کد مطلب: 

278390

رئیس سازمان فضایی: بخش خصوصی صنعت فضایی رشد یافته نیست

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: بخش خصوصی صنعت فضایی ما رشد یافته و بالغ شده نیست، اما در ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته شرکت‌های خوبی شکل گرفته و حوزه دولتی از آن استفاده می‌کند.
حسن سالاریه

به گزارش سیتنا، حسن سالاریه در نشست طرح و بررسی سند سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور هدف از برگزاری این جلسه را بازخوانی سند ۱۰ ساله فضایی ذکر کرد و افزود: بخش خصوصی صنعت فضایی به عنوان بخش چابک و سرزنده، نقش بی بدیلی و تعیین کننده در سند ۱۰ ساله فضایی دارند از این رو این جلسه با حضور بخش خصوصی برگزار شده است.

وی با اشاره به شکل گیری بخش خصوصی توانمند در این صنعت با بیان اینکه ولی این شرکت‌ها بالغ نشده اند، ادامه داد: در سال‌های اخیر بخش دولتی از دستاوردهای این شرکت‌ها در حوزه‌هایی چون قطعه سازی و ساب سیستم‌ها و سیستم سازی بهره برده است.

سالاریه با اشاره به جزئیات این سند ۱۰ ساله یادآور شد: این سند در دو بخش است که بخش اول جنبه محرمانگی دارد و در قالب قراردادها به برخی افراد ارائه می‌شود و بخش دوم که شامل اهداف و سیاستگذاری ها است در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

سالاریه گفت: برای اینکه در حوزه بخش خصوصی فضایی موفق باشیم باید یاد بگیریم با یکدیگر کار کنیم، پروژه های فضایی بسیار گران بوده و هزینه بالایی دارد. همچنین تضامین و تهیه تضامین اجرایی شدن آن بالاست و کاری است که ریسک دارد و اگر بخش خصوصی بخواهد در این زمینه جزیره ای کار کند موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم موانع موجود را برداریم، برخی از موانعی که در این زمینه وجود دارد از موانع قانونی و مقرراتی است.

وی با بیان اینکه ما ادعا نمی کنیم در بخش فضایی حرفه ای هستیم، افزود: در صورت مقایسه صنعت فضایی با صنعت معدن می بینیم با وجود اینکه این صنعت حدود ۱۵ سال است ایجاد شده اما در مقایسه با صنعت معدن قدمتی ندارد.

سالاریه تاکید کرد: باید موانع را برداریم و باید دراین زمینه روز به روز جلسات و مناقصه های زیادی برگزار کرده و بازخوردهای خود را بررسی کنیم و به سمت فعال تر کردن بخش خصوصی در صنعت فضایی حرکت کنیم. همچنین در این زمینه از ظرفیت معاونت علمی باید استفاده کنیم تا در این زمینه هم ما رشد کنیم و هم بخش خصوصی.

وی همچنین ادامه داد: باید نظام مشاوره و نظارت بخش خصوصی کاملاً شکل گیرد تا ساختار نظارتی و مشاوره ای قوی در بخش فضایی داشته باشیم.

سالاریه گفت: باید مشکلات سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی حل شود، در این زمینه نوسانات نرخ ارز به پروژه ها آسیب می زند باید به صورت جدی مذاکره کنیم و این روال تعدیل قراردادها برای پروژه های فضایی را در حوزه ارزی حل کنیم و باید همدیگر را در درک کنیم. از معاونت علمی ریاست جمهوری نیز وام گرفته ایم و از ظرفیت آنها هم استفاده کرده ایم و باید با هم این موانع را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به محدودیت هایی که با آن مواجه بودیم سعی کردیم سهم خوبی را برای بخش خصوصی در نظر بگیریم.

سالاریه در ادامه به مهاجرت نیروهای خوب بخش خصوصی صنعت فضایی اشاره کرد و گفت: ما نیز با این مساله مواجه هستیم ولی باید با رونق بخشیدن به قراردادها و شکل گرفتن و افزایش درآمد حوزه فضایی این مشکل را حل کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-03-14 12:25

افزودن دیدگاه جدید