کد مطلب: 

274954

حمایت دولت از انتقال کسب‌وکارهای آنلاین به پلتفرم‌های داخلی اثربخش نیست

نایب‌ رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، معتقد است: وقتی بخش قابل توجهی از کاربران حاضر به استفاده و نصب اپلیکیشن های داخلی نیستند، حمایت دولت از انتقال کسب‌وکارهای آنلاین به این اپلیکیشن‌ها چه فایده‌ای دارد؟!
حمایت دولت از انتقال کسب‌وکارهای آنلاین به پلتفرم‌های داخلی اثربخش نیست

به گزارش سیتنا، شهاب جوانمردی، در گفت‌وگویی با اشاره به برخی اقدامات حمایتی دولت از کسب‌وکارهای آنلاین برای انتقال به پلتفرم‌های داخلی گفت: اساسی‌ترین مشکل کسب‌وکارهای آنلاین این است که فهم مدیران و سیاست‌گذاران از این کسب‌وکارها مشابه مشاغل سنتی است.

وی ادامه داد: اگر مشاغل سنتی در یک منطقه شهری آلاینده تشخیص داده می‌شدند با تصمیم مدیران منطقه‌ای خارج از شهر برای آن‌ها در نظر گرفته و همه را به آنجا منتقل می‌کردند. حالا با همین رویکرد با کسب‌وکارهای جدید مواجه می‌شوند. فکر می‌کنند کسب‌وکاری که در اینستاگرام مشغول فعالیت بوده را می‌توان با ایجاد پلتفرمی مانند روبیکا به آنجا منتقل کرد و آن کسب‌وکار هم بدون مشکل به فعالیتش ادامه دهد.

او با تأکید بر اینکه مدت‌هاست کسب‌وکارها، کاربرمحور شده‌اند گفت: این به آن معناست که سلیقه و ذائقه کاربر تعیین‌کننده است. مهم این نیست که شما تصمیم بگیرید کسب‌وکارتان را کجا تأسیس کنید؛ بلکه اگر قرار است آن کسب‌وکار موفق باشد باید ببینید کاربران در کجا تجمع دارند و کدام فضا را ترجیح می‌دهند. بنابراین به زبان عامیانه مغازه کسب‌وکارهای جدید همان جایی است که پاتوق کاربران قرار دارد.

جوانمردی افزود: حتی اگر فرض کنیم وزارت اقتصاد، صنعت و ارتباطات نقشی در محدود کردن اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌ها نداشته باشند و خیلی صادقانه به دنبال کمک به این کسب‌وکارها باشند، باز هم تصمیماتی که گرفته می‌شود مبتنی بر این نگاه قدیمی است. متأسفانه آن‌ها هیچ شناختی از ماهیت این کسب‌وکارها و نظام عرضه و تقاضا و اقتضائات دیگر آن ندارند و تصمیماتشان آسیب زننده است.

او با طرح این سؤال که وقتی بخش قابل توجهی از کاربران حاضر به استفاده و نصب اپلیکیشن های داخلی نیستند، انتقال کسب‌وکارهای آنلاین به این اپلیکیشن‌ها چه فایده‌ای دارد بیان کرد: اینکه دولت چه نوع حمایتی از انتقال کسب‌وکارهای آنلاین به پلتفرم‌های داخلی می‌کند مهم نیست؛ مهم این است که این تفکر از پایه دچار مشکل است.

اینکه دولت چه نوع حمایتی از انتقال کسب‌وکارهای آنلاین به پلتفرم‌های داخلی می‌کند مهم نیست؛ مهم این است که این تفکر از پایه دچار مشکل است.

جوانمردی گفت: کسب‌وکارهای نوآوری وجود دارند که روی پلتفرم‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام فعالیت نمی‌کنند؛ چند بار از آن‌ها پرسیده شده که چه کمکی در این شرایط نیاز دارند؟. در شرایطی که کسب‌وکارها به شدت دچار بحران نقدینگی هستند می‌بینیم که بیمه تأمین اجتماعی با سخت‌گیری بیشتر درباره قراردادهای بحث‌برانگیز اقدام کرده و حق بیمه وصول می‌کند. نظام مالیاتی و ارزش افزوده نیز به همین ترتیب است. یعنی اگر فشار جدید مضاعف وارد نکنند خودش کمک بزرگی به این کسب‌وکارها است.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با تأکید بر اینکه همه تصمیمات سیاست‌گذاران بر حیات کسب‌وکارها جدید اثرگذار است گفت: هر تصمیمی که بتواند به ماندگاری یا رفتن سرمایه‌های انسانی از کشور منجر شود، هر تصمیمی که بر رونق کسب‌وکارها و یا از رونق افتادن آن‌ها اثر بگذارد و هر اقدامی که به تقویت اقتصاد این حوزه و یا کوچک‌تر شدن آن منجر شود همگی بر حیات این کسب‌وکارها اثرگذار است.

جوانمردی افزود: متأسفانه مجموعه تصمیمات و سیاست‌هایی که تا امروز شاهد هستیم چشم‌انداز روشنی درباره این کسب‌وکارها به تصویر نمی‌کشد و سرمایه‌گذاران از ادامه سرمایه‌گذاری و یا سرمایه‌گذاری جدید در این کسب‌وکارها به شدت پرهیز می‌کنند. طبیعی است که اگر به بخشی از اقتصاد که خودش جدید و نوپاست، پول جدید تزریق نشود به شدت آسیب می‌بیند و آن‌قدر هم دارایی ندارد که فرصت احیا داشته باشد. من به شدت نگران سرانجام این کسب‌وکارها هستم.

او در پایان گفت: حجم تقاضای شغلی در لینکدین کاملاً وخامت اوضاع این کسب‌وکارها را نشان می‌دهد. چه تعداد از آن‌ها تعطیل شده و یا تعدیل نیرو کرده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-12-07 09:02

افزودن دیدگاه جدید