کد مطلب: 

274097

ضیایی پرور: تعدد پیام رسان‌های داخلی باعث سردرگمی مردم شده است/ باید دولت و مردم از ظرفیت‌های روبیکا استفاده کنند

یک پژوهشگر فضای مجازی، گفت: استفاده از پلتفرم‌های داخلی خوب است، اما به این شرط که یک پلتفرم یکپارچه در دسترس کاربران قرار گیرد و وزارت ارتباطات و دستگاه‌های مسئول در جهت تحقق این امر اقدام کنند.
ضیایی پرور: تعدد پیام رسان‌های داخلی باعث سردرگمی مردم شده است/ باید دولت و مردم از ظرفیت‌های روبیکا استفاده کنند

دکتر حمید ضیایی پرور، پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون بهبود کیفی پلتفرم‌های داخلی برای رفع نیازهای مجازی حداکثری کاربران، گفت: واتس‌آپ و اینستاگرام از معدود پلتفرم‌های خارجی بودند که در ایران در دسترس قرار داشتند و تمام پلتفرم‌های بین المللی مانند توییتر، فیس بوک، تلگرام، یوتیوب و...قبلا فیلتر شده بودند و چند وقتی هم با فیلترینگ این دو اپلیکیشن پرکاربرد رو به رو هستیم که لطمه بزرگی به ارتباطات دولت و مردم زده است و همچنین بخش زیادی از دولت الکترونیک بر روی پلتفرم واتس‌آپ مستقر بود که در حال حاضر این امکان نیز مختل شده است و در چنین شرایطی مردم به دنبال روش‌های دیگری مانند پست الکترونیک برای تبادل اطلاعات خود هستند و بخش اندکی از آنها به پیام رسان‌های داخلی رجوع می‌کنند.

وی، ادامه داد: فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص پیام رسان‌هایی که راه ارتباطی مردم هستند، راهکار مناسبی برای کنترل شرایط فعلی جامعه نیست و می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به کسب‌و‍‌کارها و ارتباطات تجاری وارد کند.

این پژوهشگر فضای مجازی، تاکید کرد: یکی از مسائلی که در شرایط فعلی مردم را سردرگم کرده، تعدد پیام رسان‌های داخلی است، بدین معنا که ناکارآمدی، کندی و عدم پشتیبانی صحیح این پلتفرم‌ها باعث شده که کاربران به سمت پلت فرم‌های قدیمی روی آورند که اگر همین طور به عقب بازگردیم به دوران نامه رساندن با کبوتر نامه بر می‌گردیم، لذا استفاده از پلتفرم‌های داخلی خوب است، اما به این شرط که یک پلتفرم یکپارچه در دسترس کاربران قرار گیرد و وزارت ارتباطات و دستگاه‌های مسئول باید در جهت تحقق این امر اقدام کنند.

ضیایی پرور در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا پیرامون اپلیکشین روبیکا هم بیان کرد: اگرچه بنده عضو روبیکا نیستم ولی بر اساس شنیده‌ها، اپلیکیشن روبیکا شبیه به اینستاگرام است و از لحاظ کاربر، بیشتر طبقات پایین دستی فضای مجازی از این پلتفرم‌ داخلی استفاده می‌کنند و ماهیت عمومی و متوسط دارد، اما در عین حال با توجه به شرایط و مشکلات موجود، وجود این اپلیکیشن قابل ستایش است و دولت و مردم باید از ظرفیت‌های آن استفاده کنند که این استفاده منوط به این است که این اپلیکیشن‌ نیز ظرفیت‌های خود را ارتقا دهد.

وی افزود: مهمترین مسئله در خصوص پلتفرم‌های داخلی و همچنین روبیکا، مسئله‌ی اعتماد عمومی به این اپلیکیشن‌ها است. مردم باید اطمینان حاصل کنند که پست‌ها و پیام‌های آنها پاک نمی‌شود، حریم خصوصی آنها رعایت می‌شود و اطلاعات آنها در معرض دسترسی دیگران قرار نخواهد گرفت.

ضیایی پرور خاطرنشان کرد: به دلیل عدم وجود مقررات لازم در حوزه پلتفرم‌های داخلی، مردم حاضرند به پلتفرم‌های خارجی بازگردند و تبادل اطلاعات خود را بر این بسترها انجام دهند.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-11-09 10:58

افزودن دیدگاه جدید