کد مطلب: 

277649

خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی با اختلال‌های کلودفلر در سایه‌ی بی‌خبری مسوولان وزارت ارتباطات!

به دنبال اختلال‌های اوایل هفته‌ی جاری در کلودفلر که ظاهرا برای مقابله با ابزارهای دور زدن فیلترینگ صورت گرفت، دسترسی به هزاران وب سایت و برنامه در ایران دچار مشکل شد و عملا کسب و کارهای اینترنتی با چالشی جدید مواجه شدند؛ اگرچه وزیر ارتباطات از رفع این اختلال خبر داد و از منشا آن اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما برای کسب‌وکارها قابل قبول نیست که مشکلات متعدد در شبکه‌ی اینترنتی کشور رخ دهد و آنها را دچار خسارت کند و مسوولان وزارت ارتباطات هم دلیل این مشکلات را به بررسی‌های آتی موکول کنند.
اختلال‌های چند روزه در کلودفلر؛ کسب‌وکارهای زیان‌دیده و مسوولان بی‌خبر وزارت ارتباطات!

به گزارش سیتنا، کلودفلر بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات شبکه توزیع محتوا (CDN) در جهان است. سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از این خدمات برای افزایش سرعت دسترسی کاربران به محصولات آنلاین خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، کلودفلر در زمینه مقابله با حملات آنلاین و افزایش پایداری سایت‌ها نیز خدمات مفید مختلفی ارائه می‌دهد. کیفیت، قیمت و ارائه طیف بزرگی از این خدمات به شکل رایگان باعث شده تا بیش از ۲۵ میلیون سایت و اپلیکیشن از سرویس‌های این شرکت آمریکایی استفاده کنند. همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت زیرساخت‌های این مجموعه بر بستر اینترنت است.

بر اساس اطلاعاتی که در بخش رادار سایت کلودفلر منتشر شده است، از اوایل ظهر روز شنبه ۲۹ بهمن دسترسی به خدمات این شرکت در ایران با اختلال شدید مواجه شد.(خبر) بررسی رادار کلودفلر توسط سیتنا نشان داد که اختلال کلودفلر که از حوالی ظهر ۲۸ بهمن ماه آغاز شده بود و تا ۲۹ بهمن ماه هم ادامه داشت، از ۳۰ بهمن ماه تا ۵۰ درصد رفع شد و تا صبح یکم اسفندماه مشکل به صورت کامل رفع شد؛ اگرچه برخی کاربران همچنان از اختلال در کلودفلر گلایه داشتند.(خبر)

به استناد برخی آمارهای غیر رسمی تا ۷۰ درصد از سایت‌های پربازدید ایران از خدمات مختلف کلودفلر استفاده می‌کنند و ایجاد هر نوع اختلالی در خدمات این شرکت به معنی از کار افتادن بسیاری از سایت‌های داخلی است. با این وجود، طی ماه‌های اخیر، با اعمال محدودیت‌های اینترنتی، بارها در دسترسی به خدمات این شرکت در ایران اختلال‌های گوناگون ایجاد شده است.

بسیاری از سایت‌های داخلی برای استفاده از گواهی‌های امنیتی که به شکل رایگان توسط کلودفلر صادر می‌شود، از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند و ایجاد چنین اختلال‌هایی به دلیل مسدود شدن آدرس‌های آی‌پی این مجموعه باعث می‌شود کسب‌وکارها، بانک‌ها و سایر خدمات اینترنتی نتوانند به کاربران خود خدمات مطلوب ارائه کنند.

اینگونه اختلالات، دسترسی به هزاران وب سایت و برنامه را دچار مشکل می‌کند و عملا کسب و کارها را با چالشی بزرگ و جدی روبه رو می‌کند و گویی به نظر می‌رسد که این اختلال در سرویس کلودفلر، به منظور مقابله با ابزارهای دور زدن فیلترینگ صورت گرفته است.

از طرفی دیگر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح دوشنبه اول اسفند در حاشیه یک همایش بانکداری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اختلال کلودفلر گفت که این اختلال برطرف شده و از منشا آن بی‌اطلاع است و البته تاکید کرد که موضوع در دست بررسی است.

در همین راستا، یک کارشناس شبکه در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، پیرامون برطرف شدن کامل اختلال کلودفلر در کشور، گفت: وضعیت کلودفلر به حالت پنج شنبه گذشته برگشته و اختلالی در این شبکه وجود ندارد. این اختلال تا شنبه بود که پس از آن رفع شد.

وی ادامه داد: سایت خود ما پشت کلودفلر است و از شنبه به بعد مشکلی از طرف کاربران گزارش نشده است، 230 هزار مشتری ما از این شبکه استفاده می کنند و هنوز مشکلی از طرف این کاربران نیز به ما گزارش نشده است و ظاهرا این اختلال برطرف شده است.

تصویر زیر آخرین وضعیت کلودفلر تا انتشار این خبر را نشان می دهد.

خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی با اختلال‌های کلودفلر در سایه‌ی بی‌خبری مسوولان وزارت ارتباطات!

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2023-02-21 11:43

افزودن دیدگاه جدید