کد مطلب: 

274660

فیروزآبادی: باید سالم زیستن در فضای مجازی را یاد بگیریم

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: آسیب‌های فضای مجازی 10 برابر شده است و همانطور که در فضای فیزیکی یاد می‌‍گیریم به عنوان یک شهروند زندگی مصون اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، باید یاد بگیریم در فضای مجازی چگونه سالم زیست کنیم و دولت نیز باید مانند فضای فیزیکی شرایط امنیت در فضای مجازی را فراهم بکند.
فیروزآبادی: باید سالم زیستن در فضای مجازی را یاد بگیریم

به گزارش سیتنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی امروز ششم آذرماه در جلسه شورای فضای مجازی استان کرمان اظهار کرد: ذات فضای مجازی مرزبردار نیست، به صورت شبکه ای حرکت و توسعه پیدا می کند و مهم ترین خصیصه فضای مجازی این است که قدرت نرم در ابعاد بسیار بزرگ تولید می کند که در برخی از حوزه ها این قدرت بر قدرت سخت غلبه دارد.

وی افزود: قدرت نرم فضای مجازی پدیده ای به شدت اجتماعی، اقتصادی و مبتنی بر فناوری است و فناوری و جنبه اقتصادی آن موجب بروز و ظهور قدرت نرم اجتماعی می شود.

فیروزآبادی تصریح کرد: قدرت دولت ها قدرت سخت است و با قدرت سرکش نرم اجتماعی در فضای مجازی مواجه هستیم که به صورت جهانی عمل می کند و قاعده بردار نیست و تلاش می کنند قاعده پذیر نشود لذا باید به این مسئله توجه داشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با مطرح کردن این سوال که در مواجهه با این قدرت نرم چه حکمرانی و نظامی پیش بینی می کنیم؟ گفت: بخشی که مربوط به خارج از کشور است به هیچ وجه پذیرای توافق نیست و علت این است بانیان این تکنولوژی، اقتصاد و شبکه ها کسانی هستند که برنامه جهانی دارند و می خواهند نظم نوین جهانی در دنیا پیاده سازی کنند که در این نظم نوین اکثر توان مدیریت قدرت نرم در جهان را می خواهند در اختیار داشته باشند لذا شکل شبکه به صورت پلت فرمی طراحی شده که صاحبان آن می توانند این قدرت نرم را مدیریت کنند.

ثبت اطلاعات در فضای مجازی گسترده تر از فضای فیزیکی است

وی با بیان اینکه آیا شیوه حکومت داری ما باید مانند قبل از ظهور فضای مجازی باشد؟ اظهار کرد: عصر فضای مجازی امتداد فضای فیزیکی بلکه بعضا در برخی حوزه ها بزرگ تر از فضای فیزیکی است و ثبت و ضبط اطلاعات و علوم و افکار در قالب چند رسانه ای، عکس، فیلم، انیمیشن و .. در فضای مجازی به مراتب از آنچه در فضای فیزیکی به صورت کتاب، خطابه و ... است، به مراتب بیشتر است.

فیروزآبادی بیان کرد: در فضای مجازی تمام کسانی که حضور دارند، کنشگران بالقوه هستند و می توانند ارزان پیام و محتوای خود را تولید و در سطح جهان پخش کنند.

وی تصریح کرد: امروز مردم به طور وسیع در حال قضاوت حکومت هستند حتی اگر در آن بخش صلاحیت تخصصی نداشته باشند. بنابراین متولیان امور و مسئولان دولتی و حکومتی وظیفه دارند هر تصمیم می گیرند و هر حرکتی که می کنند مردم را مد نظر خودشان قرار بدهند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: ندیدن مردم یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که نه فقط ما در حکومت با آن مواجه هستیم، بلکه مسئله جهانی است و با توسعه فضای مجازی، شیوه حکومتی حکومت مداران به نحوی بوده که کمتر قاطبه مردم را مد نظر قرار می دادند.

نمی توانیم درباره روایت ها سکوت کنیم

وی با بیان اینکه امروز نمی توانیم درباره روایت ها سکوت بکنیم، اظهار کرد: اصرار دارم به روایت اول توجه شود؛ 90 درصد قضاوت انسان در مواجهه اول با یک پدیده شکل می گیرد و به همین دلیل است روایت اول بسیار مهم است.

فیروزآبادی ادامه داد: کار مشکل حکومت داران، روایت اول است و باید درست باشد. نظام اداری باید به شفافیت اعتقاد عمیق داشته باشد و باید این باور ایجاد شود؛ نمی توانیم حکومت ساکت باشیم وقتی 80 میلیون نفر دوربین به دست و متصل به شبکه جهانی داریم و اگر ساکت باشیم صحنه قدرت نرم را باختیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: کسانی که مسئول هستند، در درجه اول مسئولیت دارند شفاف، پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند.

