کد مطلب: 

274178

ببینید| چک الکترونیک رونمایی شد

بانک مرکزی در مراسمی با حضور رئیس کل این بانک و وزرای اقتصاد و صمت از خدمت نوین چک الکترونیک رونمایی کرد.
چک الکترونیک

به گزارش سیتنا، چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.

این سامانه با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است و امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

علی صالح آبادی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه چک الکترونیک، درباره کنترل بازار ارز اظهار کرد: همانطور که برای کنترل بازار سکه اقداماتی انجام شد برای کنترل بازار ارز نیز طی روزهای آینده بسته و ابزار جدیدی اعلام می‌شود.

ببینید| چک الکترونیک رونمایی شد

وی درباره ارزهای بلوکه شده نیز گفت: آزادسازی ارزهای بلوکه شده در کره در حال انجام است به محض وصول منابع جزئیات اعلام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز چک دیجیتال در سه بانک تجارت، پارسیان و صادرات راه‌اندازی شد. شرایط دریافت چک دیجیتال هیچ تفاوتی با چک‌های کاغذی ندارد. به زودی شرایطی فراهم می‌شود تا تمامی بانک‌ها بتوانند این خدمت نوین و ارزشمند را به جامعه ارائه دهند.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در این مراسم گفت: هزینه مبادله برای  تولیدکنندگان یکی  از دغدغه های مهم برای آنان بوده است. در این سال ها که به نام حمایت از تولید نام گذاری شده است کاهش هزینه های تولید از جمله هزینه های مبادله می تواند گام موثری در پیشبرد اهداف اقتصاد باشد که چک دیجیتال می تواند این مسیر را هموار کند.

خاندوزی با اشاره به اهمیت کاهش نااطمیانی در فعالیت های اقتصادی تصریح کرد: بسته های سیاستی حمایت از تولید شامل چک الکترونیک، برات و سفته الکترونیک و همچنین درگاه ارائه مجوزهای ملی با کاهش هزینه مبادله برای تولیدکنندگان و با کاهش نااطمینانی در فضای کسب و کار نتایج  خوبی برای اقتصاد کشور به بار می آورند.

ببینید| چک الکترونیک رونمایی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: شبکه بانکی با افزایش ضریب نفوذ چک الکترونیک در میان مردم در کنار افزایش رضایت مردم و مشتریان و کاهش هزینه های غیربهره ای بانک ها می تواند نقش مهمی برای تسهیل تولید در اقتصاد کشور داشته باشد.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در مراسم رونمایی از چک الکترونیک، اظهار داشت: با اجرای چک الکترونیک یک گام بسیار موثر در توسعه اقتصاد دیجیتال برداشته شد.

وی با اعلام اینکه محور اصلی اقتصاد بخش تولید است، تأکید کرد: هراندازه تسهیل زیرساخت‌های پولی و مالی و کاهش هزینه‌ها صورت بگیرد فرآیند تولید تسریع و تقویت می‌شود.

ببینید| چک الکترونیک رونمایی شد

وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه هماهنگی بین بخش‌های اقتصادی دولت نوید بخش اتفاقات و آینده بهتری در اقتصاد است، تصریح کرد:‌ چالش بانک مرکزی با وزارت صنعت امضا دیجیتال بود که این موضوع خوشبختانه برطرف شده است.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نیز در مراسم رونمایی از چک  دیجیتال گفت: در گذشته چک جایگاه و اعتبار خود در مبادلات اقتصادی و تجاری کشور را از دست داده بود که مجلس با پیگیری و تصویب قانون جدید چک و عملیاتی کردن آن گام مهمی در بازگرداندن اعتبار به چک برداشته  است.

ببینید| چک الکترونیک رونمایی شد

وی با تاکید بر برکات اجرای قانون جدید چک، کاهش پولشویی، تسهیل مبادلات و کاهش جرایم مربوط به چک را از مهمترین دستاوردهای اجرای این قانون دانست.

پژمانفر با اشاره به اهمیت تعامل بین قانونگذار و مجری قانون در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور گفت: این تعامل منجر به تصویب قوانین واقع نگر می شود و مزایای آن برای تمام اقتصاد کشور و مردم خواهد بود. 

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به پیچیدگی های فنی، حقوقی و اجرایی چک دیجیتال گفت: پیاده سازی و عملیاتی کردن چک  دیجیتال باید به گونه ای انجام می شد که بیشترین ضریب نفوذ را در میان عامه مردم به لحاظ کارایی و کاربرد داشته باشد. از این رو به مبحث فرهنگ سازی در اجرای چک دیجیتال برای نحوه استفاده در عملیات اجرای آن نیز پرداخته شده است.

محرمیان مهمترین مزیت چک دیجیتال را نقد کردن ان به صورت غیرحضوری برشمرد و گفت: چک دیجیتال یکی  دیگر  از گام های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان است و تاکنون بیش از 98 درصد عملیات بانکی قابلیت ارائه به صورت غیرحضوری به مشتریان را داراست.

معاون فناوری های نوین بازگشت اعتبار به چک را از دیگر تحولات مهم با اجرایی شدن قانون جدید چک عنوان کرد و افزود: پیش از سال  98 به طور میانگی روزانه 10 نفر در خصوص جرایم مربوط به چک  راهی زندان می شدند که این تعداد در حال حاضر به یک نفر در هر دو روز کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: بانک های پارسیان، صادرات و تجارت در حال حاضر دسترسی مشتریان حقیقی به چک الکترونیک را فراهم کرده اند و سه بانک کشاورزی، آینده و ملت نیز در حال اجرایی آزمایشی  این طرح برای مشتریان هستند و بزودی این خدمت را برای مشتریان خود ارایه خواهند کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-11-12 10:19

افزودن دیدگاه جدید