در حوزه ارتباطات در استان مازندران و گلستان تشکیل شد.

دکتر امیرلاجوردی با اشاره به ابلاغات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت‌های FCP دارای پروانه فعالیت در حوزه راه اندازی بستر فیبر نوری تاکید کرد: با توجه به اهمیت اجرای این طرح که در تکمیل شبکه ملی اطلاعات ، توسعه زیرساخت ها و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت بسیار اثرگذار است.

استان گلستان، پیشرو در توسعه ارتباطات و تکمیل پروژه فیبرنوری

فیبرنوری

امیر محمدزاده لاجوردی، در دیدار با استاندار گلستان گفت: این استان به عنوان استان پیشرو در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته جایگاه مناسبی در توسعه و تکمیل لایه زیرساخت کسب کند و توسعه و تکمیل فیبرنوری در گرگان این موضوع را اثبات می کند.

معاون وزیر و رئیس رگولاتوری عنوان کرد: استان گلستان جزء استان های اول است که در آستانه کامل شدن پوشش فیبر نوری بوده و به زودی شاهد تکمیل پوشش فیبرنوری در تمامی شهرهای استان گلستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فیبر نوری و انتقال داده در بستر آن به معنای ارتقای ۱۰۰ برابری سرعت شبکه انتقال است، افزود: این موضوع نوید دهنده ایجاد زیرساخت مناسب ارتباطی و حرکت به سمت تکمیل لایه اول شبکه ملی اطلاعات یعنی لایه زیرساخت است.

فیبرنوری

در این مراسم استاندار گلستان گفت: با هماهنگی انجام گرفته استانداری گلستان، معاونت ها، فرمانداران و شهرداران و به طور کل تمامی دستگاههای مرتبط بسیج شده اند تا پروژه پوشش فیبرنوری استان با سرعت و بهترین کیفیت در استان اجرا شود و انتظار داریم به زودی با اتصال منازل ، کسب و کارها، مدارس ، بیمارستانها، دانشگاههای دولتی و حوزه های علمیه گلستان به بستر فیبرنوری شاهد تحقق شعار گلستان،سرزمین هوشمند باشیم.

به گزارش سیتنا، جانشین وزیر در امور ارتباطات با قدردانی از همکاری و حمایت های استاندار گلستان بیان کرد: همراهی معاونت ها و شهرداری ها برای اجرای پوشش فیبرنوری در گلستان قابل ستایش بوده و امید داریم با این همراهی تا پایان هفته دولت شاهد تکمیل اتصال فیبرنوری در این استان باشیم.

در این جلسه معاون استاندار نیز گزارشاتی از پیشرفت پروژه اعلام کرد. این استان دارای پوشش 97 درصدی است و سه درصد باقیمانده به دلیل وجود روستاهای صعب العبور می باشد که مقرر شد تا پایان نیمه اول 1402 این روستاها نیز تحبت پوشش قرار گیرند و این استان به نخستین استان با پوشش 100 درصدی تبدیل شود.

همراهی چشمگیر مسوولین استان با پروژه فیبرنوری کسب و کار و منازل، از معاونین ستادهای مختلف گرفته تا فرماندارهای مناطق و استانداری برای رفع مشکلات این پروژه نیز در گزارشی به لاجوردی تشریح شد.

جمعه 22 اردیبهشت ماه سال جاری، جانشین وزیر ارتباطات در امور ارتباطات با سفر به شهرستان چالوس و دیدار با فرماندار این استان از روند پروژه فییرنوری کسب و کار و منازل مطلع شد.

فیبرنوری

امیر محمدزاده لاجوردی در حاشیه این سفر در دیدار با فرماندار چالوس اعلام کرد: با ۶۰ کیلومتر حفاری و فیبرگذاری و اتصال ۳۰ کابینت در سطح شهر، تمامی خانوار این شهر تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته اند.

جانشین وزیر در امور ارتباطات گفت: با توجه به پوشش ۱۰۰ درصدی شهر چالوس، در صورت درخواست کاربران، اتصال فیبر نوری برای آنها ایجاد می شود.

وی با اشاره به تعهد پوشش ۲۰ میلیون فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳ در کشور عنوان کرد: عملیات اجرایی فیبر نوری اپراتور آسیاتک در شهرهای نشتارود، عباس آباد، سلمانشهر و خرم آباد نیز در حال انجام است.

فیبرنوری

هنرستان فنی و حرفه ای قربانی در این استان، از مدارسی بود که پروژه FTTx با سرعت 900 مگابیت بر ثانیه در آن عملیاتی شد.

