کد مطلب: 

277288

افشای اسناد تازه از نقض آشکار حریم خصوصی کاربران فیس‌بوک

اسنادی که به تازگی از سوی دادگاه اجازه انتشار عمومی یافته، نشان می‌دهد که فیس‌بوک در جریان بررسی‌های پرونده مربوط به رسوایی حریم خصوصی کاربران، اطلاع داشته است که برخی کشورها به داده‌های خصوصی کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی داشته‌اند.
افشای اسناد تازه از نقض آشکار حریم خصوصی کاربران فیس‌بوک

به گزارش سیتنا، انتشار این اسناد موجب شده است تا مارک وارنر و مارکو روبیو، رؤسای کمیته منتخب مجلس سنای آمریکا در امور اطلاعاتی، با ارسال نامه‌ای به مارک زاکربرگ، مدیر شرکت «متا»، از او در رابطه با میزان نشت اطلاعات این پلتفرم و نحوه آگاهی وی و مجموعه تحت مدیریتش در این زمینه، پرسش‌های تازه‌ای مطرح کنند.

در پرونده موسوم به رسوایی «کمبریج آنالیتیکا»، فیس‌بوک با نقض آشکار حریم خصوصی کاربرانش موجب شد تا توسعه‌دهندگان قادر باشند بدون اطلاع و رضایت افراد، به داده‌های خصوصی آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

آشکار شدن این موضوع در سال ۲۰۱۸ از سوی یکی از کارمندان شرکت مشاوره‌ای کمبریج آنالیتیکا باعث شد تا پای مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، به شهادت در کنگره آمریکا باز شود. در نهایت کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، فیس‌بوک را به دلیل نقش این شرکت در نقض حریم خصوصی کاربرانش، پنج میلیارد دلار جریمه کرد.

این شرکت یک سال بعد نیز به دلیل آن که اطلاعات کاربران خود را در معرض خطر جدی آسیب قرار داده، پذیرفت تا جریمه‌ای به مبلغ ۵۰۰ هزار پوند به دفتر کمیساریای اطلاعات بریتانیا بپردازد.

به گفته سناتورهای آمریکایی و به گواه این اسناد، به نظر می‌رسد فیس‌بوک دست‌کم از سپتامبر ۲۰۱۸ نسبت به دسترسی صدها هزار توسعه‌دهنده ساکن برخی کشورها به داده‌های حساس کاربرانش اطلاع داشته است.

حالا مجلس سنای آمریکا می‌خواهد بداند دسترسی به چنین داده‌هایی چه میزان روی فعالیت‌های اطلاعاتی سایر کشورها اثر گذاشته و فیس‌بوک پس از کشف آن، چه نوع واکنش عملیاتی‌ نشان داده است.

با وجود آن که فیس‌بوک (که حالا نام شرکت اصلی خود را به متا تغییر داده) با پرداخت جریمه هنگفت، پرونده رسوایی حریم خصوصی خود را بست و باعث شد تا مدیران این مجموعه برای همیشه نسبت به پیامدهای این مساله مصونیت پیدا کنند اما این شرکت هرگز به تمام سوالاتی که بازرسان در آن زمان پرسیده بودند پاسخ نداد.

حتی نتایج ممیزی‌ای که مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۸ وعده آن را داده بود تا‌کنون منتشر نشده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-02-09 16:05

افزودن دیدگاه جدید