کد مطلب: 

274509

پیامد رخدادهای اخیر در حوزه اقتصاد دیجیتال: تعدیل، ورشکستگی و تعطیلی استارتاپ‌ها

مدیر سایت کارزار می گوید: با گذشت دو ماه از مشکلات دسترسی به اینترنت و با وجود فضای حاکم بر جامعه، بخش عمده‌ای از اکوسیستم استارت‌آپی و اقتصاد دیجیتال کشور نابوده شده است.
پیامد رخدادهای اخیر در حوزه اقتصاد دیجیتال: تعدیل، ورشکستگی و تعطیلی استارتاپ‌ها

به گزارش سیتنا، حامد بیدی، مدیر سایت کارزار و کنشگر حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به ورشکستگی و تعطیلی برخی کسب‌وکارهای اینترنتی در پی محدودیت‌ها در این حوزه گفت: «کسب‌وکارهای اینترنتی را به چند حوزه می‌توان تقسیم‌بندی کرد که طی روزهای گذشته غالباً دچار زیان شده‌اند. کسب‌وکارهای پلتفرمی و اینستاگرامی که اغلب خرد و خانگی هستند؛ استارت‌آپ‌ها که عملکردشان وابسته به اینترنت است و کسب‌وکارهایی که اینترنتی نیستند اما از شبکه‌های اجتماعی برای گسترش ارتباطات و تبلیغات استفاده می‌کنند. در کنار این‌ها انبوهی از فریلنسرها را نیز داریم که ارتباط با مشتری و پیدا کردن مشتریان و پروژه‌ها را از طریق ابزارهای مرسوم اینترنتی خارجی که شامل فیلترینگ شدند، انجام می‌دادند.»

او ادامه داد: «این مشاغل در حال ضربه خوردن از محدودیت‌ها هستند. بعد از گذشت دو ماه باید گفت زلزله عظیمی در حوزه اقتصاد دیجیتال اتفاق افتاده است که شامل تعدیل، ورشکستگی و تعطیلی است.»

بیدی با تاکید بر اینکه مشکل کسب‌وکارهای خرد خانگی فقط محدود به فیلترینگ نیست، گفت: «مشکلات این حوزه ناشی از کل شرایط جامعه است که باعث توقف در فعالیت‌هایشان شده است. بسیاری از فعالان اقتصادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و مخاطبانی داشتند در آستانه نابودی قرار دارند یا نابود شده‌اند.»

این فعال حوزه فناوری با اشاره به استارت‌آپ‌هایی که توقف فعالیتشان را اعلام کرده‌اند، گفت: «بسیاری از سرمایه‌گذاران از حضور در این حوزه پشیمان شده‌اند. برخی استارت‌آپ‌ها نیز تعدیل گسترده داشتند و یا فقط بنیانگذران باقی مانده‌اند. این مساله به این معنا است که تلاش‌هایی که تاکنون در حوزه HR (منابع انسانی) اتفاق افتاده در این مدت از بین رفته و انرژی و زمان زیادی برای بازگشت به حالت عادی نیاز است.»

او با بیان اینکه نه تنها کسب‌وکارهای اینترنتی و سنتی دچار خسران شده‌اند بلکه فریلنسرها نیز که زیست و حرفه آن‌ها وابسته به اینترنت بوده، دچار مشکل شده ‌اند، گفت: «بعد از گذشت دو ماه از مشکلات دسترسی به اینترنت و با وجود فضای حاکم بر جامعه، بخش عمده‌ای از اکوسیستم استارت‌آپی و اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نابوده شده است.»

بعد از گذشت دو ماه از مشکلات دسترسی به اینترنت و با وجود فضای حاکم بر جامعه، بخش عمده‌ای از اکوسیستم استارت‌آپی و اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نابوده شده است.

بیدی با بیان اینکه پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات منوط به رفع نیاز طبقه‌ها و اقشار خاص در دسترسی به فیلترشکن قانونی یا اینترنت طبقاتی، گفت: «بر این اساس قرار است که برای افراد متقاضی دسترسی‌هایی ایجاد شود. به عنوان نمونه ممکن است استاد دانشگاه به حتی سایت‌هایی مثل یوتیوب دسترسی داشته باشد اما عموم مردم به آن دسترسی پیدا نکنند.»

پیامد رخدادهای اخیر در حوزه اقتصاد دیجیتال: تعدیل، ورشکستگی و تعطیلی استارتاپ‌ها

او با اشاره به احتمال کوچ مردم و کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی در صورت قطع کامل اینترنت بین الملل، گفت: «خیلی از کسب‌وکارها طی اتفاقات اخیر از بین رفته‌اند و شاید هیچگاه نتوانند بازگردند. ضمناً در فضای جدید با توجه به بی‌اعتمادی گسترده که در زمینه پلتفرم‌های داخلی داشتیم، شاید فقط برخی از کابران برای کارهای ضروری به پلتفرم داخلی کوچ کنند اما چیزی تحت عنوان زیست دیجیتال نخواهیم داشت و کسب وکارهای شبکه‌ای از بین خواهند رفت.»

این فعال حوزه فناوری با اشاره به لزوم پیگیری حق دسترسی به اینترنت از طریق اصناف و شرکت‌های استارت‌آپی و فعالان حوزه دسترسی به اینترنت گفت: اگر تشکل‌ها فعال شوند زودتر می‌توان به نتیجه رسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-11-22 09:27

افزودن دیدگاه جدید