کد مطلب: 

276470

معاون وزیر ارتباطات پاسخ داد: دلایل عدم استفاده عمومی از پروژه‌های پست الکترونیک و جویشگر بومی و موفقیت در پیام رسان‌های بومی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در تشریح دلایل عدم استفاده عمومی از پروژه هایی همچون پست الکترونیک و جویشگر بومی و موفقیت در پروژه‌هایی همانند سکوها و پیام رسان‌های بومی، مساله پذیرش و اقبال کاربران، همراه با زمان مناسب عرضه سرویس به بازار مطابق با نیاز مردم، در کنار داشتن مدل اقتصادی و کسب‌وکاری مناسب را از الزامات بلند مدت موفقیت در این گونه پروژه‌ها می‌داند.
معاون وزیر ارتباطات پاسخ داد: دلایل عدم استفاده عمومی از پروژه‌های پست الکترونیک و جویشگر بومی و موفقیت در پیام رسان‌های بومی

دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون پلت‌فرم‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات و دلایل شکست در پروژه هایی همچون پست الکترونیک و جویشگر بومی و موفقیت در پروژه‌هایی همانند سکوها و پیام رسان‌های بومی، توضیح داد: حوزه پست الکترونیک، جویشگر و پیام‌رسان تفاوت ذاتی در کل دنیا دارند و نوع پذیرش مردم در آنها متفاوت است. پست الکترونیک یا رایانامه بیش از سه دهه است که در دنیا شکل گرفته است و رقابت در این حوزه بسیار زیاد است. در حوزه جویشگر، پیچیدگی‌های خاص عملیاتی وجود دارد. در دنیا نیز تنوع جویشگرهای مختلف وجود ندارد. به عنوان مثال در آسیای دور در کره جنوبی و یا در روسیه یاندکس وجود دارد. جویشگر، نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه، پذیرش بسیار بالا و دارای قابلیت یکپارچگی با ابزارهای در دسترس مردم مانند رایانه و تلفن همراه است، بنابراین تعریف پروژه جویشگر، نیازمند مزیت بخشی‌هایی است تا مورد پذیرش قرار بگیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اظهار کرد: در این میان مرورگر و جویشگر، به طور معمول پروژه‌های تلفیقی هستند که باید در کنار یکدیگر قرار گیرند. ما باید تمام تلاش خود را برای پیاده سازی زیرساخت‌های فنی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و پذیرش یک موضوع انجام دهیم و باید همه در کنار یکدیگر قرار گیرند. اگر تمام این عوامل، به ویژه مدل اقتصادی یا مدلی که مزیت‌بخشی را به همراه داشته باشد در کنار یکدیگر قرار نداشته باشند، نقطه شکست بالا می‌رود. به طور کلی، در پروژه‌های مختلف، مساله پذیرش که باید توسط کاربران صورت پذیرد، یا مدل اقتصادی که بتواند در دراز مدت، محصول را زنده نگه دارد، از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

خوانساری، خاطرنشان کرد: حوزه پیام‌رسان‌های اجتماعی نیز مسائل خاص خودش را دارد که نیازهای مردم در شرایط روزانه برطرف شود. این نیازها با توجه به زمان تغییر پیدا کرده است. برخی موارد که در اوایل راه‌اندازی آن، ابزاری کلیدی به شمار می‌رفت، اگرچه امروزه نیز قابل استفاده است، اما به اندازه گذشته اهمیت ندارد. در شبکه‌های اجتماعی، مدل‌های اقتصادی مبتنی بر مشارکت در سهم ترافیکی یا بر مبنای مشارکت کاربران، درصد سهم از تبلیغات یا مدل‌های دیگری از مدل اقتصادی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به سیتنا اظهار کرد: بنابراین، برای همه این سرویس‌ها، بر خلاف اینکه سرویس کلیدی و پایه‌ای هستند، داشتن مدل اقتصادی یکی از الزامات بلند مدت موفقیت آنهاست که برای این سرویس‌ها و هر سرویس دیگری که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد، صرف نظر از انگیزه‌هایی که مردم دارند یا شرایطی که به دلیل اقتضائات کشور در آن رشد می‌کنند، مدل اقتصادی یکی از مولفه های مهمی است که آن ابزار را برای ما پایدار می‌کند.

خوانساری، خاطرنشان کرد: نکته مهم بعدی این است که بلوغ این سرویس‌ها در کنار یکدیگر، رشد را ایجاد می‌کند و رشد هر یک به تنهایی می‌تواند موفقیت‌آمیز نباشد. به طوری که یکی ممکن است هزینه‌بر و دیگری سودآور باشد و مجموع این‌ها بتوانند حرکت مثبتی را در کنار یکدیگر ایجاد کنند. پس داشتن یک مدل کسب و کاری مناسب، از الزامات موفقیت در این حوزه است.

وی، افزود: زمان عرضه سرویس به بازار، مطابق با نیاز مردم در آن زمان، دارای اهمیت است. یعنی علاوه بر این که در زنجیری به یکدیگر متصل هستند، زمان ارائه سرویس نیز دارای اهمیت است. اگر در زمان مناسبی ارائه نشود، هر چند سرویس کامل هم باشد ولی ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرد و مردم نیاز خود را در جای دیگری تامین کرده باشند. باید در زنجیره نیاز مردم، تعریف مشخصی از آن به همراه سایر ابزارها وجود داشته باشد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (8 رای)
سیتنا 3
2023-01-18 14:19

افزودن دیدگاه جدید