کد مطلب: 

274521

نحوه‌ی مراقبت و نگهداری از میکروفون استودیویی

مراقبت از میکروفرون استودیویی مانند هر چیز دیگری بسیار مهم تر از خرید آن است. برای اینکه هر وسیله دیجیتالی و الکترونیکی برایتان مدت زیادی کار یا به اصطلاح عمر کند باید نحوه نگهداری و مراقبت از آن را خوب بلد باشید.
میکروفون استودیویی

گزارش آگهی/ در این مطلب به مراقبت و نگهداری از میکروفون استودیویی می پردازیم.

نکات مراقبت از میکروفون استودیویی

در این بخش به نکات مهم و تاثیر گذاری جهت نگهداری و مراقبت دائمی از میکروفون استودیویی که احتمالا تا حالا نمی دانستید، اشاره می کنیم. خرید میکرفون موبایل و استودیویی با کیفیت اولین قدم برای مراقبت بیشتر از میکروفون استودیویی است.

خاموش بودن فانتوم پاور از قبل

یکی از مهم ترین موارد که اکثر افراد از آن بی اطلاع هستند همین مورد می باشد. اگر این مورد را رعایت نکنید در طولانی مدت باعث خرابی و فرسودگی میکروفونتان می شود.

  • هنگامی که میخواهید میکروفونتان را به کارت صدا وصل کنید فانتوم پاور را خاموش کنید. چرا که وقتی فانتوم پاور روشن است جریان برق زیادی به میکروفون هنگام وصل کردن وارد شده و همینطور موقع قطع کردن به یکباره جریان زیادی خارج می شود.
  • برای رفع این مشکل باید هنگامی که می خواهید میکروفون را به کارت صدا وصل کنید فانتوم پاور را از قبل خاموش کرده باشید و همینطور وقتی که کارتان با میکروفون تمام شده و میخواهید آن را قطع کنید هم باید از قبل فانتوم پاورتان را خاموش کرده باشید.

استفاده کرده از پاپ فیلتر و بادگیر

دیافراگم در میکروفون موبایل و میکروفون استودیویی بسیار حساس بوده و در صورت ورود گرد و غبار یا آب دهان گوینده و رطوبت می تواند باعث مشکلات و خرابی شود. به همین جهت استفاده از پاپ فیلتر ها به شدت توصیه می شود.

پاپ فیلتر نه تنها در ضبط و کال بسیار کاربرد دارد بلکه همانطور که گفته شد می تواند به سلامت میکروفون شما در طولانی مدت به شدت کمک کند. در نهایت علاوه بر استفاده از پاپ فیلتر همیشه سعی کنید فاصله استاندارد را از میکرفون که حدود 15 سانتی متر است، حفظ کنید.

کابل میکروفون

در استفاده از همگی وسایل الکترونیکی سعی کنید از کابل های متوازن یا به اصطلاح balanced که شامل دو سیم رسانا و یک شیلد محافظ است استفاده کنید. این نوع کابل ها که برای میکروفون ها هم موجود هستند، به جریان و نویز الکتریکی حساسیت کمتری نسبت به باقی کابل ها نشان می دهند.

برای نگهداری کابل میکروفون باید بدانید که نباید آن را خیلی سریع و یا به دور دست خود به طور متوالی و سخت بپیچید. این کار باعث می شود سیم های داخلی کابل آسیب دیده و در طولانی مدت باعث مشکلات اساسی برای میکروفونتان می شود. همیشه سعی کنید با استفاده از یک گیره یا قلاب که از پیچیدن سیم ها به دور هم جلوگیری می کند استفاده نمایید.

استفاده از کیف محافظ

همانطور که گفتیم باید بسیار در انتقال و جابجایی میکروفون دقت به خرج دهید و مبادا به طور ناگهانی یا با فشار آن را جا به جا کنید. گرچه سازندگان این نوع ابزار ها آن ها را نسبتا مقاوم و با کیفیت بالایی می سازند تا در صورت جابجایی اتفاقی نیفتد اما شما هم باید از میکروفون مراقبت کنید.

به 2 دلیل بسیار مهم توصیه می شود که حتما از کیف محافظی که موقع خریداری همراه میکروفون است، استفاده کنید. این مواردی که گفته می شود از مهم ترین موارد حفاظت از میکروفون به شمار می آید.

  • در مواقعی که کارتان با میکروفون تمام شده یا موقتا ضبطی ندارید میکروفون را در کیف محافظ قرار داده تا از ورود گرد و غبار و یا آسیب دیدگی احتمالی به آن جلوگیری کنید.
  •  در داخل کیف محافظ، ابر های نرمی قرار دارد که از آسیب دیدگی یا ضربه دیدن میکروفون جلوگیری می کند، پیشنهاد می شود که در هنگام انتقال یا جابجایی هم میکروفون را داخل کیف محافظ گذاشته و آن را انتقال دهید.

انتخاب پایه و فضای مناسب

از موارد مهم دیگر مراقبت از میکروفون انتخاب پایه درست و مخصوص میکروفون است. پایه نگهدارنده ی میکروفون باید با آن متناسب و وزن درستی داشته باشد تا به درستی میکروفون را بر روی خود نگه داشته و مانع لغزش و افتادن میکروفون گردد.

همچنین در کنار پایه نگهدارنده مناسب باید در انتخاب شاکمونت مناسب برای میکروفون هم دقت زیادی به خرج داد. سعی کنید میکروفون را به هر شاکمونتی متصل نکنید؛ این کار در صورت غیر استاندارد بودن و مناسب نبودن شاکمونت، می تواند باعث آسیب دیدگی میکروفون شود.

جمع بندی

به مرور زمان چربی و آلودگی دست، دود سیگار و آلودگی داخل محیط، تکانهای متداوم و شدید و ضربات ناخود آگاه به میکروفون از کارایی آن کم می کند. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار میکروفون را با دستمال یا پنبه مرطوب به صورت خیلی ملایم تمیز کرده و گرد و غبار آن را بگیرید.

در مواقعی که با میکروفون کاری ندارید حتما آن در کیف محافظ قرار داده و در جایی ثابت بگذارید. اگر میکروفون شما بعد از کارتان بر روی پایه رها می شود حتما باید پوشش یا محافظ روی آن را بپوشانید اما نباید پوشش آنقدر محکم و سخت باشد که باعث ایجاد دم و بخار در میکروفون شود. در نهایت همواره سعی کنید میکروفون را در محیطی کنترل شده از نظر دما و رطوبت و گرما نگهداری کرده و تمیز و مرتب کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-11-22 11:01

افزودن دیدگاه جدید