کد مطلب: 

278723

نقش صندوق نوآوری در تسهیل‌گری رشد پرشتاب شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تقویت صندوق نوآوری می‌تواند تسهیل‌گر رشد پرشتاب شرکت‌های دانش‌بنیان در سال «مهار تورم، رشد تولید» باشد.
علی وحدت

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۲ اظهار امیدواری کرد که این صندوق در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام «مهار تورم، رشد تولید» مزین شده است بتواند گام‌های موثرتری را در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بردارد و خدمات بیشتری را به زیست‌بوم نوآوری کشور ارائه کند.

به گفته وی، در طول سال‌های گذشته روزانه بر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزوده شده است و سهم این شرکت‌ها از اقتصاد کشور نیز رو به افزایش است.

وحدت در ادامه درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در سال «مهار تورم، رشد تولید» نیز گفت: محصولات دانش‌بنیان‌ به دلیل برخورداری از فناوری‌های پیشرفته از ارزش افزوده بالاتری نسبت به محصولات سایر کسب‌وکارهای سنتی و متعارف بهره‌مند هستند، بنابراین اگر بگوییم شرکت‌های دانش بنیان یکی از موتورهای رشد پایدار اقتصادی کشور هستند، پربیراه نگفته‌ایم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به رشد تعداد شرکت‌های دانش بنیان در سال 1401 که به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بود، این رشد را خوب اما ناکافی دانست و گفت: افزایش معنادار شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی بیشتر آنها در اقتصاد کشور هدف راهبردی ما است که امیدواریم در افق نزدیک به آن دست یابیم. اگر به سیاست‎‌های کشورهای منطقه و فراتر از آن یک نگاهی اجمالی بیندازیم می‌بینیم که راه را در توسعه اقتصاد دانش بنیان به درستی شناخته‌ایم، بنابراین غفلت از این هدف بزرگ، اقتصاد کشور را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهد کرد.

وی سال 1401 را از دو جهت برای صندوق نوآوری و شکوفایی حائز اهمیت خواند و گفت: در سال گذشته صندوق نوآوری توانست با وجود محدودیت منابع و با اینکه ریالی به سرمایه این صندوق افزوده نشد، همه رکوردهای قبلی خود در خدمت‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان را بشکند. همچنین با تصویب هیات امنای صندوق نوآوری و تایید رئیس‌جمهور قرار است سرمایه صندوق طی پنج به 100 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که می‌تواند منشأ تحولی بزرگ در تامین مالی حوزه نوآوری در کشور باشد.

وحدت با اشاره به اینکه امروز پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه علم و فناوری باعث تقویت اقتدار ملی و قدرت نرم کشور شده است، تاکید کرد: امروز صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد تخصصی در زمینه تامین مالی حوزه نوآوری در کشور مشغول به فعالیت است، لذا تقویت این صندوق می‌تواند تسهیلگر رشد پرشتاب شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان با بهره‌مندی از تخصص خود می‌توانند به مهار تورم و رفع معضل بیکاری در میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها کمک کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از این گفتگو از «تقویت سرمایه‌گذاری» به عنوان یکی از اولویت‌های امسال یاد کرد که مقام معظم رهبری نیز در کنار تولید بر آن تاکید کردند و گفت: خوشبختانه مسئله سرمایه‌گذاری در محصولات دانش بنیان، در قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» که در سال 1401 به تصویب رسید، مورد تاکید قرار گرفته است. امیدواریم این مسئله که طلیعه‌های آن از نیمه دوم سال گذشته پدیدار شد، بتواند آینده‌ای متفاوت را از منظر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دانش‌بنیان با سرازیرکردن منابع غیردولتی به حوزه فناوری و نوآوری رقم بزند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-03-25 16:22

افزودن دیدگاه جدید