کد مطلب: 

273355

تشکیل کمیته راهبری سلامت الکترونیک؛ نخستین اولویت وزارت بهداشت

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس گفت: نخستین اولویت وزارت بهداشت باید تشکیل کمیته راهبری سلامت الکترونیک باشد در این رابطه تا آخر مهرماه مهلت می‌دهیم و موضوع امتناع بیمه‌هایی که تاکنون به سامانه نپیوسته‌اند را از طریق کمیسیون اصل 90 پیگیری خواهیم کرد.
وزارت بهداشت

به گزارش سیتنا، نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی تکالیف اجرائی تبصره ۱۷ دستگاه های متولی برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس خطاب به مسئولان حاضر در این نشست، گفت: هفت ماه از ابلاغ قانون بودجه 1401 می گذرد و دستگاه ها باید تکالیف و اقداماتی را که ملزم به اجرای آن بودند را انجام می دادند اما به درستی اجرا نشده و تکالیف بر زمین مانده اند در حالی که باید تا آخر مهرماه تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: برخی از دستگاه ها همچنان کدینگ‌های خودشان را استفاده می کنند و برخی پزشکان نیز در زمینه کدینگ مشکل دارند البته قطعی اینترنت نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم با اشاره به نشست اخیر کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: مسئولان داروخانه‌ها در این نشست مطرح کردند که پرداختی ها به تاخیر افتاده و سامانه ها مشکلات زیادی دارند، ما کمیته نظارتی هستیم و باید به کمیسیون بهداشت گزارش دهیم و آن را در صحن علنی نیز قرائت کنیم البته دستگاه ها باید یکپارچه شوند و نباید جزیره ای عمل کنند  .

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت افزود: نخستین اولویت وزارت بهداشت باید تشکیل کمیته راهبری باشد، در این رابطه تا آخر مهرماه مهلت می دهیم و موضوع امتناع بیمه هایی که تاکنون به سامانه نپیوسته اند را از طریق کمیسیون اصل 90  پیگیری خواهیم کرد؛ به کارگروه اقتصاد دیجیتال انتقاد دارم چرا که کمیسیون بهداشت هیچ نقشی در این کارگروه ندارد و نباید به گونه ای اقدام کرد که پرداختی از جیب مردم افزایش یابد و سیستم باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

بیگلرخانی مدیر کل مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این نشست یادآور شد: بحث مربوط به تعیین مصادیق نسخه نویسی الکترونیک با تعامل با شورای عالی بیمه تعیین شده است؛ برای تمامی دستگاه های ذیربط تکالیفی را مشخص کردیم و نظرات آن ها را جویا شدیم البته تکالیفی هم برای دستگاه‌های همکار  تعیین کردیم و تفاهم نامه سطح خدمات SLA نهایی شد و نظرات همه را در مورد تفاهم نامه اخذ کردیم و تامین اجتماعی آن را پذیرفته اما هنوز اقدام خاصی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه حفاظت از اطلاعات بیماران نهایی شده است، گفت: آی تی وظایف خود را انجام داده و در مورد بودجه هم جلساتی داشتیم اما متاسفانه هنوز حتی یک ریال از اعتبار 700 میلیارد تومان  ( ۵۰ درصد اعتبار پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت ) را از سازمان برنامه و بودجه دریافت نکرده‌ایم  و در حال پیگیری اتصال بیمه تکمیلی در فرآیند الکترونیک شدن هستیم و در رابطه با جریان اطلاعات در دو سطح توافق کردیم و پای کار هستیم تا مردم منافع الکترونیکی شدن حوزه سلامت و نسخه نویسی الکترونیک را ببینند.

بیگلرخانی یادآور شد: در تلاش هستیم سامانه سپاس حاوی اطلاعات نسخه الکترونیک کنیم و اطلاعات نسخه بیمه سلامت را نیز تکمیل خواهیم کرد تامین اجتماعی مشکل فنی دارد که قابل حل است؛ در طرح دارویار قرار شد اطلاعات تمامی افراد را داشته باشیم اما تامین اجتماعی اطلاعات را به ما نداده و در زمینه کدینگ مشکلات پایه ای است و در زمینه اطلاعات بستری هم مشکلاتی وجود دارد در این رابطه تامین اجتماعی مسیر غیر از سپاس را در نظر گرفته است البته پایگاه برخط استحقاق سنجی در حال تکمیل است و بیمه های تکمیلی به آن پیوسته اند.

