کد مطلب: 

277404

پارلمان بخش خصوصی کشور، نیازمند همسو شدن با فناوری‌های نوظهور

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، معتقد است اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور باید با تغییراتی در ساختار خود، با تحولات نوین جهانی همسو شده و فناوری‌های نوظهور را به عنوان هاب دانشی سایر حوزه‌های اقتصادی و بازرگانی کشور، در بدنه خود تقویت کند.
سیدحسن هاشمی

مهندس سیدحسن هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا پیرامون انتخابات امسال اتاق ایران و موضوعات مرتبط با آن می‌گوید: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برای انتخابات سال جاری خود، شرایط سابق نامزدی را تغییر داده و معیارهایی مانند حداقل سقف فروش یا داشتن سهم صادراتی را مد نظر قرار داده که هر چند این شرایط جدید هنوز جامع و کامل نیست اما نسبت به گذشته ارتقا یافته و سبب می‌شود افرادی وارد اتاق شوند که جزو تاثیرگذاران واقعی هستند و کارنامه روشنی دارند.

نیاز به بسط ساختار و جامعیت بیشتر اتاق

وی می‌افزاید: اما آنچه از نگاه من باید به عنوان یک اصلاح ضروری در ساختار کلی اتاق ایران مورد توجه قرار بگیرد، تقسیم‌بندی فعلی شاخه‌های تخصصی آن است که مشابه نام اتاق، به بخش‌هایی همچون بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی محدود شده در حالی که من معتقدم باید حوزه‌ها را جامع‌تر از این دید تا هم بخش خصوصی کشور، نهاد رسمی و اثرگذار گسترده‌تری داشته باشد و هم وزن و اعتبار فعلی خود اتاق ارتقا یابد.

جای خالی فناوری‌های نوظهور

رئیس هیئت مدیره هلدینگ دانش‌بنیان گرین‌وب که در سال جاری، عنوان تنها صادرکننده نمونه ملی صنعت فاوا را نیز کسب کرده، معتقد است: به عنوان نمونه، فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوظهور که ظرفیت‌های قابل توجه برای توسعه آن در بخش خصوصی کشور ایجاد شده، می‌تواند به شکل مستقل در اتاق ایران دیده شود و روحی تازه در کالبد اتاق  بدمد، ضمن آنکه با این توسعه ساختاری، کمیسیونی مانند کمیسیون ‌کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، که عملکرد بسیار خوبی تا به امروز داشته است نیز می‌تواند ذیل گروه فناوری‌های نوظهور، هویت و قدرت بیشتری پیدا کند.

هاب دانشی سایر حوزه‌ها

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه می‌گوید: با توجه به تحولات اقتصاد جهانی و پر رنگ شدن نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه عرصه‌ها، حتما و قطعا باید در اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور به اهمیت این موضوع توجه داشت و با دادن کرسی مستقل به فعالان این حوزه، نقش آنها را پر رنگ و جدی کرد.

هاشمی ادامه می‌دهد: این بخش جدید در اتاق ایران، می‌تواند به عنوان هاب دانشی سایر بخش‌ها نیز اثرگذاری چشمگیری داشته باشد و در عرصه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال، رمزارزها، هوش مصنوعی و ...، نوآوری‌ها و تاثیراتی کلیدی در همه بخش‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایجاد کند.

اهمیت متناسب شدن ساختار اتاق‌های استانی

هاشمی بازنگری در تعداد نمایندگان گروه‌های مختلف اتاق‌های استانی را هم ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: مسئله مهم دیگر درباره انتخابات اتاق ایران که به نظر من نیازمند اصلاح است، این است که با توجه به تنوع توانمندی‌های استان‌ها، نمی‌توان یک ساختار کلی درباره تعداد اعضای رسته‌ها برای همه آنها اعمال و همگی را با یک خط‌کش ممیزی کرد.

او می‌افزاید: ممکن است یک استان در بخش صنعت قوی‌تر باشد و استان دیگر در کشاورزی یا معدن؛ بنابراین باید معیارها را متناسب با شاخص‌های اقتصادی و توانمندی‌های هر استان تعیین کرد.

هاشمی تصریح می‌کند: با همین نگاه، طبیعتا هم‌سطح دیدن یک استان بزرگ و شاخص با یک استان کوچک نیز نمی‌تواند درست باشد و حتما باید سهم اثرگذاری در پارلمان بخش خصوصی با توانمندی هر استان متناسب باشد.

کرسی ویژه پیشکسوتان

رئیس سازمان نصر کشور یکی دیگر از تحولات ضروری در اتاق ایران را استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان و پیشکسوتان بخش خصوصی می‌‌داند و می‌افزاید: عزیزانی که سالها در عرصه اقتصادی فعالیت کرده‌اند و پرچم‌دارن حوزه‌های تخصصی خود بوده‌اند، دارای تجارب ارزنده‌ای هستند که نباید نادیده گرفته شود و پارلمان بخش خصوصی می‌تواند با استفاده از این گنجینه گرانبها، در کنار تجلیل از این عزیزان، توانمندی خود را هم ارتقا دهد.

هاشمی معتقد است این اصلاحات ساختاری در اتاق ایران که به پیش‌بینی کرسی ویژه فناوری‌های نوظهور، متناسب‌سازی ساختارهای استانی با توانمندی‌های هر استان و همچنین بهره‌گیری از تجربه پیشکسوتان می‌انجامد، در مجموع می‌تواند به قدرتمندتر شدن اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور کمک کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-02-13 15:42

افزودن دیدگاه جدید