لاجوردی

امیر محمدزاده لاجوردی در آیین بازدید از روند اجرای طرح فیبرنوری و اتصال آزمایشی هنرستان زنده یادقربانی شهر پالوجده چالوس به این شبکه افزود: عزم و اراده این دولت برای فراهم سازی زیرساخت ها در اجرای طرح بسیار جدی است و تمام تلاش این وزارتخانه آن است تا فضاهای کسب و کار بر بستر اینترنت زیرپوشش این شبکه قرار گیرند.

وی اظهار داشت: این طرح با جدیت در سطح کشور اجرایی شده و سال گذشته دست کم سه میلیون خانوار، امسال ۱۰ میلیون خانوار و سال آینده هم برنامه ریزی شده حدود ۲۰ میلیون خانوار زیرپوشش این شبکه قرار گیرند و سه میلیون خانوار سال گذشته زیرپوشش این شبکه قرار گرفتند.

به گزارش سیتنا، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد : امروز در بسیاری از کشورهای دنیا اجرای این طرح حدود هشت تا ۱۰ سال زمان می برد درحالی که تمام اراده دولت آن است که تا پایان سال آینده این طرح را به سرانجام برسد و همه خانوارها از مزیت آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به آنکه این دولت درصدد است در سه گام واحدهای آموزشی را به شبکه فیبرنوری متصل کند، افزود: در گام نخست حدود ۳۰ هزار واحد تا پایان شهریور، گام دوم ۶۰ هزار واحد تا پایان امسال و تاپایان سال آینده هم این آمار به ۱۰۰ هزار واحد خواهد رسید و این تعداد واحد آموزشی به اینترنت پرسرعت و کیفیت بسیار بالا مجهز می شوند.

این مسوول اظهار کرد: سرعتی که فیبرنوری دارد بیش از ۱۰۰ برابر وضعیت موجود است و نکته دیگر مدنظر توسعه متوازن فیبرنوری هم بسیار حائز اهمیت است و افزون بر برخودرای از اینترنت پرسرعت، مناسب و با کیفیت فقط منحصر در شهر باشد این رویه مورد قبول نیست و بنابراین دارد تمام نقاط شهری و روستایی شهرستان چالوس و دیگر مناطق مازندران هم بروز چنین اتفاقی شاهد باشیم.

قائم مقام وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به آنکه هفته آینده با حضور رییس جمهور در آیینی سه میلیون خانوار زیرپوشش فیبرنوری قرار می گیرند، گفت: خانوار های شهر چالوس هم که بیش از ۳۰ هزار خانوار هستند از این مزیت بهره مند می شوند.

لاجوردی یادآور شد: یکی دیگر از ماموریت های این دولت برخورداری از اینترنت در نقاط روستایی بالای ۲۰ خانوار و پوشش ۱۰۰ درصدی فیبرنوری تمامی شهرها است و امیدوارم و بابت این موضوع برنامه ریزی شده سال آینده چنین جشنی بگیریم و ضمن آنکه جمعیت بیش از ۳۰ هزار خانواری شهر چالوس هم هفته آینده همزمان با حضور رییس جمهور زیرپوشش شبکه فیبرنوری قرار خواهند گرفت.

درپایان این آیین هنرستان زنده یاد قربانی شهر پالوجده چالوس به صورت آزمایشی به شبکه فیبرنوری متصل شد و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات، تاکید کرد: تمامی مدارس، مراکزعلمی و بیمارستان ها هم باید به این شبکه متصل و مدت یکسال از خدمات رایگان براساس تعهدات شرکت آسیاتک بهره مند شوند.

فیبرنوری

لاجوردی همچنین در ادامه از محل عمرانی پروژه فیبرنوری کسب و کار و منازل در چالوس بازدید کرد.

فیبرنوری

نکته قابل ذکر در این بازدید ها، پوشش یکسان پیمانکاران و مجریان طرح پروژه فیبرنوری در کشور بود که به منظور آگاهی مردم و هماهنگی بیشتر پیمانکاران با دستور رگولاتوری و طراحی سازمان تنظیم مقررات با لوگوهای مرتبط با هر شرکت به پیمکانکاران اجرایی هر استان داده شده بود.

فیبرنوری

در این بازدید تاکید لاجوردی بر اتصال هرچه سریع تر مدارس و دانشگاه ها به پروژه فیبرنوری کسب و کار و منازل بود که با پوشش رایگان از طرف دولت انجام خواهد شد. قابل ذکر است که اگر مدرسه ای به صورت کامل و با تمام تجهیزات به این پروژه متصل شود، هزینه آن به اپراتور باز خواهد گشت و مشوقی برای اپراتورها نیز خواهد بود.

فیبرنوری

به ازای هر مدرسه 8 میلیون و 500 هزار تومان به اپراتور داده خواهد شد و این در حالیست که اپراتور مودم رایگان به همراه یکسال اینترنت رایگان به مدرسه اهدا کند.

برای مشاهده گزارش تصویری از این سفرهای استانی جانشین وزیر ارتباطات اینجا کلیک کنید.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.