کد مطلب: 

278853

نمایندگان مجلس: وزارت ارتباطات مسوول پیگیری رفع مشکل ساعت در سامانه‌هاست/ کوتاهی‌‌ها در رفع سریع مشکل، پیگیری می‌شود

با گذشت بیش از یک هفته از عدم تغییر ساعت تابستانی در کشور و ادامه اختلال در گوشی‌های تلفن همراه، سامانه‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، اگرچه وزارت ارتباطات با انتشار اطلاعیه‌ای تنها مسوولیت پیگیری رفع مشکل تنظیم ساعت در گوشی‌های تلفن همراه را پذیرفته است که آن مشکل هم همچنان باقی‌ است، اما نمایندگان مجلس به سیتنا تاکید کردند که وزارت ارتباطات مسوول پیگیری رفع مشکل ساعت در تمامی سامانه‌ها نیز هست و کوتاهی‌‌ها در رفع سریع این مشکلات پیگیری می‌شود.
نمایندگان مجلس: وزارت ارتباطات مسوول پیگیری رفع مشکل ساعت در سامانه‌هاست/ کوتاهی‌‌ها در رفع سریع مشکل پیگیری می‌شود

به گزارش سیتنا، در دهه‌های اخیر، همزمان با شروع سال نو در ایران، ساعت هم تغییر می‌کرد و تابستانی می‌شد، اما امسال در ایران ساعت‌ها تغییر نکرد و ساعت زمستانی (ساعت واقعی) باقی ماند. منتهی به دلیل عدم هماهنگی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم، عدم تغییر ساعت، اختلالات محسوسی در تنظیمات گوشی‌های تلفن همراه و سامانه‌های و سیستم‌های دیجیتالی پیش آورد که بخشی از آن همچنان ادامه دارد.

به دنبال وقوع این مشکلات در تایم زون، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برای اینکه در گوشی‌های تلفن همراه، عدم تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار رخ دهد؛ لازم است دو اقدام انجام گیرد؛ ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای جهانی بر مبنای این سیاست جدید (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیش‌بینی‌های لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و تمام تغییرات لازم در سامانه‌ها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است. اقدام دیگر نیز در سمت گوشی کاربران است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بین‌المللی باید نسخه‌های به روزرسانی گوشی‌های تلفن همراه خود را منتشر می‌کردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار انجام گیرد. بیشتر تولید کنندگان گوشی نیز نسخه‌های به روزرسانی شده خود را منتشر کرده‌اند، اما در برخی گوشی‌های تلفن همراه که تنظیمات توسط تولید کننده به روز نشده‌اند، با مشکل مواجه شدند. لذا پیگیری لازم از سایر تولید کنندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشته‌اند در حال انجام است تا این مشکل رفع شود. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه راهنمایی به کاربران خود در مورد تنظیم و به روزرسانی هستند.در همین حال، عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران باعث بروز مشکل در برخی سایت‌ها علی الخصوص سایت‌های خبری با بروز رسانی جهانی به دلیل مشکل در تنظیم تایم زون شده است.(خبر)

به استناد اطلاعیه رگولاتوری، این سازمان تنها خود را مسوول پیگیری تنظیم ساعت در گوشی‌های تلفن همراه اعلام کرده است و مشخص نیست مسوول پیگیری رفع مشکل ساعت در سامانه‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کدام نهاد یا سازمان است. البته مشکل تنظیم ساعت گوشی‌های تلفن همراه هم در تعدادی از آنها همچنان باقی است.

در همین راستا، خبرنگار سیتنا موضوع را از برخی نمایندگان مجلس پیگیری کرد.

دعوت کمیسیون صنایع مجلس از وزارت ارتباطات برای رفع مشکل ساعت در سامانه‌ها

روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، پیرامون مشکل عدم تغییر ساعت تابستانی در سامانه‌ها و پیگیری مجلس از مسوولین مربوطه به سیتنا، گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه مجلس تعطیل است، امکان دعوت از مسوولان وزارت ارتباطات برای پیگیری موضوع را نداشته‌ایم، اما به محض آنکه تعطیلات نوروزی مجلس تمام شود از مسوولان مربوطه دعوت می‌کنیم تا با حضور در کمیسیون، پاسخگوی این مشکل باشند.

کوتاهی‌ها در رفع سریع مشکل ساعت سامانه‌ها پیگیری می‌شود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز پیرامون این موضوع به خبرنگار سیتنا، گفت: نمی‌دانم چرا برای این موضوع به موقع اقدام نشده است. مسوولان باید به موقع پیگیر این موضوع شوند و مقصر را پیدا کنند.

وی ادامه داد: قانون کشور باید انجام شود و مسوولان مربوطه نیز پیگیری کنند و کوتاهی اگر صورت گرفته است، باید سریعا پیگیری شود. ما نیز در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

وزارت ارتباطات مسوول پیگیری رفع مشکل ساعت در سامانه‌هاست

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در پاسخ به سوال سیتنا پیرامون موضوع عدم تغییر ساعت تابستانی و مشکلاتی که برای اپلیکیشن ها و سایت ها پیش آمده، گفت: قطعا موضوع پیچیده ای نیست و قابل حل است.

وی ادامه داد: نرم افزارها بر اساس قوانین قبلی که یک ساعت تغییر می کرد، تنظیم شده‌اند و لذا نیازمند بازنگری هستند و گاهی ممکن است طراح یا فروشنده نرم افزار در دسترس نباشد، ولی کار پیچیده ای نیست.

سیاهکلی، افزود: وزارت ارتباطات باید پیگیر موضوع باشد و ما نیز در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (9 رای)
سیتنا 3
2023-03-29 10:13

افزودن دیدگاه جدید