وی افزود: بزرگترین لطمه ای که در جریان‌های اخیر خوردیم، نارسایی در ارائه روایت بود و دشمن از کثیف ترین روش ها در جعل روایت استفاده کرد و ده ها دروغ گفت.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه باید نظام اداری ما یاد بگیرد که پاسخگو باشد و به فوریت پاسخ بدهد و پنهان کاری را کنار بگذارد، گفت: باید بلافاصله اطلاع رسانی درست را بگوییم زیرا پهنان کاری با وجود فضای مجازی محال است.

عده ای مامور به دامن زدن به بی هویتی ملت هستند

وی درباره کار در حوزه فضای مجازی در کشور اظهار کرد: حجم اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی در دو ماه اخیر صورت گرفت کم سابقه است و حمله های سایبری علیه کشور از لحاظ کمیت و کیفیت بسیار گسترده بوده و در فضای مجازی با یک جنگ نرم تمام عیار مواجه بودیم.

فیروزآبادی افزود: در این مدت شبکه ارتباطی و خدمات دیجیتالی کشور علی رغم حمله های سایبری سنگین، فعال بوده و دشمن می خواست ملت را به دروغ به خیابان بکشاند و در این قضیه قطعا همراهی و اتحاد ملت خیلی موثر بود.

وی تصریح کرد: شبکه ملی و اقتصاد دیجیتال در حد رفع نیاز کشور در این ایام عمل کرد و تلاش می کنیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

فیروزآبادی درباره کم کاری در تولید محتوا در فضای مجازی بیان کرد: جهاد تبیین را باید به عنوان وظیفه شرعی و ملی تلقی کرده و دفاع از هویت و داشتن قلمرو در فضای مجازی را غنا ببخشیم و در آینده شاهد این نباشیم به راحتی با چند خبر راست و دروغ سناریویی را تعریف و تحرکات وسیعی را انجام بدهند و به این فکر بیفتند خدمات عمومی مردم را مختل کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه باید پاسخ به اخبار جعلی حتما در کشور ساماندهی شود، گفت: باید فضایی باشد که اخبار جعلی نتواند نقش کنونی را داشته باشد و واکسن آن، سواد استفاده از فضای مجازی است و اینکه خبر درست را از کجا دریافت کرد و در فضای مجازی چگونه سالم زیست کرد.

وی تصریح کرد: آسیب های فضای مجازی 10 برابر است و همانطور که در فضای فیزیکی یاد می گیریم به عنوان یک شهروند زندگی مصون اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، باید یاد بگیریم در فضای مجازی چگونه سالم زیست کنیم و دولت نیز باید مانند فضای فیزیکی شرایط امنیت در فضای مجازی را فراهم بکند.

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ارقام عجیبی از ضرر اقتصاد دیجیتال در روزهای اخیر در کشور اعلام می شود، گفت: اگر فضای مجازی در ایران توسعه پیدا کرده با اراده حکومت اسلامی بوده و در اقتصاد دیجیتال جزو کشورهای توسعه یافته هستیم.

وی بیان کرد: نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی، توسعه فضای مجازی کشور در تمام حوزه ها با رعایت استقلال و امنیت است و شاخص های توسعه فضای ما شاخص های خوبی از لحاظ ضریب نفوذ و استطاعت پذیری مردم و استفاده از ظرفیت های فضای مجازی است و اینکه اقتصادمان را در این سطح بیاوریم که فقط در حد دو پلت فرم باشد، این جفا به ملت و توانائی هاست.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: دلمان می خواهد همه پلت فرم ها باز باشد و جمهوری اسلامی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اسنادی که داریم نشان می دهد از مزایای تکنولوژی برای داشتن یک زندگی با عزت و مرفه طرفداری کردیم.

وی با بیان اینکه توصیه دارم استان کرمان بر اولویت و حمایت از توسعه پلت فرم ها و زیرساخت ها تمرکز بیشتری بکند، گفت: در شورای عالی فضای مجازی و دولت سیزدهم توجه به اینکه اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه یابد در راس برنامه هاست و اینکه مدیریت ملی خود را بر فضای مجازی با رعایت استقلال و امنیت داشته باشیم.

فیلترینگ دو پلتفرم خارجی مساوی با تعطیلی اقتصاد دیجیتال نیست

فیروزآبادی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ گفت: اگر تعطیلی این دو پلت‌فرم را مساوی با تعطیلی اقتصاد دیجیتال کشور بدانیم به مردم و کشور ستم کرده‌ایم.

وی معتقد است که جمهوری اسلامی تمایل دارد تمامی پلتفرم‌ها را باز بگذارد و سیاست آن نشان داده که به دنبال استفاده از مزایای فضای مجازی برای زندگی مرفه است.

وی همچنین در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال افزود: در دولت سیزدهم و شورای عالی فضای مجازی توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در راس برنامه‌ها قرار دارد و اخیرا مصوبه دولت برای رونق کسب و کارهای کوچک دیده شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-11-27 15:34

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
البته با بالابردن سواد رسانه‌ایی , آموزش , رقابت بدون محدودیت , حق انتخاب موافقم ولی با بخشی از حرفهای ایشون مخالفم..
ارسال شده توسط Anonymous در 06 آذر 01 - 17:38

افزودن دیدگاه جدید