کد مطلب: 

274733

دهقانی فیروزآبادی: توسعه فناوری نانو با مدلی کارآمد و هوشمند ضروری است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری گفت: اکنون زمان آن رسیده که ستاد توسعه فناوری نانو به حوزه فناوری هم ورود کند و از مدل موفق خود برای توسعه علمی در زمینه توسعه فناوری هم بهره ببرد.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

به گزارش سیتنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی برای آشنایی با عملکرد ستاد توسعه فناوری نانو با مدیران این ستاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از اولویت‌های معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری دریافت گزارش عملکرد ستادهای 11 گانه، معاونت‌ها و مراکز معاونت علمی و درک فضای موجود و اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر است تا با شناسایی نیازها و اولویت‌های موجود؛ اجرای برنامه‌های جدید کلید بخورد و پروژه های قابل اجرایی پیشین نیز سرعت بیشتری بیابد.

مدیران بخش‌های مختلف ستاد توسعه فناوری نانو به عنوان میزبانان نخست این بازدیدها؛ گزارشی از عملکرد و اقدامات خود در این سالها ارائه کردند و از مشکلات و نیازهای خود با ایشان به گفت و گو نشستند.

ستاد نانو به دنبال اثرگذاری باشد

دهقانی فیروزآبادی پس از استماع گزارش ارائه شده در این مجموعه، گفت: این ستاد در زمینه توسعه علمی عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است. توصیه من به مدیران ستاد این است که این مدل را برای توسعه فناوری نیز به کار بگیرند و همه سازوکارهای قانونی و حمایتی آن را تعریف و تدوین کنند.

وی افزود: ستاد باید ورود مستقیم به حوزه‌های اقتدارآفرین را در دستور کار قرار دهد و دیگر عرصه‌های اجرایی را فقط سکانداری کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری تاکید کرد: ستاد باید به دنبال پیدا کردن چالش‌های فناورانه در کشور باشد و به معاونت علمی برای استفاده از فناوری های راهبردی در حل مسایل کمک کند.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو با تشبیه ستادهای 11 گانه توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به سوزنبانانی که ریل گذاری در عرصه علم و فناوری را به عهده دارند، گفت: این ستادها می توانند با یک جابه جایی کوچک گره بزرگی از کشور باز کنند و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری را حمایت و به سمت تولید محصول و ارائه خدمات درست هدایت کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به پیاده‌سازی مدل کار قرارگاهی، بیان کرد: قرارگاه یک سازمان با دم و دستگاه‌های کلان دولتی، دفتر و امکانات ویژه نیست بلکه یک کار جهادی با در اختیار داشتن آدم های متخصص و تاثیرگذار است که با اقدامات مشترک و هم‌افزایی کارها را به پیش می‌برند و هم‌سو و هم‌جهت با هم حرکت می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری اقدامات صورت گرفته در ستاد طی سال‌های اخیر را قابل قبول توصیف کرد و ادامه داد: جریان‌سازی و ترویج مفاهیم مرتبط با نانوفناوری در کشور عملکرد خوبی داشته و زیرساخت‌ها برای توسعه فناوری نانو را فراهم کرده است.

وی یکی از اقدامات خوب این ستاد را جریان‌سازی در حوزه علمی عنوان کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده که ستاد نانو به حوزه توسعه فناوری هم ورود کند و از مدل موفق خود برای توسعه علمی در زمینه توسعه فناوری هم بهره ببرد. در این مدل باید حمایت‌ها منجر به افزایش شرکت های دانش بنیان و نوپای مستقل و کارآمد برای رفع مسایل و چالش‌های فناورانه کشور شود.

ایران پرچم‌دار فناوری‌های جدید نانویی می‌شود

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری نیز در این نشست، با ارائه گزارش عملکرد این ستاد، گفت: ما طی این چند سال تلاش کردیم زنجیره ارزش نانوفناوری را در کشور به شکل کامل از ترویج تا توسعه منابع انسانی و تامین زیرساخت ها پوشش دهد. هدف اصلی خود را هم افزایش رفاه مردم و تولید ثروت از علم و فناوری قرار دادیم.

وی افزود: برای شروع کار با چالش های جدی مطرح بودیم که یکی از این مشکلات؛ نهادینه کردن مفهوم، چرایی، اهمیت و ضرورت توسعه فناوری نانو در کشور و میان مسوولان، اساتید دانشگاهی و مردم بود. تا امروز به گونه‌ای پیش رفتیم که این جامعه کاملا با دستاوردها و ضرورت های نانوفناوری در زندگی خود آشنا هستند.

به گفته سرکار، ترویج نانوفناوری میان دانش آموزان و دانشجویان هم برنامه دیگری بود که به جد دنبال کردیم و امروز 330 نهاد ترویجی در حوزه دانش آموزی در کل کشور فعالیت می کنند و 88 آزمایشگاه نیز خدمات خود را در اختیار دبیرستان های کشور گذاشته اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه دانشجویی، بیان کرد: ستاد در تلاش است تا دانشجویان را در این حوزه توانمند کند به گونه ای که پس از فارغ التحصیلی بتوانند شرکت های نوپا و دانش بنیان خود را داشته باشند. دستاورد این نوع نگاه هم شکل گیری 35 استارتاپ و 600 هسته فناور دانشجویی در کشور است.

وی توسعه علمی کشور در زمینه نانوفناوری را خوب ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم تا این دستاوردها را در توسعه فناوری هم به کار ببندیم و فناوری هایی به دنیا عرضه کنیم که هیچ کشوری به آن دست نیافته است و ایران پرچمدار این محصولات خواهد بود.

سرکار اتصال عرضه به بازار و صنعت را هم دیگر دستاورد این ستاد عنوان کرد و اظهار داشت: در این برنامه توانمندی های دانش بنیان ها را به نیازهای صنعتی متصل می کنیم که این کار طی پنج سال منجر به دریافت چهار هزار و 500 تقاضای واقعی از سمت صنعت و 800 قرارداد قطعی میان فناوران و صنایع منعقد شده است.

وی همچنین بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قصد داشتیم تا سال 1404 صادرات شرکت های دارای توانمندی صادرات را به عدد یک میلیارد دلار برسانیم که متاسفانه شدت یافتن تحریم‌ها، شیوع کرونا و کاهش بودجه؛ تحقق این هدف را با اما و اگرهای جدی مواجه کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-11-29 15:39

افزودن دیدگاه جدید