کد مطلب: 

278386

قالیباف: دولت علاوه بر حمایت‌های نقدی، از کالابرگ الکترونیکی برای حمایت از اقشار ضعیف استفاده کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امسال به دولت اجازه دادیم برای سه دهک پایین از کالابرگ الکترونیکی علاوه بر بحث نقدینگی‌هایی که داشته، استفاده کند و به نوعی تأمین معیشت خانواده‌هایی که قدرت خرید کمتری دارند را جبران کنیم.
محمدباقر قالیباف

به گزارش سیتنا، محمدباقر قالیباف در بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی که دوشنبه، 22 اسفند ماه به صورت زنده از شبکه یک سیما با موضوع ارائه گزارشی به مردم ایران درباره بررسی لایحه بودجه 1402 و مهم ترین تصمیمات و مصوبات مجلس پخش شد، ضمن تبریک پیشاپیش سال 1402 به ملت عزیز به ویژه به خانواده های معظم شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای سلامت و شهدای امنیت که در سال 1401 برای حفظ امنیت کشور غریبانه به شهادت رسیدند، گفت: امسال باید هم لایحه برنامه و هم لایحه بودجه در مجلس تصویب می شد که هر دو را نیز باید دولت می داد اما لایحه برنامه با تأخیر بررسی شد و در نهایت تصمیم بر این شد که قانون برنامه ششم، شش ماه تمدید شده و لایحه بودجه بر اساس همان برنامه به مجلس بیاید.

کمک به معیشت مردم با افزایش 20 درصدی حقوق و معافیت مالیات برای درآمدهای زیر 10 میلیون تومان

وی در ادامه درباره چگونگی تصمیم گیری مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم، بیان داشت: در معیشت اولین بحث را در حوزه حقوق می دانیم. در میانه سال 1401 حقوق متوسط را 10 درصد افزایش دادیم و در پایان سال و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه مجددا آن را 20 درصد به طور متوسط برای سال 1402 افزایش دادیم ضمن اینکه تلاش کردیم با معافیت مالیات برای افرادی که حقوق زیر 10میلیون تومان دارند در حوزه معیشت آنها کمک کنیم.

قالیباف در ادامه با تأکید بر توجه ویژه مجلس به حوزه تولید، عنوان کرد: هفت واحد درصد مالیات تولید را کاهش دادیم چرا که تولید به روند اقتصاد اثر می گذارد. کار مهمی که در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 1401 انجام دادیم تصویب کالابرگ الکترونیکی بود که دولت را مکلف کردیم از تبدیل ارز ترجیحی، کالابرگ بدهد. وقتی کالابرگ داده می شد، می توانستیم قیمت را در اقلام اصلی و خرید مردم کنترل کنیم و این کالابرگ قدرت خرید مردم را حفظ می کرد که امسال نیز به دولت اجازه دادیم برای سه دهک پایین از کالابرگ الکترونیکی علاوه بر بحث نقدینگی هایی که داشته استفاده کند و به نوعی تأمین معیشت خانواده هایی که قدرت خرید کمتری دارند را جبران کنیم.

دولت و مجلس درباره کالاهای اساسی و در حوزه مربوط به سلامت اجازه نمی‌دهند کسری بودجه و کمبود به وجود آید

رئیس قوه مقننه درباره 69 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای یارانه دارو در سال 1402 و ابراز نگرانی برخی کارشناسان مبنی بر ناکافی بودن آن، بیان کرد: آنچه دولت کارشناسی کرده و بررسی کرده و در لایحه بودجه به مجلس داده همین 69 همت بوده و مدعی است این 69 همت کفایت می‌کند، این نظر دولت است و طبیعتاً دولت با کارشناسی  این کار را می‌کند. من باید اینجا یک اطمینان دهم؛ دولت و مجلس درباره کالاهای اساسی و در حوزه مربوط به سلامت تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند کسری بودجه و کمبود به وجود آید ولو اینکه در اواسط سال نیاز باشد که دولت اصلاحاتی برای بودجه ارائه کند یا متمم بودجه به مجلس دهد. ممکن است در کارشناسی برخی بگویند 100 همت لازم است و برخی بگویند 70 همت. هر چقدر که لازم باشد اگر اواسط سال هم احساس کمبود شود، این کار انجام می‌شود.

 

قالیباف ادامه داد: در حوزه سلامت باید به این موضوع دقت کنیم که ما در حوزه دارو اسراف هم داریم، در حوزه دارو توزیع درست و به جا هم نداریم، الان با نسخه الکترونیکی، دارویار، بحث مربوط به پزشک خانواده که از اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود، از بخشی از اسراف‌ها جلوگیری کرده و نیازمندی‌ها دنبال می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با اطمینان به شما عرض می‌کنم ممکن است ما مشکلات مدیریتی در اجرا پیدا کنیم، در واقع هرجا که در این بحث‌ها اشکال ایجاد می‌شود مربوط به این بخش است، اما اینکه کمبود به دلیل نبود اعتبار باشد مطمئن باشید اینگونه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبار لازم وجود دارد و اگر احساس کنیم بیش از این اعتبار به هر دلیلی نیاز است، به آن رسیدگی می‌کنیم، افزود: هیچ وقت، هیچ محدودیتی برای تأمین اعتبار کالاهای اساسی، سلامت، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نداشتیم، زیرا این موضوع با جان مردم و معیشت مردم در ارتباط است. طبیعتاً تحت هر شرایطی اینها حداقل‌هایی است که دولت و مجلس باید فراهم کنند.

رئیس قوه مقننه درباره حذف ردیف بودجه مربوط به قانون حمایت از معلولان در بودجه 1402 گفت: در مجلس به این موضوع و برخی اقشار توجه ویژه‌ای شد، به طور مثال به موضوع ملوانان در شمال و جنوب اشاره کردم که پیش از این تحت پوشش بیمه نبودند که مجلس آن را پیش‌بینی کرد. بخش مربوط به معلولان قبلاً ردیف مستقل بوده که در لایحه دولت آن را در جاهای مختلف تقسیم کرده است.

قالیباف بیان کرد: ما مستمری آنها را که دولت پیشنهاد افزایش 20 درصدی داشت به 40 درصد افزایش دادیم، به ویژه برای معلولان شدیدی که هیچ منبع درآمدی ندارند که در واقع مستمری آنها را افزایش دادیم، همچنین برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) این پیش‌بینی را کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با اطمینان عرض می‌کنم که حتماً در این بخش سیاست‌های جبرانی را برای آنها دیدیم، ادامه داد: حتی کمک به رزمندگان معسر نیز پیش‌بینی شده است، مجلس به طور جد برای معیشت قشرهایی که آسیب‌پذیر بودند سیاست‌های جبران را کم نگذاشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-03-14 10:36

افزودن دیدگاه جدید