وی یادآور شد: پاسخ استعلام ها از پایگاه برخط اتفاق نمی افتد و باعث می شود نتوانیم بیمه تکمیلی را احراز کنیم که باید این موضوع تعیین تکلیف شود؛ ما اصرار داریم که بیمه ها باید پزشکان را ملزم به امضای الکترونیک کنند البته بیمه ها به ویژه بیمه سلامت به صورت غیررسمی اعلام کردند که به صلاحدید خود می توانند همچنان از نسخه های کاغذی استفاده کنند؛ نسخه الکترونیک شمشیری دولبه است و نیاز به فرهنگ سازی دارد تا بتوان آن را انجام داد؛ تعداد سامانه های وزارت بهداشت از 800 به 150 رسیده است.

رستمی معاون فناوری اطلاعات بیمه سلامت در این نشست، گفت: نزدیک به 82 میلیون دیتای برخط داریم و 42 دستگاه به سامانه متصل شده و این روند مشکلات اجرایی دارد؛ نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی به اتمام رسیده و هرچقدر هم این موضوع مورد توجه قرار گیرد بنا به دلایلی ممکن است نسخه نویسی کاغذی را هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مورد امضای الکترونیک نیز سازمان نظام پزشکی دیر به ما اعلام کرد اما ما جلساتی را برگزار کردیم و در تلاش برای نهایی کردن این موضوع هستیم. همچنین در مورد پنل نیز در تلاش هستیم پنل واحدی داشته باشیم و این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام و به شورای عالی بیمه ارائه کردیم و تلاش خواهیم کرد تا پایان مهرماه به اتمام برسانیم؛ پنل شهروندی ما در حال فعالیت است و افراد می توانند 7 تا 10 روز آینده اطلاعات خود را مشاهده کنند. 

فرخیان از شورای عالی بیمه سلامت  در این نشست، گفت:  وظیفه ای که به ما در تبصره 17 محول شده این است که باید به شما گزارش دهیم اما تامین اجتماعی هنوز گزارشی به ما ارائه نکرده که به شما ارائه کنیم؛ سر و سامان دادن به خریداران خدمت باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئولی از بیمه مرکزی در این نشست، گفت: با سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتیم و قرار شد اطلاعات بیمه های پایه از طریق بیمه سلامت ارائه شود و وزارت بهداشت برای ما سامانه نسخه نویسی الکترونیکی را تعیین کرده است.

یوسف زاده از شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این نشست، با اشاره به جز سه بند ی تبصره 17 بودجه، گفت: به طور مرتب گزارش همه استان ها را می گیریم و یک سری گزارش های موردی داشتیم و سازمان نظام پزشکی نیز گزارش هایی را برای ما ارسال کرده است.

یوسف زاده افزود: اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیکی و نسخه پیچی الکترونیکی، اتمام فاز تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و دریافت مستمر داده های پرونده الکترونیک سلامت هنوز تکمیل نشده تجمیع پایگاه های ارائه خدمات سلامت وزارت بهداشت، اجرای عملیاتی امضای دیجیتال (پزشکان، مراکز سلامت و ...)، هماهنگی و همکاری برای ارتقاء سامانه های بیمارستانی و درمانی یا آزمایشگاهی به امضای الکترونیکی، برنامه ریزی برای صدور امضای الکترونیکی 90 درصد پزشکان توسط دفتر ثبت نام ( RA)، صدور گواهی تا پایان مهرماه، ایجاد چند اپراتور هوشمند سلامت الکترونیک در اجرای مصوبات شورای اجرایی و همچنین برگزاری جلسات کارگروه هماهنگی و تنظیم مقررات سلامت الکترونیکی به عنوان تنظیم گر نظام سلامت الکترونیک از جمله اقدامات وزارت بهداشت ودرمان در حوزه سلامت الکترونیک است.

وی ادامه داد: نسبت به دو تا سه سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده البته در برخی موارد دسترسی قطع می شود؛ اگر نظام رگولاتوری شکل بگیرد مشخص می شود اقدامات به درستی انجام شده یا خیر؛ در مورد اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیکی اقداماتی انجام شده و تامین اجتماعی باید تا آخر این ماه کاغذ را حذف می کرد و با توجه به شرایط فعلی کشور امیدواریم تامین اجتماعی تا یک ماه آینده این کار را انجام دهد، در واقع جریان داده در کشور شکل گرفته است.

رحمانی زاده دبیر کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان این نشست تشکیل کمیته راهبری سلامت الکترونیک با ریاست وزیر بهداشت، معرفی وزیر بهداشت به عنوان یکی از اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال به معاون اول رئیس جمهور، اعلام گزارش سازمان برنامه و بودجه در مورد علل عدم تخصیص اعتبار به مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و ارسال برنامه عملیاتی اجرای کامل امضای الکترونیک پزشکان توسط سازمان نظام پزشکی را به عنوان مصوبات این نشست اعلام کرد

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-10-18 13:52

افزودن دیدگاه جدید